دبیرکل حزب الله لبنان از ایران و سوریه قدردانی کرد

دبیرکل حزب الله لبنان از ایران و سوریه قدردانی کرد
جمعه 24 مرداد 1393 - 22:14

دبیرکل حزب الله لبنان، از جمهوری اسلامی ایران و سوریه و همه کسانی که در پیروزی مقاومت در سال 2006 سهیم هستند، قدردانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سید حسن نصرالله" جمعه شب در سخنانی به مناسبت سالگرد پیروزی مقاومت در جنگ ژوئیه 2006، به همه شهدای مقاومت، احزاب و گروه ها و ارتش، نیروهای امنیتی و دفاعی و رسانه ها و همچنین از همه مجروحان و مهاجران و خانواده هایی که در این جنگ آسیب دیدند، سلام و درود فرستاد.

* قدردانی از ایران و سوریه
سید حسن نصرالله همچنین از همه کسانی که مسؤولیت پذیر بودند، و در این پیروزی شرکت داشتند؛ از جمله رؤسا، سران، نخبه ها، و کشورها و ملتهایی که اعلام همبستگی کردند، به ویژه سوریه و ایران که خطرات را پذیرفتند، قدردانی کرد.

* حمله به لبنان یکی از بخشهای اصلی سریالی بود که اهداف و مراحلی را دنبال می کرد

سید حسن نصرالله در این سخنرانی که به صورت زنده از شبکه العالم پخش شد، خاطرنشان کرد: همه برداشتها پس از پایان جنگ، از جمله مطالب نوشته شده، مصاحبه های مطبوعاتی، پژوهشها، یاداشهای رؤسا و سران کشورها و وزرای خارجه، به ویژه آنچه را که مسؤولان آمریکایی گفته اند، بیانگر آن بود که این تجاوز، یکی از بخشهای اصلی سریالی بود که مراحل و اهدافی را دنبال می‌کرد.
وی افزود: از این جنگ انتظار می رفت که مقاومت لبنان نابود شود، و هدف فقط خلع سلاح (مقاومت) نبود؛ انتظار می رفت که همه فرماندهان و نیروهای مجاهد مقاومت کشته شوند؛ و در آن زمان سخن از آن بود که زندانی را برای بازداشت 10 هزار نفر در شمال و مرکز فلسطین آماده می کردند.

وی ادامه داد: همچنین انتظار می رفت که (در جریان این جنگ) سوریه هدف قرار بگیرد تا نظام این کشور به دلیل حمایت از مقاومت سرنگون شود؛ بخش دیگر نیز هدف قرار دادن مقاومت فلسطین در غزه بود؛ همه این کارها قرار بود در سال 2006 صورت پذیرد.

"هدف، سیطره آمریکا بر همه منابع نفت و گاز منطقه و پس از آن پایان دادن به مسأله فلسطین و تحمیل سازش مورد رضایت اسرائیل بر اعراب و فلسطینی‌ها بود"


سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: آمریکایی ها به دنبال سر مقاومت در لبنان و فلسطین بودند؛ و کسانی که این مسأله را دنبال می کردند در میافتند که رسانه‌های آمریکا قبل از جنگ ژوئیه (2006) در حال بزرگنمایی رویدادهایی بودند که برای حماس، حزب الله و سوریه اتفاق می‌افتاد؛ در صورتی که سر آنها را قطع می کردند جرج بوش به مردم آمریکا می گفت که سر 3 منشأ بزرگ تروریسم بین المللی را قطع کرده است؛ و پس از انتخابات هم جنگ علیه ایران آغاز می‌شد.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: هدف، سیطره آمریکا بر همه منابع نفت و گاز منطقه و پس از آن پایان دادن به مسأله فلسطین و تحمیل سازش مورد رضایت اسرائیل بر اعراب و فلسطینی‌ها بود؛ عناصر این هدف نیز اشغال عراق توسط آمریکا و اسرائیل، و جنگی بود که ضد مقاومت لبنان و نظام سوریه و مقاومت فلسطین صورت گرفت.
سید حسن نصرالله اظهار داشت: مقاومت لبنان با ایستادگی خود و پیروزی در جنگ ژوئیه، این اهداف را ساقط کرد، میدان نبرد رژیم صهیونیستی را به فریاد وا داشت؛ این رژیم در جنگ به جایی رسید که دریافت در حال نزدیک شدن به یک فاجعه نظامی است، به همین دلیل از آمریکا کمک خواست تا جنگ را متوقف کند.

سید حسن نصرالله تأکید کرد: پایداری مقاومت در میدان، و ایستادگی مردم و مسؤولان سیاسی با وجود همه مشکلات، موجب شد که آمریکاییها، اسرائیلیها، اروپاییها و شورای امنیت در قبال بسیاری از شروطی که در نخستین روزهای تجاوز گذاشته بودند، کوتاه بیایند.
وی با اشاره به شکست طرحهای آمریکا در منطقه پس از شکست رژیم صهیونیستی در جنگ سال 2006، ادامه داد: همه اینها بدان معنی است که اهداف آمریکا در منطقه ساقط شد؛ البته آمریکا روشهای مختلفی را برای تحقق اهداف خود دارد و تازمانی که طرح آمریکایی صهیونیستی پابرجا است، آنها با توجه به تحولات و امکانات، به دنبال روشهای دیگری هستند.
سید حسن نصرالله گفت: این جنگ (2006) شکست خورد، و ما تأکید می کنیم که همگی قادر هستیم با خطرات در پیش رو مقابله کنیم و هرگونه توطئه‌ ضد مقدسات، ملتها و سرزمین‌مان را نابود کنیم.

* آمریکا از اهداف خود در منطقه دست برنداشت
دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: البته این به این معنی نیست که آمریکا از اهداف خود در منطقه دست برداشته است، زیرا واشنگتن برای تحقق اهداف خود راههای متعددی را در نظر گرفته و آماده دارد، بنابراین تا زمانی که طرح آمریکایی ــ اسرائیلی برپا باشد، واشنگتن با توجه به امکانات موجود به‌دنبال تحقق اهداف مورد نظر خود است.
وی خاطرنشان کرد: حمله اسرائیل به غزه به شکست منتهی شد و ما تأکید داریم که قادریم به رویارویی خطراتی که پیشِ‌روی ماست، رفته هرگونه طرح توطئه آمیز علیه مقدسات و ملت و سرزمین خود  را ناکام بگذاریم.
به‌گفته سید حسن نصرالله، جنگ و تجاوزات کنونی اسرائیل علیه غزه، بخشی از مسیر جدیدی است که آمریکا در پی ناکامی‌های قبلی در پیش گرفته است و هدف از آن تحقق همان اهداف قبلی یعنی تسلط بر منابع نفت و گاز و نیز دفاع از اسرائیل و سلطه‌جویی آن است.
وی گفت: این مسیر پیش از جنگ علیه غزه آغاز شد و من به‌صراحت می‌گویم که با خطر وجودی روبه‌رو هستیم.
* مبارزه مسلحانه تنها رویکرد صحیح در مقابله با اسرائیل
دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان این که نباید به مجامع بین‌المللی و عربی برای مقابله با اسرائیل دل بست گفت، که تنها رویکرد صحیح در مقابله با اسرائیل مبارزه مسلحانه است.

"رویدادهای کنونی غزه و حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی به این منطقه، بخشی از طرح جدید پس از ناکامی طرح قبلی است"

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: رویدادهای کنونی غزه و حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی به این منطقه، بخشی از طرح جدید پس از ناکامی طرح قبلی است؛ این طرح در سایه تحولات کنونی برای تحقق همان اهداف قبلی پایه ریزی شده است، تا علاوه بر سیطره بر نامه گاز و نفت، چیرگی اسرائیل تضمین شود؛ این طرح قبل از حمله به غزه آغاز شد؛ البته برخلاف گذشته امروزه دو عنصر در این طرح وجود دارد.

* ما در برابر خطر وجودی قرار داریم
سید حسن نصرالله تأکید کرد: آشکارا می گویم که ما در برابر خطر وجودی قرار داریم.
وی افزود: طرح جدید درمقایسه با طرح قبلی خطرناکتر و دشوارتر است؛ زیرا هدف از آن سقوط و ایجاد حاکمان جدید نیست؛ بلکه هدف آن تخریب و نابودی کشورها، ارتشها، ملتها و سرزمینها است و نشانه آن نیز تحولاتی است که امروز روی می دهد. هدف ایجاد نقشه ای جدید بر اجساد تکه تکه ملتها و کشورها و خاکسترها است.

سید حسن نصرالله گفت: می توانیم این منظره را مشاهده کنیم؛ هنگامی که یک بالگرد آمریکایی زنان و کودکان را از کوه های سنجار منتقل می کند؛ این صحنه را به یاد بیاورید، زنان و کودکان خود را به یاد بیاورید.

"عنصر اصلی طرح جدید، حمله اسرائیلی‌ها به مقاومت و عنصر دیگر نیز جریان تکفیری یا همان داعش است"

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: هدف آن است که همه ما در منطقه با فاجعه مواجه شویم؛ برای رهایی از این فاجعه باید آماده قبول هر مسأله‌ای باشیم و بدتر این است که دشمن اصلی به دنبال راه نجات است.
وی افزود: عنصر اصلی این طرح جدید، حمله اسرائیلی‌ها به مقاومت و عنصر دیگر آن نیز جریان تکفیری است که امروز از طریق داعش واضحتر شده است.
سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: می توان بر این طرح جدید چیره شد؛ به همه ملتهای منطقه می گویم که این امر مانند گذشته امکان پذیر است.

* نباید به دنبال توهم و یا گزینه های شکست خورده باشیم

"باید بفهمیم و درک کنیم و باور کنیم که تهدیدی وجودی و واقعی همه ما را تهدید می کند"

سید حسن نصرالله تأکید کرد: نخست ما باید بفهمیم و درک کنیم و باور کنیم که تهدیدی وجودی و واقعی همه ما را تهدید می کند؛ و هر کسی که می گوید خطری وجود ندارد از واقعیت دور است؛ البته نباید از مسائل به صورت بزرگنمایی شده سخن بگوییم و روحیه شکست را ایجاد کنیم؛ مانند آنچه که در زمان یورش مغولها صورت گرفت.
وی افزود: باید حجم و ابعاد خطر را درک کنیم؛ و به دنبال ابزارهایی برای مقابله با تهدید و پایان دادن و شکست آن باشیم؛ نباید به دنبال توهم و یا گزینه های شکست خورده باشیم؛ باید با نگاه به تجربه ها، به دنبال گزینه های پیروز باشیم.
سید حسن نصرالله اظهار داشت: از طریق تجربه و توجه به آنچه که طی ده ها سال بر ما گذشته، می توانیم این طرح را به شکست بکشانیم. طی این سالها تجارب دردناک و تأسفباری را تجربه کردیم که برای ملتها و نسلهای کشورها، سخت بود؛ این تجربه اسرائیل و طرح صهیونیستی است. در اوایل قرن 20 و هنگامی که صهیونیستها به فلسطین آمدند، تعداد آنها چیزی نبود؛ و هنگامی که گفته می شد می خواهند کشور تشکیل دهند، کسی باور نمی کرد؛ بنابراین در آن زمان پیش بینی واقعی از این خطر صورت نگرفت.

سید حسن نصرالله افزود: از اساس، زمانی که این خانواده‌ها آمدند و در شهرک‌هایی با وظایف امنیتی و سیاسی تقسیم شدند، برخی از مردم می‌دانستند که چه اتفاقی در حال روی دادن است، اما بیشتر مردم این موضوع را درک نکردند. زمانی هم که به سال 1948 رسیدیم خطر را درک نکردند و همچنین در سال 1967 نیز برخی از اعراب بهانه‌ای برای اقدامات اسرائیل می‌‌آوردند و می‌گفتند که آن اقدامی که اسرائیل بدان مبادرت ورزید جنگی پیشگیرانه‌ به‌دلیل آماده‌سازی اعراب برای جنگی سرنوشت‌ساز بود.
وی ادامه داد: به‌دلیل عدم درک از تهدید و حجم آن، به این نتیجه رسیدیم و در بررسی موضوع دوم، به گزینه‌های اشتباهی روی آوردند. برخی بودند که بر جامعه بین‌ الملل و مداخله بین‌المللی حساب بازکردند و برخی نیز بر اتحادیه عرب و استراتژی عربی یکپارچه حساب باز کردند، برخی بر سازمان جهان اسلام حساب بازکردند و ما امروز بیش از 70 سال است که منتظر هستیم. پس از آن روی سازمان حقوق بشر حساب باز گردند اما تنها گزینه‌ ای که درست بود، روی آوردن به مبارزه مسلحانه بود، چون گروه‌های مسلح بودند سرزمین فلسطین را اشغال کرده و ملت فلسطین را آواره کردند و واکنش صحیح آن بود که امت برخیزد و همه در راستای بیرون راندن اشغالگران کار کنند و این راه صحیح بود.
* تمام منطقه در برابر خطری بزرگ و واقعی قرار دارد
دبیر کل حزب‌ الله لبنان گفت: تجربه‌ ای است که درباره پرونده اسرائیل حاصل شود و امروز اگر کسی به غزه، ملتش و آن چیزی که انجام داد حساب باز کرده به این دلیل بوده چون آنها به این گزینه روی آوردند و نخواستند تسلیم دشمن اسرائیلی شوند، و امروز همه می‌دانند که این مسیر صحیح است.
سید حسن نصرالله گفت: اما در مورد نمونه دوم و با توجه به تمام چیزهایی که ارائه شد و همچنین تمام رویدادهایی که در سال‌های گذشته بود و برآوردها و اختلافاتی که در دیدگاه‌ها بوده، می‌بایست تمامی این موارد را به کناری بگذاریم چون نفعی برای ما ندارد و در حال حاضر خطر واقعی برای ما، دولت‌های ما، زنانمان و فرزندانمان وجود دارد و هم اکنون زمان بازگشت به عقب نیست چون تمام منطقه در برابر خطری بزرگ و واقعی قرار داد.
* مقابله نظامی آمریکا با داعش در اربیل، برای منافع خود
دبیر کل حزب الله تأکید کرد: هنگامی که داعشی ها به اربیل رسیدند؛ شهری که آمریکا و غرب در آنجا منافعی دارند، به خاطر منافع خود مداخله کردند در حالی که گویی کشتار اهل تسنن و شیعه مجاز است و نسل کشی آنان اشکالی ندارد.
سید حسن نصر الله دبیرکل افزود: امروز داعش گروهی است که بخش گسترده ای از خاک سوریه و عراق که بسیار بزرگتر از برخی کشورهای منطقه است، به اشغال در آورده، و منابع انرژی و رودهای اصلی را تحت تسلط درآورده و مقادیر فراوانی سلاح در اختیار دارد به اضافه اینکه نفت را به فروش می رساند و برخی این روند را تسهیل کرده و از آن نفت خریداری می کنند.
وی گفت: داعش گروهی است که مرتکب جنایت می شود و هرکس که با آن هم عقیده نباشد را از دم تیغ می گذراند و جان آنان را در برابر دوربین ها می گیرد که البته این اقدامات بخشی از جنگ روانی است.

"روش داعش هیچ ارتباطی با اسلام، و پیامبر (ص) و قرآن کریم ندارد"

سید حسن نصرالله تاکید کرد که جنایت هایی که داعش مرتکب می شود، در درجه نخست در حق اهل تسنن و کُردها است همانطور که به هیچ یک از شیعیان، اهل تسنن و مسیحی ها و پیروان ادیان و مذاهب و نژادهای مختلف رحم نکرده است و در تلاش است شیوه زندگی مورد نظر خود را به زور سلاح بر تمام مردم تحمیل کند و این روشی است که هیچ ارتباطی با اسلام و پیامبر (ص) و قرآن کریم ندارد.
* داعش حامیانی در تمام کشورهای عربی دارد
وی افزود: رخدادهای کنونی و اقدامات داعش، صحنه ای است که امروز به وضوح شاهد آن هستیم و به مثابه خطر واقعی است نه شوخی و خطرناک تر از همه اینکه داعش در تمام کشورهای عربی حامیانی دارد که تفکر آنان را تایید می کنند در حالی که تفکر این گروه هیچ ارتباطی با اسلام ندارد.
* آمریکایی‌ها زمینه لازم برای اقدامات داعش را فراهم کردند
سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه کسانی که این رخدادها را جدی نمی دانند، در دنیای دیگری به سر می برند و حتی نمی توانند مسؤولیت خانواده خود را برعهده بگیرند، افزود: برخی کشورهای منطقه و آمریکا حامی داعشی ها هستند و زمینه را برای اقدامات آنان فراهم کردند تا از آن بهره برداری کنند و در مورد دست داشتن آمریکا در اقدامات داعش، تردیدی نیست.
وی گفت: از تمام مردم لبنانی، فلسطین، عراق، سوریه و مردم  خلیج فارس می خواهم با خود خلوت کرده و تعصب را کنار بگذارند و بپرسند که آیا این خطری است که همه را تهدید می کند یا فقط حزب الله را؟ و آیا خطری علیه شیعه و علوی ها یا مسیحی ها است یا فقط دروزی ها؟

"جنگ داعش و تکفیری ها علیه کسانی است که به مقابله با آنان برخاسته اند"


دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد که این خطری است که در درجه نخست همه را تهدید می کند و این جنگ مذهی یا طایفه ای نیست بلکه جنگ داعش و تکفیری ها علیه کسانی است که به مقابله با آنان برخاسته اند و در تلاش هستند تمام تاریخ منطقه را از بین ببرند بنابراین خطری برای همه به شمار می آیند.
وی در ادامه اظهار داشت: ما باید حجم  خطری که همه ما را تهدید می کند دریافته و در مورد چگونگی مقابله با آن، بر یکدیگر پیشی بگیریم.

* سکوت جامعه جهانی درقبال داعش در موصل
دبیر کل حزب الله ادامه داد: آیا باید از تجربه مقابله با خطر صهیونیست ها استفاده کنیم؟ آیا باید به جامعه جهانی مراجعه کنیم؟ چرا باید جامعه جهانی در این خصوص مداخله کند؛ در حالی که هنگامی که داعش به موصل و چند شهر دیگر عراق یورش برده و مرتکب جنایت شد، جامعه جهانی دخالتی نکرد؛ چرا هنگامی که داعشی ها علیه مسیحیان مرتکب جنایت شدند، جامعه جهانی کاری نکرد؟
سید حسن نصرالله گفت: به مسیحیان لبنان می گویم نکته مهم این است که اکنون در پی هر تهدیدی علیه شما، آمریکا و غرب از شما حمایت نخواهند کرد همانطور که درمورد مسیحیان عراق شاهد بودیم.
وی افزود: هنگامی که داعشی ها به اربیل رسیدند؛ شهری که آمریکا و غرب در آنجا منافعی دارند، به خاطر منافع خود مداخله کردند در حالی که گویی کشتار اهل تسنن و شیعه مجاز است و نسل کشی آنان اشکالی ندارد اما اربیل اهمیت ویژه ای دارد.
سید حسن نصرالله این سوال را مطرح کرد که آیا در این شرایط باید به جامه جهانی یا اتحادیه عرب و راهبرد یکپارچه عربی اطمینان کرد.
نصر الله گفت: در رابطه با لبنان ما اگر اتفاق نظر داشته باشیم که این خطر وجود دارد و خطری قریب الوقوع است، همه چیز ممکن است یک شبه و در هر لحظه اتفاق بیفتد، از لحاظ منطقی این یک تهدید برای عراق و سوریه است اما در واقع تهدیدی برای همه کشورهای منطقه است و بنابراین ما باید بررسی کنیم که چه باید بکنیم و اینجاست که ما به گفت وگوی ملی فرانمی خوانیم زیرا به نتیجه نمی رسیم بلکه ما به گفت وگوهای دوجانبه و داخل حزبی دعوت می کنیم.
نصر الله اظهار داشت: برخی ها خواهان خروج حزب الله از سوریه هستند اما اگر حزب الله از سوریه عقب نشینی کند در آن صورت آیا خطر از لبنان رفع می شود و برخی از مسؤولان لبنانی به نزد ابو بکر البغدادی رفته و می گویند که 10452 کیلومتر از نقشه عقب نشینی کند.
* معادله ارتش، ملت و مقاومت از لبنان حمایت می‌کند
وی سپس تاکید کرد: اینگونه بحث و جدل ها هرگز به نتیجه نمی رسد، امروز خطر وجودی و حقیقی وجود دارد و مسؤولیت ملی به ما می گوید که بیایید از کشور و ملت حمایت کنیم، آیا عقب نشینی ما از سوریه، لبنان را حمایت می کند یا اینکه باقی ماندن ما در سوریه مایه حمایت لبنان است؟ برخی ها خواهان توسعه قلمرو اجرای قطعنامه 1701 هستند و می گویند که این قطعنامه در تامین امنیت جنوب لبنان سهیم بوده است و این افراد باورشان این است که تامین امنیت جنوب لبنان نتیجه عملکرد یونیفل است و این قطعنامه های بین المللی است که از لبنان حمایت می کند اما آنها به چه کسی می خندند؟ یونیفل کسی را می خواهد که از آن حمایت کند و آنها نمی توانند از هیچ احدی حمایت بعمل آورند و آن کسی که از جنوب لبنان حمایت می کند، معادله ارتش، ملت، مقاومت، قدرت مقاومت و دکترین مبارزه ارتش است نه چتر بین المللی و یونیفل و اگر گفته شود که حمایت از لبنان از طریق استقرار نیروهای یونیفل در مرز بوده، هیچ کس به لبنانی ها نمی خندد، ما می گوئیم که این امر در راستای روند بین المللی است و بروید و از همپیمانان خود سوال کنید اما با این حال ما مانعی برای بررسی این امر نمی بینیم.

"فرض را بر این بگیریم که داعش بر سوریه سیطره پیدا کرده و مرزها را گرفته است، آیا خطری وجود نخواهد داشت؟ آیا در این صورت نیز بی طرفی مایه حمایت از لبنان خواهد بود؟"


