سفر مسؤول سوری به اسلو اعراب را کنجکاو کرد

سفر مسؤول سوری به اسلو اعراب را کنجکاو کرد
پنج‌شنبه 5 تير 1393 - 19:19

سفر اخیر مشاور رئیس جمهور سوریه به اسلو (پایتخت نروژ)، محافل دیپلماتیک و سیاسی عربی را کنجکاو کرده است.

به گزارش روز پنج شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، سفارتخانه برخی کشورهای عربی از جمله اردن وعربستان در اسلو از وزارت خارجه نروژ به ویژه دفتر مسؤول امور کشورهای عربی درباره علل و انگیزه های سفر بثینه شعبان به اسلو توضیح خواستند.
از آغاز جنگ در سوریه، این اولین سفر یک مسؤول ارشد سوری به نروژ به عنوان حلقه اتصال دیپلماتیک سوریه با مجامع دیپلماتیک اروپایی است که به عقیده ناظران، به نوعی می توان آن را نخستین گام درجهت " عادی سازی " روابط دیپلماتیک میان سوریه و یک کشور فعال در اتحادیه اروپا به شمار آورد.
سایت خبری تحلیلی "رأی الیوم" خاطرنشان کرد، هیاتی پنج نفره در سفر "بثینه شعبان" به اسلو، وی را همراهی کردند و این هیات با استقبال رسمی دولت نروژ روبرو شد، و اعضای این هیأت با  وزیر امور خارجه نروژ و معاونان وی دیدار کردند.
دراین میان، مشاهده شد که سفارت خانه های نروژ در چندین پایتخت کشورهای منطقه از جمله امان ، قاهره و بیروت ، شاهد برگزاری دیدارهای کاری و جلسه های سیاسی برای بررسی تحولات موضع سوریه بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور بود، و نروژی‌ها جلسه‌هایی را با حضور بثینه شعبان برای بررسی این موضوع برگزار کردند.
این جلسات با حضور نخبگانی از خاورمیانه برگزار شد و دراین جلسات ، افکار و پیشنهادهایی مطرح شد و سؤال‌های مشخصی درباره پیش بینی برخی محافل عربی درباره سرنوشت معارضان سوری خارج نشین و احتمال زمینه سازی برای فرایند سیاسی در سوریه مطرح گردید.
از نظر محافل دیپلماتیک ، این جلسه های بحث و مذاکره ، ممکن است مقدمه‌ای برای عادی سازی روابط و تبادل ارتباطات به منظور از سرگیری فعالیت سفارت‌های غربی در دمشق باشد.
منابع آگاه احتمال داده‌اند که ایتالیا و سپس نروژ از جمله اولین کشورهای اروپایی باشند که به برقراری روابط رسمی و دیپلماتیک با طرف سوری بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر اهتمام ورزند و این تحرکات، در راستای آماده شدن برای اجرای طرح های موسوم به " بازسازی سوریه " توجیه می شود.
وزارت خارجه ایتالیا اولین طرفی بود که به طور رسمی با سفارت سوریه در بیروت تماس گرفت، و به دنبال آن تلاش‌های فرانسه از طریق میانجی لبنانی آغاز شد و سپس اسلو وارد عمل گردید.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها