همه حرفهای ایران در تازه ترین ویدئوی محمد جواد ظریف

پنج‌شنبه 12 تير 1393 - 13:53

العالم - وزیر امور خارجه ایران که اکنون برای حضور در دور ششم مذاکرات ایران و 5+1 در وین به سر می برد ، قبل از عزیمت در پیامی ویدئویی به زبان انگلیسی گفت که در سه هفته آینده ما یک فرصت استثنایی داریم تا تاریخ ساز شویم و برروی توافقنامه جامع برنامه هسته ای ایران به توافق برسیم.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، محمد جواد ظریف در این پیام که آن را با زیر نویس به زبان های مختلف از طریق فیس بوک منتشر کرده است ، گفت : تا سه هفته آینده ما یک فرصت استثنایی داریم تا تاریخ ساز شویم تا بر روی توافق نامه جامع برنامه هسته ای ایران به توافق برسیم و به یک بحران غیر ضروری که ما را از رسیدگی به چالش های مشترک باز داشته است، پایان دهیم. چالش هایی مانند اتفاقات هولناکی که در چند هفته پیش در عراق شاهد آن بودیم.

وی تاکید کرد : ما می توانستیم مسئله هسته ای را در 1384 حل و فصل کنیم ولی در آن زمان حرف من را باور نمی کردند وقتی می گفتم ایرانی ها به فشار حساسیت دارند دولت بوش با اصرار بر این که ما غنی سازی را به کلی رها کنیم باعث از هم پاشیدن معامله شد سپس آنها به مدت 8 سال به فشار و تحریم روی آوردند. تحریم ها فلج کننده بودند و حتی کشنده به معنای واقعی کلمه . بیماران سرطانی ایران قادر نبودند با پول خودشان دارو بخرند چرا که بانک های سراسر دنیا توسط خزانه داری آمریکا مجبور شده بودند تا از نقل و انتقال دارایی های ایرانیان جلوگیری کنند در حالیکه تحریم ها برنامه هسته ای ما را فلج نکرد . نه ترور دانشمندان هسته ای ما یا خرابکاری تاسیسات هسته ای که می توانست عواقب فجایع بار زیست محیطی به همراه داشته باشد و یا حتی تهدیدهای مکرر به حمله نظامی . در واقع اینها همه اثر کاملا معکوس داشتند.

"وزیرامور خارجه ایران پیام ویدئویی خود را با این جمله به پایان رساند : من جواد ظریف هستم و این پیام ایران است."

وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود : اصرار بر عدم غنی سازی باعث افزایش 100 برابری تعداد سانتریفیوژهای ما شد یعنی افزایش کمتر از 200 سانتریفیوژ به نزدیک به 20 هزار . ممانعت از فروش سوخت برای رآکتور تحقیقاتی ما که توسط خود آمریکا ساخته شده است ما را مجبور کرد تا سوخت مورد نیاز خودمان را با بالا بردن سطح غنی سازی از سه و نیم به 20 درصد تولید کنیم . محروم کردن بیماران سرطانی ایران از ایزوتوپ های درمانی ما را وادار کرد تا یک رآکتور آب سنگین بسازیم و این ایده کم کم تبدیل به نیروگاه کامل شد که به زودی راه اندازی می شود .تهدیدهای حمله به تاسیسات اتمی ما و با خاک یکسان کردن آنها ما را مجبور به ساخت فردو کرد ، مکانی که تحت حفاظت کوه ها قرار دارد. دولت های غربی اعتراض و انکار کردند در حالیکه این وضعیت را خودشان به وجود آوردند.

ظریف گفت : با نزدیک شدن به 29 تیر من یک بار دیگر احساس نیاز می کنم که هشدار دهم و بگویم که بازی شاهین – قمری به امید گرفتن امتیاز در لحظه آخر ، نمی تواند نتیجه ای بهتر از سال 1384 بدهد. به تمام کسانی که هنوز فکر می کنند تحریم ها ایران را به پای میز مذاکره کشاند ، فقط می توانم بگویم که تحت فشار قرار دادن نه در طول 8 سال گذشته بلکه در واقع در 35 سال گذشته را امتحان کردید ، این روش ملت ایران را وادار به تسلیم نکرد . نه در حال و نه در آینده هم نخواهد کرد ، ما هنوز فرصت داریم که از این چرخه تشدید شونده خارج شویم . بیایید احترام متقابل را امتحان کنید ، این کار ساز است . ما در حال تلاش برای دستیابی به توافق هستیم . نه یک توافق خوب یا بد، بلکه یک توافق شدنی و ماندگار .

دیپلمات ارشد ایران خاطرنشان کرد : هر توافقی همانطور که از اسمش پیداست برآمده از فهم و احترام متقابل است و نه تحمیل خواسته از سویی به سویی دیگر . ما آماده ایم تا گام های مشخصی برداریم تا تضمین کنیم که برنامه هسته ای ما همیشه صلح آمیز باقی خواهد ماند. ما هنوز فرصت داریم تا به افسانه ای که می گوید ایران به دنبال ساخت بمب است ، پایان دهیم . و برای اثبات این ادعایمان سابقه عدم تجاوز 250 ساله را همراه داریم .دولت من متعهد است که به این بحران غیر ضروری تا 29 تیر پایان دهد امیداورم که همتایانم نیز همین تعهد را داشته باشند.

وزیرامور خارجه ایران پیام ویدئویی خود را با این جمله به پایان رساند : من جواد ظریف هستم و این پیام ایران است.

محمد جواد ظریف همچنین در یادداشتی که صبح امروز درحاشیه انتشار پیام ویدئویی در صفحه فیس بوک خود نوشت ، اعلام کرد: ساعت 5 و 40 دقیقه صبح پنجشنبه به وقت وین (8 و 10 دقیقه صبح به وقت ایران عزیز) است. دور جدید مذاکرات از دیروز شروع شد و در دو هفته آینده به صورت فشرده ادامه خواهد داشت.

وی افزود : با توجه به پیچیدگی و بهم پیوستگی موضوعات متعددی که برای رسیدن به تفاهم جامع باید مورد توافق قرار گیرند، واقعا دشوار است نتیجه مذاکرات را پیش بینی کرد و گمانه زنی های برخی رسانه ها به ویژه در غرب را نباید چندان جدی گرفت چون بیشتر از تحلیل و خبررسانی تلاششان برای فضاسازی و تاثیرگذاری بر مذاکرات است. آنچه می توانم به شما اطمینان دهم این است که من و همکارانم تمام تلاش خود را برای رسیدن به راه حل منطقی و پایدار بکار خواهیم گرفت و در این مسیر دشوار بیش از همیشه به حمایت و به ویژه به دعای خیر شما در این ماه رحمت نیازمندیم. قبل از رفتن به وین یک پیام ویدیویی به زبان انگلیسی تهیه کردم که با زیرنویس به زبان های مختلف در فضای مجازی منتشر شد.

پربیننده ترین خبرها