"فواد معصوم" نامزد كردها براي رياست جمهوري عراق

پنج‌شنبه 2 مرداد 1393 - 10:41

العالم - ائتلاف كردها در پارلمان عراق فواد معصوم از رهبران اين ائتلاف را براي تصدي پست رياست جمهوري اين كشور معرفي كرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، يك منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود ، در گفت وگو با شبكه تلويزيوني السومريه نيوز گفت: نامزدي معصوم پس از رقابت او با "برهم صالح" يكي از رهبران ديگر اتحاديه ميهني كردستان عراق قطعی شد.

"مهدي حاجي" از اعضاي حزب دموكرات كردستان عراق قبلا پيش بيني كرده بود كه تعيين نامزد تصدي پست رياست جمهوري عراق در طول چهارشنبه شب مسجل شود، و برهم صالح از رهبران اتحاديه ميهني كردستان عراق را داراي بيشترين شانس دانسته بود.

اتحاديه ميهي كردستان عراق به رياست جلال طالباني رئيس جمهوری كنوني عراق روز چهارشنبه تهديد كرد كه اگر نامزدي غير از نامزد كردها براي رياست جمهوري برگزيده شود؛ كردها از روند سياسي عراق به طور كامل كناره گيري خواهند كرد؛ وي از كثرت شمار نامزدها براي تصدي اين پست ابراز تعجب كرده بود.

حيدر العبادي نايب رئيس اول پارلمان عراق نیز روز دوشنبه گفته بود كه هيئت رئيسه مجلس اسامي دهها نامزد تصدي پست رياست جمهوري را دريافت كرده است.

 

فواد معصوم هورامی در سال ۱۹۳۸ در شهر کویه کُردستان عراق متولد شده است. خانواده وی اصالتا اهل روستای "خرپان" هورامان - کُردستان عراق می باشند.

در اوایل دهه ۵۰ میلادی برای تحصیل به مصر می رود و مدرک دکترای خود را در رشته فلسفه بدست می آورد..

وی پیش از پیوستن به حزب دموکرات کُردستان در سال ۱۹۶۴ عضو حزب کمونیست عراق بوده است.

وی در سال های دهه ۶۰ در علاوه بر فعالیت ها و مسئولیت های حزبیش در حزب دموکرات در دانشگاه های بغداد و بصره مشغول به تدریس بوده است.

فواد معصوم به دلیل آشنایی با دنیای عرب و داشتن رابطه با رهبران مصر در سال ۱۹۷۳ از سوی "مصطفی بارزانی" رهبر وقت حزب دموکرات کُردستان عراق به عنوان نماینده وی در قاهره انتخاب شد و تا سال ۱۹۷۵ به فعالیت خود در این سمت ماند.

پس ازشکست کُردها در سال ۱۹۷۵ و عقب نشینی حزب دموکرات به رهبری بارزانی، وی از حزب دموکرات جدا شد و در سال ۱۹۷۶ به همراه جلال طالبانی و چندین چهره دیگر اتحادیه میهنی کُردستان عراق را تاسیس کردند. فواد معصوم تا سال ۱۹۹۲ دبیر کل اتحادیه انقلابی کُردستان را بر عهده داشت.

گفته می شود که وی به همراه ادریس بارزانی یکی از کسانی بوده که در سال ۱۹۸۶ جبهه کُردستانی را با حضور احزاب اصلی کُردستان تشکیل دادند.

وی پس از سقوط رژیم صدام حسین در سال ۲۰۰۳ عضو مجلس عراق بوده و در سال ۲۰۰۴  به عنوان اولین رئیس مجلس عراق انتخاب شد.

گفته می شود که جلال طالبانی و فواد معصوم دارای رابطه ای حسنه می باشند. جلال طالبانی وی را یکی از روشنفکران محبوب در میان اعضا و هواداران اتحادیه میهنی معرفی کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها