تابعیت کویت یا عربستان؟ یکی را انتخاب کنید!

تابعیت کویت یا عربستان؟ یکی را انتخاب کنید!
سه شنبه 7 مرداد 1393 - 17:11

بیش از 430 هزار تبعه کویتی – سعودی ساکن کویت و عربستان، به زودی ناگزیر خواهند بود تنها یکی از دو کشور را به عنوان کشور متبوع خود انتخاب کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه کویتی الشاهد به نقل از منابع مطلع، بدون ذکر نام، اعلام کرد که به موجب قوانین کشور کویت، داشتن تابعیت دوگانه ممنوع است و این افراد به زودی برای تعیین تابعیت واحد احضار خواهند شد.

بر اساس اظهارات منابع مذکور، داشتن تابعیت دوگانه از نظر عربستان و کویت مساله ای امنیتی محسوب می شود و به همین دلیل این دو کشور در همکاری با یکدیگر تصمیمی اتخاذ کرده اند تا به این مساله رسیدگی شود.

بنا بر این گزارش، تابعیت دوگانه در کویت اخیرا و در نتیجه تداوم مشکلات مربوط به "بُدون" های این کشور که به موجب قانون ملیت کویت مصوب سال 1959 امکان اعطای تابعیت به آن ها وجود ندارد، پررنگ تر شده است.

واژه "بدون" علاوه بر افراد فاقد تابعیت مشخص، برای اشاره به خارجی های فاقد گذرنامه معتبر که عمدتا در دوره شکوفایی نفت بین دهه های 60 و 70 میلادی به کویت مهاجرت کرده اند نیز استفاده می شود. برخی از بدون ها نیز به منظور باقی ماندن در کویت، ملیت خود را اظهار نکرده اند.

بر اساس آمار، شمار این افراد 110 هزار نفر است و مساله وضعیت آن ها همواره یکی از موضوعات بحث برانگیز در کویت بوده است. بسیاری بر این اعتقادند که حقوق بیشتری از جمله حق شهروندی باید به بدون ها داده شود. این در حالی است که عده ای دیگر آن ها را ساکنان غیرقانونی می دانند که نباید از مدارک رسمی برخوردار شوند.

مقام های دولتی کویت می گویند: "بدون"ها امکان اخذ تابعیت کویت را ندارند، زیرا یا شهروند کشورهای دیگر هستند و یا آن که اجدادشان از کشورهای همسایه به کویت آمده بودند و به همین دلیل مشمول دریافت ملیت کویتی نیستند.

در آوریل سال 2012، طرحی از سوی مقامات کویت اعلام شد که به موجب آن بدون ها می توانستند از مجوز اقامت 5 ساله در کویت برخوردار شوند. کسانی که مشمول این طرح می شوند، بهایی را برای مجوز اقامتشان پرداخت نمی کنند و کارت هایی دریافت می کنند که به موجب آن از خدمات آموزش و درمان رایگان برخوردار می شوند.

پربیننده ترین خبرها