عفو بین الملل گزارش کرد :

اعتراض به مصونیت آمریکایی ها در افغانستان

اعتراض به مصونیت آمریکایی ها در افغانستان
دوشنبه 20 مرداد 1393 - 22:49

العالم - سازمان عفو بین الملل امروز (دوشنبه 11 آگوست) اعلام کرد : نیروهای آمریکایی هزاران غیرنظامی افغان را بدون اینکه محاکمه شوند یا غرامتی به خانواده های قربانیان پرداخت کنند ، کشته اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، عفو بین الملل در گزارشی با عنوان " در تاریکی رها شده اند "، اعلام کرد : دستگاه قضایی آمریکا به نیروهای ارتش این کشور که هزاران غیرنظامی را در افغانستان کشته اند، مصونیت داده است.

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان نیز بارها از کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که اکثر آنها آمریکایی هستند، ابراز نگرانی و تأسف کرده است.

عفو بین الملل اعلام کرد که برای تهیه گزارش خود از سال 2007 با 125 تبعه افغان به عنوان شاهدان 16 عملیات بمباران ناتو مصاحبه و اطلاعاتی درباره 100 عملیات بمباران دیگر جمع کرده است.

در گزارش این سازمان آمده است : دستگاه قضایی آمریکا باید نیروهایی را که مدارکی دالّ بر دست داشتن آنها در قتل غیرنظامیان افغان وجود دارد ، محاکمه کند به عنوان مثال حمله هوایی سال 2012 نیروهای آمریکایی به زنان و دخترانی که در استان لغمان در شرق افغانستان هیزم جمع می کردند ، 7 کشته و 7 زخمی برجای گذاشت و این در حالی است که ناتو ادعا می کند در این حمله فقط افراد مسلح را کشته است.

عفو بین الملل با اشاره به اینکه شهروندان افغان به مسئولان محلی شکایت کردند ولی شکایت آنها به جایی نرسید ، به نقل از شاهدی به نام " غلام نور " که دختر 16 ساله اش را در این حمله از دست داد ، گزارش می دهد : ما نمی توانیم نیروهای ناتو را تحت پیگرد قرار بدهیم و از آنها بپرسیم که چرا زنان و دختران ما را کشته اید.

این سازمان اعلام کرد : در 5 سال گذشته 6 فقره قتل شهروندان افغان روی میز دادگاه های آمریکا گذاشته شده است که یکی از مهمترین آنها دست داشتن یک گروهبان آمریکایی به نام " رابرت بیلز " در قتل 16 غیرنظامی افغان در سال 2012 است ولی این گروهبان فقط محکوم به حبس شد.

کرزی از گزارش سازمان عفو بین الملل استقبال کرد و روز یکشنبه در دیدار با نمایندگان این سازمان در دفتر خود گفت : من از توجه شما به اصلی ترین اختلاف افغانستان و آمریکا بسیار خشنودم ، ما با همکاری یکدیگر می توانیم این اختلاف را حل کنیم.

هم اکنون 45 هزار نظامی خارجی که 30 هزار نفر از آنها آمریکایی هستند ، در افغانستان مستقرند در حالی که تعداد آنها در سال 2012 به 150 هزار نفر رسیده بود.

آمریکا می خواهد که توافقنامه ای را با دولت افغانستان درباره نگه داشتن 10 هزار نظامی خود در این کشور پس از سال 2014 ، امضاء کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها