بازار جایگزین اروپا در قرارداد گازی روسیه مشخص شد

بازار جایگزین اروپا در قرارداد گازی روسیه مشخص شد
پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 - 11:09

رئیس‌ جمهور روسیه، قرارداد بزرگی را برای صادرات گاز به ارزش 400 میلیارد دلار امضا کرد.

به گزارش روز پنج شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "ولادیمیر پوتین" که برای شرکت در اجلاس سیکا به چین سفر کرده است، در حاشیه برگزاری نشست سران، قرارداد گازی بزرگی را با چین امضا کرد که شرکت گازپروم روسیه و شرکت ملی نفت چین از 10 سال پیش، مذاکرات خود برای امضای آن را آغاز کرده بودند.
ارزش رسمی قرارداد گاز میان دو کشور اعلام نشده است. اما ناظران ارزش آن نزدیک به چهارصد میلیارد دلار برآورد کرده اند.
روسیه از مدت‌ها پیش در تلاش بود تا بازار انرژی دیگری به جز اروپا برای گاز خود پیدا کند و این تلاش‌ها با وضع تحریم‌ها علیه این کشور بر سر بحران اوکراین شدت گرفت.
براساس این توافق، روسیه از سال ۲۰۱۸ میلادی سالانه ۳۸ میلیارد متر مکعب گاز به چین می‌فروشد که حدود یک چهارم میزان مصرف داخلی فعلی چین خواهد بود و گاز مذکور قرار است که از دو میدان بزرگ در منطقه سیبری تامین شود.
قیمت نهایی گاز صادراتی به چین هنوز رسما اعلام نشده است. ولی آن طور که رئیس جمهوری روسیه گفت مبنا فرمولی بر اساس نرخ روز بازار خواهد بود.
با این وجود، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که چین در عقد این قرارداد دست برتر را داشته است. زیرا از موقعیت ضعیف روسیه و نیاز جدی او به امضای این سند اطلاع دارد. همین موضوع می تواند دلیل افشا نشدن قیمت گازی باشد که قرار است روسیه به چین بفروشد.
این احتمال وجود دارد که قیمت گازی که قرار است براساس این قرارداد به چین فروخته شود به زودی اعلام نشود. اما رویترز تخمین هایی در این باره زده و نوشته است کارشناسان مسائل انرژی براین باورند که قیمت هر هزار متر مکعب گازی که قرار است به چین صادر شود حدودا 350 دلار است. این قیمت هم اکنون برای اروپای غربی 380 دلار است.
روسیه می‌خواهد برای اجرای این قرارداد کلان، ۵۵ میلیارد دلار در تاسیسات گازی خود سرمایه گذاری کند. چین هم به نوبه خود ۲۰ میلیارد دلار در تاسیسات گازی خود سرمایه گذاری خواهد کرد.
چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان با کمبود منابع انرژی مواجه است و با دسترسی به منابع گازی عظیم روسیه می‌خواهد وابستگی‌اش به سوخت آلاینده زغال سنگ را کمتر کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها