جنگ "امارت‌ها" در سوریه !

جنگ
چهارشنبه 25 تير 1393 - 13:41

جنگ گروه‌های تروریستی در سوریه با یکدیگر برای اعلام "امارت" و یا "خلافت" شدت گرفته است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالله سلیمان" در مطلبی در روزنامه لبنانی "السفیر"، به بررسی وضعیت گروههای تروریستی مختلف در سوریه و آینده آنها درسایه تلاش هریک برای ایجاد "امارت" خود پرداخته و نوشت: سوریه برای "جنگ امارت ها" آماده می کند؛ جنگ امارت ها در خاک سوریه بین امارت های اعلام شده و نشده شدت می گیرد.
وی افزود: این درحالی است که براساس تحولات این جنگ که پیش بینی می شود در مرحله آینده خونین‌تر باشد؛ نقشه کنترل و تسلط بر مناطق و اراضی تغییر می کند. روند حوادث در سوریه وارد مرحله جدیدی از مراحل تحول خود می شود؛ بویژه در ارتباط با درگیری گروههای به اصطلاح "جهادی" با یکدیگر.
عبدالله سلیمان خاطرنشان کرد: روند تحولات به سمت تشکیل امارت های جدا از هم در مناطق متعدد حرکت می کند، که یک یا مجموعه ای از چند گروه امارت خاص خود را تشکیل می دهند که با امارت دیگری خطوط تماس دارد، و این دو امارت یا با هم توافق نظر می کنند یا اینکه اختلاف نظر داشته و به جان یکدیگر می افتند.
عبدالله سلیمان ادامه داد: این وضعیت می تواند بحران سوریه را به سطح جدیدی از تنش و پیچیدگی سوق دهد؛ بویژه درسایه حمایت منطقه ای و بین المللی که برخی از این امارات ها از نظر لجستیکی یا تجاری برخوردار هستند. این وضعیت در سوریه تبلور سیاست این کشورهای منطقه ای و بین المللی در دشمنی با نظام سوریه از یک سو و تلاش برای تجزیه سوریه از سوی دیگر است.
این نویسنده و روزنامه نگار لبنانی، به تلاش جبهه النصره برای کنترل بر برخی مناطق در راستای اعلام امارت اسلامی یا قصد اعلام آن بعد از مهیا شدن شروط لازم از جمله توافق با سایر گروههای مسلح اشاره کرد، و درگیریی‌های را که از یک هفته پیش بین جبهه النصره و گردانهای گروه مسلح موسوم به ارتش آزاد در ریف ادلب آغاز شده است، گواه این امر دانست.
وی همچنین با اشاره به اقدام کردهای سوریه دراداره امور مناطق خود درالحسکه و القامشلی و خط تماس مستقیم خونین آنها با داعش و نبردهای شدید دوطرف از چند ماه پیش و تلاش گروه مسلح جیش الاسلام برای کنترل بر مناطقی از غوطه شرقی و تبدیل آن به امارت خود، نوشت: انتظار می رود که مناطق بسیاری در راستای کشمکش امارت ها شاهد نبردهای سنگینی باشد که هریک همه توان خود را برای قتل و ویرانی بکار می گیرد، زیرا در این جنگ جایی برای بقای ضعیفتر نیست.
این نویسنده سپس سوالاتی را درباره سرنوشت رابطه جبهه النصره با سایر گروههای همپیمان خود بویژه در مناطق مشمول امارت جولانی سرکرده جبهه النصره مثل غوطه و درعا - در سایه پیش روی ارتش سوریه و کنترل بربخش های بیشتری از مناطق تحت کنترل افراد مسلح – و همچنین اختلا سران جبهه النصره با یکدیگر مطرح کرد.

پربیننده ترین خبرها