روزنامه نگار عرب:

مسأله فلسطین، اولویت عربستان نیست !!

مسأله فلسطین، اولویت عربستان نیست !!
شنبه 11 مرداد 1393 - 12:07

نویسنده و روزنامه نگار عرب تأکید کرد، سخنان اخیر پادشاه عربستان نشان داد که مسأله فلسطین و درد و رنج مردم این سرزمین، ربطی به عربستان ندارد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "فؤاد ابراهیم" در سایت روزنامه "الاخبار" لبنان نوشت:
خبرگزاری عربستان متن ملک عبدالله را که به نیابت از او خطاب به "امت عربی و اسلامی" قرائت شد، منتشر کرد. پادشاه خطبه خود را با فتنه شروع کرد؛ درحالیکه شایسته بود این سخنان با موضوع منطقه ستمدیده غزه که این روزها در کنار مقاومت، شاهد سکوت ذلت بار و توطئه دولت‌های عربی است، آغاز می‌شد.
 

"اکنون مشخص شده است که این مواضع نوعی فریب است، که در بهترین حالت هدف از آن جلوگیری از دستیابی مقاومت به ابزار دفاعی است"

سخنان دیروز پادشاه عربستان، از واقعیت‌های بسیاری پرده برداشت؛ یکی از آن‌ها این است که مسأله فلسطین اولویت رژیم سعودی نیست، حتی اگر مردم این سرزمین از سوی صهیونیستها در معرض نسل کشی قرار بگیرند. همچنین باید با همه کسانی که از مقاومت فلسطین حمایت می کنند جنگید، زیرا فلسطین یک مسأله عربی است؛ البته اکنون مشخص شده است که این مواضع نوعی فریب است، که در بهترین حالت هدف از آن جلوگیری از دستیابی مقاومت به ابزار دفاعی است. بدتر از همه این است که، سخنان پادشاه عربستان از این حقیقت پرده برداشت که ادعای قیمومت آل سعود، فقط در حد خلع ملت فلسطین از امکانات و هرگونه توان و قدرت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی است.
پادشاه عربستان سخنان خود را به موضوع "فتنه" اختصاص داد که در مواضع سیاسی عربستان سعودی، معنای خاصی دارد؛ طبق روایت عربستان سعودی، فتنه در سرزمینی دیگر شکل می‌گیرد و قومی از آن حمایت مادی و معنوی می‌کند که ارتباطی با عربستان ندارد؛ حتی اگر همه دلایل و شواهد حاکی از آن باشد که عربستان سعودی و نهادهای سیاسی، اطلاعاتی و دینی این کشور در ایجاد این فتنه و انتقال آن به خارج از عربستان جهت به راه انداختن جنگهای خونبار دست داشته باشند.
موضوع غزه به صورتی در سخنان پادشاه عربستان گنجانده شده است، که اینگونه به نظر می‌آید هدف از آن تبرئه پادشاه در مقابل موج عصبانیت ملتها، و همسو با فضای همبستگی بین المللی (با موضوع غزه) از سوی کشورهای آمریکای لاتین و اروپایی در درجه نخست و پس از آن در پایین ترین مرتبه کشورهای عربی است.
 

"سخنان دیروز پادشاه بیانگر نگرانیهای خاندان حاکم عربستان از خطری است که رژیم صهیونیستی را تهدید می کند"

موضوع تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و درد و رنج مردم این منطقه در درجه دوم سخنان پادشاه گنجانده شده، و مانند یک جمله معترضه درون یک متن دیگر آورده شده است که موضوع اصلی آن تروریسم و تلاشهای قبلی عربستان برای مبارزه با تروریسم است؛ مردم اکنون می گویند که "ای کاش حرفی نمی‌زدی و ساکت می‌ماندی"، زیرا از مردم غزه که در حال کشتار هستند حمایت نکردی و حتی نمی‌دانی که چگونه از این موضوع فرار کنی، تا خواری و ذلت تو را دنبال نکند.
سخنان دیروز پادشاه بیانگر نگرانیهای خاندان حاکم عربستان از خطری است که رژیم صهیونیستی را تهدید می کند.
پادشاه عربستان همسو با مواضع و طرح جان کری (وزیر خارجه آمریکا)، خاطرنشان می کند که "افزایش خشونتها موجب کمرنگ شدن فرصتها برای صلح می شود و نسلی را به وجود می آورد که فقط به خشونت ایمان دارد و مخالف صلح است". 
سخنان اخیر پادشاه عربستان در حد رویدادها و حوادث امروز نیست؛ و او به عمد اظهارات و مواضع سران ارشد اسرائیلی مانند ایالون، موفاز و پرز را که از نقش، حمایت مالی و پشتیبانی عربستان و امارات از حمله به غزه سخن گفته بودند، نادیده گرفت و به این اتهامات پاسخ نداد؛ و فقط به یک اعتراض کمرنگ بسنده کرد که در نهایت برای یک موضوع دیگر یعنی تروریسم خرج شد؛ موضوعی که به نفع اهداف آل سعود است.

پربیننده ترین خبرها