اذعان آمریکا و اسرائیل به شکست مذاکرات سازش

اذعان آمریکا و اسرائیل به شکست مذاکرات سازش
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 08:22

دولت آمریکا و رژیم اسرائیل به شکست مذاکرات سازش با تشکیلات خودگردان فلسطین درپی توافقنامه آشتی بین حماس و سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) اذعان کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، درپی توافق میان سازمان آزادیبخش فلسطین و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) برای تشکیل یک دولت وفاق ملی و امضای توافقنامه آشتی، رژیم اشغالگر اسرائیل اعلام کرد که مذاکرات سازش با تشکیلات خودگردان فلسطین را متوقف می کند.

در بیانیه صادره از سوی دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل آمده است: " طبق تصمیمی که هیات وزیران به اجماع اتخاذ کردند، کابینه اسرائیل با دولت فلسطینی مورد حمایت حماس که سازمانی تروریستی است و خواهان نابودی اسرائیل است، مذاکره نخواهد کرد".

این بیانیه افزود: "اسرائیل همچنین به همه اقدامات یکجانبه ای که تشکیلات خودگردان فلسطین انجام داده است، پاسخ خواهد داد".

جنبش  حماس و سازمان آزادیبخش فلسطین روز چهارشنبه در باریکه غزه از امضای توافقنامه آشتی و توافق درباره تشکیل دولت وفاق ملی ظرف مدت پنج هفته به ریاست محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خبر دادند.

به گفته نتانیاهو، امضای توافقنامه آشتی درحالی صورت گرفت که اسرائیل برای پیشرفت مذاکرات با تشکیلات خودگردان تلاش می کرد.

به زعم نخست وزیر رژیم اسرائیل، این مساله به معنای مخالفت تشکیلات خودگردان با پیشرفت در روند سازش است.

نتانیاهو گفت: عباس با اصول توافق برای تمدید مذاکرات که آمریکا آن را پیشنهاد کرده بود و در آن حتی اسرائیل را به عنوان " دولت یهودی" به رسمیت نشناخته بود، مخالفت کرد.

این درحالیست که صائب عریقات مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: مسئولان فلسطینی همه راه ها را برای پاسخ به تصمیم رژیم اشغالگر اسرائیل درخصوص توقف مذاکرات سازش بررسی خواهند کرد.

عریقات گفت: درحال حاضر اولویت ملت فلسطین، آشتی و وحدت ملی است.

وی تصریح کرد: کابینه نتانیاهو از سال ها پیش شهرک سازی را بر صلح ترجیح داده و اقدامات این رژیم بهانه هایی برای فرار از حرکت در مسیر روند سازش است.

منابع وابسته به رژیم اشغالگر اسرائیل پیشتر اعلام کرده بودند که کابینه امنیتی این رژیم برای بررسی اجرای یک سری مجازات ها علیه فلسطینی ها بعد از امضای توافق آشتی میان جنبش حماس و سازمان آزادیبخش فلسطین تشکیل جلسه داده است.

درهمین حال، جان کری وزیر خارجه آمریکا از تشکیلات خودگردان و رژیم اسرائیل خواست تا اختلافات خود را حل و فصل کنند.

این درحالی است که اتحادیه اروپا از آشتی بین فلسطینی ها استقبال کرد اما در عین حال اولویت را همان ادامه مذاکرات سازش دانست.

سازمان ملل متحد نیز از آشتی بین فلسطینی ها حمایت کرد اما به این شرط که سازمان آزادیبخش فلسطین به تعهدات سابق خود "در زمینه به رسمیت شناختن اسرائیل و جلوگیری از خشونت" پایبند باشد. 

پربیننده ترین خبرها