اشرف غنی از عبدالله عبدالله پیش افتاد

اشرف غنی از عبدالله عبدالله پیش افتاد
دوشنبه 16 تير 1393 - 19:03

العالم -براساس جدیدترین نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان " اشرف غنی " سیاستمدار 68 ساله با کسب 56.4 درصد آراء در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از عبدالله عبدالله پیش افتاد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که براساس جدید ترین نتایج شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری افغانستان عبدالله عبدالله که در دوراول از سایر رقیبان پیش افتاده بود ، در دور دوم 43.5 درصد آراء مردم را به دست آورد.

احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد که این نتایج نهایی نیست و ممکن است در آن تغییراتی ایجاد شود و اکنون نمی توان پیروز نهایی انتخابات را مشخص کرد.

به گفته وی در دور دوم انتخابات 8.1 میلیون نفر شامل 62.3 درصد مرد و 37.6 درصد زن واجد شرایط مشارکت کردند.

دردور اول سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شش میلیون نفر واجد شرایط مشارکت کردند.

محمداشرف غنی احمدزَیْ  متولد اردیبهشت سال  ۱۳۲۸ در ولایت لوگر در جنوب کابل ، در دو انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ و ۱۳۹۳ کاندیدا بود و از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ به عنوان وزیر مالیه افغانستان در دولت حامد کرزی فعالیت داشت.

اشرف غنی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ افغانستان در رتبه چهارم قرار گرفت و در دور اول انتخابات ۱۳۹۳ با ۳۷٫۶ درصد آراء در رتبه دوم قرار دارد و با عبدالله عبدالله در دور دوم این انتخابات به رقابت پرداخت.

در سال ۲۰۱۰ مجله فارن پالیسی اشرف غنی را در فهرست یکصد متفکر سال جهان قرار داد و ماهنامه پروسپکت نیز در سال ۲۰۱۳ وی را در رتبه دوم فهرست متفکران دنیا قرار داد.

اشرف غنی از پشتون‌ های قبیلهٔ احمدزی است. پدرش شاه‌پسند نام داشت و بنا بر برخی گزارش‌ها در جوانی کارمند یک شرکت حمل‌ونقل در کابل بود و در دهه ۱۹۸۰ کار حمل‌ونقل را با تعدادی کامیون در پاکستان ادامه می‌داد. مادرش کوکبه (ملقب به ضیاگل) نام داشت و دختر احمدعلی لودین بود. (لودین یکی از اقوام پشتون در افغانستان است که اکثر در لوگر و شرق افغانستان اقامت دارند تعدادی نیز در مناطق جنوب غربی و هرات نیز ساکن شده اند و به زبان فارسی صحبت می‌کنند)

سومین انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با انتخابات شوراهای ولایتی (استانی) شانزدهم فروردین ۱۳۹۳ در سراسر افغانستان برگزار شد و بر اساس نتایج ابتدایی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی به دور دوم آن راه یافتند.

صلاحیت یازده نامزد برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تایید شده بود که پس از انصراف سه نفر در نهایت هشت کاندیدا (هر یک به همراه دو معاون) در کارزار انتخاباتی باقی ماندند. رئیس‌جمهوری فعلی حامد کرزی امکان شرکت در انتخابات را نداشت و پس از ۱۲ سال از قدرت کنار خواهد رفت.

عبدالله عبدالله در دور اول با حدود 45 درصد بیشترین آراء را به خود اختصاص داد و اشرف غنی با حدود 32 درصد در رتبه دوم قرار گرفت. سایر نامزدها با فاصله زیاد در رتبه های بعد قرار گرفتند.

طالبان ضمن تحریم این انتخابات حملات متعددی را در روزهای قبل از انتخابات و در طول انتخابات ترتیب داد و در برخی مناطق که طالبان قدرت بیشتری داشتند، امکان برگزاری انتخابات فراهم نشد.

پربیننده ترین خبرها