روزنامه چاپ روسیه گزارش داد:

سناریوی عربستان و قطر در عراق

سناریوی عربستان و قطر در عراق
يکشنبه 1 تير 1393 - 12:45

با وجود تلاشهای همه جانبه عراقی‌ها برای مقابله با پیشروی تروریستها در این کشور، عربستان و قطر سناریویی را برای حمایت از تروریستها در پیش گرفته‌اند که کاملا مشابه با سوریه است.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه روسی "کمرسانت" در مطلبی نوشت، رهایی از القاعده و شاخه های آن برای نوری مالکی مسأله مرگ و زندگی است.
این روزنامه چاپ روسیه با اشاره به پیشروی های تروریستها در چند شهر عراق، خاطرنشان کرد که به دلیل حمایت عربستان و قطر از عناصر تندرو، ترس از تکرار سناریوی سوریه در عراق وجود دارد.
بر اساس این گزارش، برنامه عناصر داعش تقسیم عراق به سه بخش جنوب برای شیعیان، مرکز برای اهل سنت و شمال برای کردها است.
این روزنامه تأکید کرد، تمام گزارشهای رسیده از خاورمیانه حاکی از آن است که عربستان با تمام توان سعی دارد تا امنیت و ثبات عراق را به بهانه عقیدتی متزلزل کند .. این روزها صفحه‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی در عراق سرشار از مطالبی ضد عربستان سعودی است که می خواهد عراق را به جنگ طایفه ای بکشاند.
کامرسانت خاطرنشان کرد: کردها که مترصد وقوع بحران هستند، از این وضعیت به نفع خود استفاده میکنند و در بحرانی کردن موضع بین عراق و همسایگانش شریک هستند. آنها بجای اینکه به مسؤولیت خود در قبال حمله قریب الوقوع به عراق عمل کنند، مناطق مورد اختلاف را اشغال کردند، و در همین راستا بین ارتش و نیروهای پیشمرگه به خاطر تحویل ندادن سلاح هایشان، درگیری روی داد.
این روزنامه به نقل از ناظران تأکید کرد که کردها بزرگترین متضرر در این درگیری هستند. درآمد اقتصادی کم و نبود پول کافی برای گذران امورات منطقه کردستان عراق، تاثیر زیادی بر درآمد شهروندان و کارکنان کرد می گذارد. امکانات مادی حکومت مرکزی عراق قابل مقایسه با امکانات این منطقه نیست . کردستان عراق نمی تواند حقوق کارمندانش را بپردازد، اما دولت مرکزی به خاطر بهره مندی از بودجه بالا، هر قدر هم که مدت جنگ طولانی شود، می تواند مقاوت کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها