اعلام عید فطر در برخی کشورهای اسلامی

اعلام عید فطر در برخی کشورهای اسلامی
يکشنبه 5 مرداد 1393 - 22:02

العالم – کشورهای عربستان ، مصر ، مالزی ، اندونزی ، ترکیه ، امارات ، قطر ، کویت ، مصر ، یمن، اردن ، بحرین ، عراق (اهل سنت)، سوریه ، فلسطین روز دوشنبه را عید سعید فطر اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، در ترکیه سازمان امور دیانت ششم مرداد ماه را به عنوان عید سعید فطر اعلام کرد وبراین اساس مردم خود را برای برگزاری نماز عید در این روز آماده می کنند.

عید سعید فطر از اعیاد بسیار مورد توجه در ترکیه است، به طوری که پس از عید قربان دومین عید رسمی در این کشور به شمار می رود و به مدت سه روز تعطیل رسمی است.

سازمان امور دیانت ترکیه که تحت نظارت نخست وزیری ترکیه فعالیت می کند، علاوه بر پاسخگویی به مسائل شرعی مردم، اداره حدود 80 هزار مسجد را در سراسر ترکیه برعهده دارد.

دولت اندونزی هم امشب (یکشنبه شب)  اعلام کرد رویت هلال ماه شوال در اندونزی به اثبات رسیده بنابراین روز دوشنبه دراین کشور عید فطر است.

ˈلقمان حکیم سیف الدینˈ وزیر امور مذهبی اندونزی گفت که این وزارتخانه و دیگر مقام های دولت گزارش رویت هلال ماه نو را از انجمن رویت هلال و ستاره شناسان دریافت کردند.

کارشناسان سازمان نهضت العلما و سازمان محمدیه اندونزی که از بزرگترین سازمان های اسلامی این کشور محسوب می شوند نیز پیش بینی کرده بودند روز دوشنبه در این کشور عید فطر است.

در کشور جنوب شرق آسیایی مالزی نیز روز دوشنبه عید فطر اعلام شد.

به این ترتیب  مردم مسلمان  این کشورپس از یک ماه روزه داری فردا( دوشنبه ) را به عنوان عید سعید فطر جشن می گیرند.

ˈسید دانیال سید احمدˈ که از وی به نشان دار سلطنتی مالزی یاد می شود یکشنبه شب با حضور در تلویزیون مالزی از طرف پادشاه اعلام کرد روز دوشنبه عید فطر است.

مردم مالزی در ایام عید فطر با بازگشت به زادگاه های خود که در زبان مالایی به آن ˈبالیک کامپونگˈ می گویند آیین خاص ایام این عید را انجام می دهند.

دراین کشورعید فطر بیشتر به نام های ˈهری رایاˈ و یا ˈعید الفطریˈ خوانده می شود . ˈهرای رایاˈ در لغت به معنی ˈروز جشنˈ است و برای اشاره به عیدهای اسلامی چون عید فطر و عید قربان به کارمی رود.

مسلمانان مالزی در روز عید فطر با برپایی نماز این عید، به زیارت اهل قبور رفته و سوره ˈیسˈ را می خوانند و برای آرامش روح مردگان دعا می کنند.

پربیننده ترین خبرها