ستم داعش به اقلیت های دینی

ستم داعش به اقلیت های دینی
جمعه 3 مرداد 1393 - 08:30

صدها خانواده مسیحی عراقی این هفته از خانه های خودشان در موصل گریختند که این کار به دنبال مهلت تعیین شده بوسیله «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) برای تغییر دین، پرداخت مالیات، ترک شهر یا مواجه شدن با خطر اعدام انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از موطنی «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) روز 10 ژوئن برقراری باصطلاح «خلافت اسلامی» را در شمال سوریه و شرق عراق اعلام کرد. در این سلسله از مقاله های ویژه مردم از همه اقشار با موطنی پیرامون دشواری های زندگی و نحوه تضمین این که این گروه در مناطقی که مدعی کنترل آن است پایگاه دائمی نمی یابد صحبت کردند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که عکس های منتشر شده از طریق رسانه های اجتماعی خانه های علامت زده شده مسیحیان عراقی را با حرف «نون» برای «نصرانی» بودن نشان می دهد که بنا به گزارش ها به دنبال صدور این ضرب العجل بوسیله عوامل داعش نوشته شده است.

مسئولان به موطنی گفتند که این ضرب العجل به دنبال جنایت های متعدد انجام شده بوسیله داعش در شهر استان نینوا و سایر مناطق تحت کنترل آن صادر شد.

مسئولان گفتند که زمانی که داعش شهر موصل را در میانه ماه ژوئن تسخیر کرد تخریب سازمان یافته آرامگاه های مقدس امامان و شیوخ مورد احترام سنی ها و شیعیان و همچنین نیایشگاه های اقلیت های غیرمسلمان شهر را آغاز کرد.

محمد الطائی، مدیر کل روابط عمومی و رسانه وزارت فرهنگ، به موطنی گفت که داعش در ماه گذشته 13 مسجد، کلیسا و صومعه تاریخی را در موصل و همچنین در استان های انبار و صلاح الدین تخریب کرد.

او گفت: «داعش منطقه تصرف کرده را به جهنم تبدیل کرد. این مناطق اکنون هیچ روحی ندارد، خالی از زندگی یا حتی لبخند است. محدود کردن آزادی ها باعث آوارگی مداوم مردمی شده است که دچار دشواری در هر جایی شده اند که داعش آن را لمس می کند.

او گفت که این گروه در تلاش برای زدودن هویت دینی عراق و میراث غنی آن، به همه سایت های مذهبی، مسلمان و غیرمسلمان با خشونتی یکسان حمله کرده است.

او گفت که این در مورد نینوا به شکل ویژه صدق می کند که این گروه اقلیت های قومی و دینی را در آن هدف قرار داده است.

یونادم کنا، رئیس حزب رافدین و دبیر کل جنبش دموکراتیک آشوریه، گفت که داعش در نینوا اقلیت های قومی را هدف قرار داده است.

او به موطنی گفت که این گروه کل روستاها را در تلعفر با خاک یکسان کرد و بسیاری از ساکنان ترکمن آنها را به گریز به سوی شهرهای نزدیک در سنجار واداشت تا در استان های جنوبی پناه بگیرند.

سرقت، آدم ربایی و قتل

حنین القدو، از ائتلاف دولت قانون که به عنوان دبیر کل اتحاد دموکراتیک شبک هم خدمت می کند، گفت: «تروریست های داعش از زمان تسخیر موصل در ماه گذشته مرتکب قتل عام های دهشتناکی شدند که می توان آنها را به عنوان جنایت و پاکسازی قومی علیه جامعه شبک و سایر نهادهای قومی در این استان درنظر گرفت.»

او به موطنی گفت: «آنها خانه های مردم را در 10 روستای شبکی غارت کردند، مایملک آنان را سرقت کردند و چندین تن از جوانان شبکی را در روستاهای عمرکان، السلامیه، الشمسیات، قره شور و کوکجلی ربوده و بعدا با قصاوت آنها را کشتند.»

القدو گفت: «اعضای [داعش] روز شنبه (12 ژوئیه) روستای بزوا را تسخیر کرده و به سرقت مسلحانه و تاراج و حتی دزدیدن انگشترهای زنان دست زدند و سه مرد را ربودند که هنوز از سرنوشت آنها خبری دردست نیست.»

او گفت: «تروریست ها پس از تسخیر روستای شبک در طبرق زیارت سه تن دیگر را ربودند و به تازگی جسد رها شده ربوده شدگان در کنار یک دره در نزدیکی روستا پیدا شده است.»

او افزود: «داعش روز جمعه گذشته (11 ژوئیه) شش شهروند شبکی را در کراج الشمال در مرکز موصل ربود و هنوز از سرنوشت آنها اطلاعی دردست نیست.»

مهمه خلیل، از حزب ائتلاف کردستان که نماینده یزیدی ها است، گفت: «اعضای جامعه یزیدی ها مانند بقیه مردم عراق مورد هدف تهاجم های عمدی باندهای داعش و سایر گروه های تروریستی قرار گرفتند.»

او به موطنی گفت که چندین کارگر و مزرعه دار یزیدی کشته شده اند و صدها خانواده یزیدی مجبور به گریز از مناطق غربی نینوا مانند شهرک ربیعه در امتداد مرز سوریه به منطقه سنجر شدند.

اسلام به سایر ادیان احترام می گذارد

شیخ خالد العبیدی، روحانی بغداد، گفت که هیچ کدام از متون اسلامی یا سوابق تاریخی سوزاندن نیایشگاه ها را تصویب نمی کند.

او گفت: «عمر بن الخطاب در دوره خلافت دوم وارد اورشلیم شد، او فرمان داد که حرمت کلیساها حفظ شود و حمله به آن را ممنوع کرد. به همین شکل امام علی ابن ابی طالب(ع) خونریزی را ممنوع کرد و فرمان آزادی زندانی ها را صادر نمود و تخریب صومعه ها را منع و فرمان توسعه کلیساها و هنر را صادر کرد.»

او گفت که هیچ تأییدیه ای در مورد اعمال ویران کننده داعش در تاریخ این رهبران محترم اسلامی یا در قرآن وجود ندارد.

خالد الملا، رئیس کمیته علمای کابینه عراق، گقت که داعش با هدف قراردادن سایت های مذهبی سعی دارد تا رویای درازمدت همه عراقی ها برای پیروی آزادنه دینی و بدون ترس را نابود کند.

او گفت: «برای دهه ها رویای برخورداری از آزادی های دینی را درسر داشتیم.»

او گفت که این رویا در سال های اخیر سرانجام تحقق یافت «زیرا هر جامعه ای برای نیایش و انجام آیین های خودش آزادی داشت و قانون و قانون اساسی این حقوق را برای ما تضمین می کرد. اما امروز باندهای داعش می خواهند این رویا را نابود کنند.»

از بین بردن تنوع قومی عراق

الملا گفت که تخریب آرامگاه های مقدس، نیایشگاه ها و سایر بناهای مهم دینی «گواه وحشیگری و جنایت های این سازمان است» که هیچ مکان یا شخصی از آن معاف نیست.

وائل الحیدری، رئیس سازمان غیرانتفاعی الغد، گفت که داعش با استفاده از فتواهای دروغ یا گمراه کننده به دنبال نابودی کامل تنوع قومی و دینی است که عراق را غنی کرده است.

او گفت که عراقی ها از اهمیت همزیستی مسالمت آمیز و احترام به آیین ها و مراسم یکدیگر آگاه هستند، درحالی که داعش «آزادی های دینی را محدود و ممنوع می کند و این میراث دینی و فرهنگی درونی در نیایشگاه های کهن، سایت ها و آرامگاه های مقدس را که عراقی ها متحدا برای صدها سال از آن محافظت کردند، می دزدد.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها