نظامی خبرساز لیبی را بشناسیم

نظامی خبرساز لیبی را بشناسیم
پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 - 12:14

طی روزهای اخیر اقدامات سرلشکر "خلیفه حفتر" در لیبی، این کشور را دوباره در صدر اخبار رسانه‌ها قرار داده است.

به گزارش روز پنج شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "خلیفه حفتر" قبلا از فرماندهان تحت امر "معمر قذافی" دیکتاتور سابق لیبی بود که پس از شکستی خفت بار از قدرت خلع شد، ولی با آغاز رویدادها و حوادث این کشور در سال 2011 برای سرنگونی رژیم قذافی به جمع مخالفان و گروه‌های مسلح پیوست.
حفتر این روزها دوباره نظر خود را درباره دولت لیبی عوض کرده، و اکنون در حال جنگ با همان گروه‌های مسلحی است که ضد رژیم قذافی با آنها همسنگر شده بود.
به نظر می‌آید، حفتر پس از آنکه چهره‌اش در صحنه سیاسی در حال کم رنگ شدن بود، اکنون دوباره به عنوان یک فرمانده نظامی قد علم کرده و به یکی از چالشهای دولت فعلی پس از سرنگونی قذافی تبدیل شده است.
حفتر در سال 1969 یکی از فرماندهان جوانی بود که در کنار معمر قذافی کنترل ارتش را در دست گرفتند، و "ملک ادریس" را از قدرت خلع کردند. وی طی ده‌ها سال از همراهان نزدیک قذافی بود، و طی دوره‌ای فرماندهی ستاد کل ارتش را بر عهده داشت.

* ماجرای به دام افتادن حفتر در چاد
 

خليفه حفتر

- در سال 1969 از همراهان قذافی در ماجرای سرنگونی پادشاه لیبی بود

- پس از شکست در مقابل چاد از فرماندهی ارتش برکنار شد

- در ایالت ویرجینیا با نهادهای جاسوسی آمریکا همکاری می کرد

- بسیاری از کارشناسان او را سیسی لیبی می نامند

قذافی به عنوان پاداش در مقابل خدمات حفتر، او را فرمانده کل نیروهایی کرد که درحال نبرد با چاد بودند. اما این سمت نقطه آغازی برای تضعیف رژیم قذافی بود. در آن دوران ارتش لیبی در نبرد موسوم به "تویوتا" مقابل نیروهای نه چندان قدرتمند چاد شکست خورد.
نیروهای چاد توانستند حفتر و 300 تن از سربازانش را در سال 1987 به اسارت بگیرند.
پس از آن قذافی حفتر را طرد کرد که این امر به دشمنی و تلاش او برای سرنگونی قذافی منجر شد.
حفتر از تبعیدگاه خود در ایالت "ویرجینیا" در آمریکا همه تلاش خود را ضد قذافی به کار گرفت.
* روابط نزدیک حفتر با نهادهای جاسوسی آمریکا
حفتر طی آن مدت روابط نزدیکی با نهادهای جاسوسی آمریکا در لانگلی داشت و این نهادها از تلاشها و اقدامات حفتر برای ترور قذافی حمایت می‌کردند.
به گفته برخی منابع، حفتر در جریان فرماندهی گروهی از مخالفان قذافی برای سرنگونی او طی سالهای اخیر نیز با نهادهای جاسوسی آمریکایی همکاری داشت.
حفتر مانند دیگر مخالفان قذافی، در جریان قیام مسلحانه برای سرنگونی رژیم سرهنگ قذافی، به لیبی بازگشت. با این حال تردیدهای بسیاری از سوی مخالفان به دلیل تاریخچه وی در نبرد چاد و همچنین ارتباط با نهادهای جاسوسی آمریکایی مطرح شد.
پس از سرنگونی قذافی، ستاره حفتر نیز مانند بسیاری از شخصیتهایی که در دوران رژیم قذافی سمتی داشتند، رو به افول نهاد.
اما این وضعیت تا فوریه 2014 طول نکشید، و شبکه های تلویزیونی در آن زمان تصویری را از حفتر پخش کردند که در حال ترسیم طرحش برای نجات لیبی در مقابل پارلمان منتخب بود.
* جنگ با اخوان المسلمین
حفتر پس از این اظهارات نبرد گسترده ای را ضد گروه‌های مسلح به ویژه گروه‌های وابسته به اخوان المسلمین در لیبی آغاز کرد و حتی در برخی مناطق مانند بنغازی جنگنده‌ها و نیروی زمینی ارتش را برای عملیات ضد این گروه‌ها به پرواز در آورد.
وی برای توجیه این عملیات گسترده، این گروه‌ها در شرق لیبی را مسؤول انفجارها و ترورهای صورت گرفته در طرابلس معرفی کرد.
پس از مدتی از عملیات بنغازی، یکشنبه گذشته نیروهای هم پیمان با حفتر نیز در شهر "زنتان" عملیات سنگینی را علیه ساختمان کنگره ملی (پارلمان) در طرابلس انجام دادند.
حفتر این عملیات را انتفاضه، ضد دولتی نامید که "اسلامگرایان" بر آن سلطه یافته‌اند.
* سیسی لیبی
دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می دهد چرا بعضی حفتر را مشابه عبدالفتاح سیسی وزیر دفاع سابق مصر می دانند؛ زیرا هردو نفر وعده داده‌اند که کشورشان را از اخوان المسلمین برهانند، و همچنین اعلام کرده‌اند که برای رسیدن به هدفشان حتی از اعمال زور بیش از حد نیز خودداری نخواهند کرد.
درحالیکه از نظر تفکر و عقیده هر دو نفر بسیار نزدیک به هم هستند، تأثیر فعالیتهای نظامی این دو نفر ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد.
سیسی می تواند به ارتش مصر به عنوان تنها قدرت نظامی در این کشور تکیه کند، درحالیکه حفتر برای اقدامات نظامی نیازمند تأیید و حمایت شکننده باندهای مسلح محلی، و افسران سابق ارتش لیبی است که به صورت موقت ضد دولت فعلی با یکدیگر متحد شده اند.

حفتر نیز مانند سیسی پس از برکناری "محمد مرسی" از ریاست جمهوری، اعلام کرده است که هیچگونه جاه طلبی سیاسی ندارد. اما با توجه به تحولات اخیر این کشور و منطقه، به نظر نمی آید که حفتر بخواهد خود را به سادگی از صحنه سیاسی و نظامی لیبی کنار بکشد.

پربیننده ترین خبرها