دبیر کل حزب الله لبنان همچنین تصریح کرد: در طول سال های گذشته برخی ها می گفتند که بی طرفی ما باعث می شود که لبنان در امان بماند، فرض را بر این بگیریم که داعش بر سوریه سیطره پیدا کرده و مرزها را گرفته است، آیا خطری وجود نخواهد داشت؟ آیا در این صورت نیز بی طرفی مایه حمایت از لبنان خواهد بود؟ آیا این عملا یک رویکرد جدی است؟ ارتش لبنان و سربازان آن کشته و بازداشت می شوند و کسانی هستند که به بی طرفی و عدم سخن گفتن از سوریه فرامی خوانند.
* لبنان با خطر وجودی روبرو است
نصر الله همچنین تاکید کرد: این کشور در خطر است و ما به دنبال راه حل هایی برای حمایت جدی از کشور هستیم، منطق، عقل، دین، اخلاق و تجربه به ما می گوید هر جامعه ای زمانی که در معرض خطر قرار دارد، اولویت آن رویارویی با این خطر موجودیتی است و هر کس اقدام به این کار نکند خانواده و خویشاوندان خود را در معرض قتل، ذبح و خطر قرار داده است.
وی افزود: من از لبنانی ها می خواهم که درک کنند جامعه آنها در معرض خطر حقیقی قرار دارد و هر کس نمی خواهد باور کند، مشکل خود اوست، برای رویارویی با این خطر موجودیتی باید جدیت، ایثار، فداکاری داشته و اختلافات سیاسی و طایفه ای را کنار بگذاریم و به دنبال عناصر قدرت و جمع کردن آن برای مقابله با این خطر باشیم.
* از حمایت ارتش لبنان استقبال می‌کنیم
دبیر کل حزب الله لبنان گفت ما هرگز از مسؤولیت فرار نخواهیم کرد و به هیچ نقطه ای از دنیا مهاجرت نخواهیم کرد، بلکه در کشور باقی مانده و سر خود را بالا نگاه خواهیم داشت.
سید حسن نصر الله تاکید کرد: اولین موضوع ارتش لبنان  و نیروهای امنیتی هستند و اصل این است که این دولت است که مسؤولیت را برعهده دارد نه حزب الله و یا کس دیگری. ما از هرگونه حمایت ارتش لبنان استفبال می کنیم و می خواهیم که سلاح واقعی را به دست گیرد، زیرا ارتش و نهادهای امنیتی دست اندر کار تامین امنیت مردم هستند و البته ارتش باید از حمایت مردمی و رسمی و نیز حمایت معنوی و مادی برخوردار باشد و این دولت است که مسؤول تامین حمایت مادی و معنوی  و امنیت مردم است و امروز اولویت آزادی افسران و سربازان ربوده شده است و هر ساعت تاخیر در این خصوص، سرشکستگی به دنبال دارد و مسؤولان لبنان باید این پرونده را با حفظ شرافت و جایگاه ارتش و نیروهای امنیتی حل کرده و اتهامات وارده به آن را رد کنند.

"این طرح را می توان با مسؤولیت پذیری همه، ناکام گذاشت اما اگر سرمان را زیر برف فرو ببریم، پیروزی نصیب داعش وحامیان آن می شود"


 

وی افزود: ارتش ابزاری در دست حزب الله نیست؛ بله درست است که هیچ مشکلی بین ما  وجود ندارد و همه می دانند که ارتش ابزاری در دست حزب الله نیست، بلکه ارتش ملی کشور است که وظیفه دفاع را برعهده دارد و همین منطق در مورد تمام گروههای امنیتی نیز صادق است و باید از ارتش حمایت شده و در هر لحظه خطرناکی همه ما در کنار آن و نیروهای امنیتی هستیم.
سید حسن نصرالله گفت: دوم اینکه باید تا زمان انتخاب ریاست جمهوری و برگزاری انتخابات پارلمانی جدید، دولت کنونی را حفظ کرد.
سید حسن نصرالله ادامه داد: سوم اینکه باید هر گونه اقدامات تحریک آمیز متوقف شود زیرا تحریک علیه حزب الله در جریان نبرد عرسال چه سودی داشت. امروز شنیدیم که یکی از افرادی گروه احرار السنه دستگیر شد، و او نیز باید مانند تمام کسانی که در لبنان فتنه انگیزی می کنند، مورد بازخواست و محاسبه قرار بگیرد و پس از آن باید آشتی منطقه ای تحقق یابد و اهالی مناطق مختلف به یکدیگر نزدیک شوند .
دبیر کل حزب الله خطاب به اهالی عرسال گفت: باید کسی ابتکار عمل را به دست گرفته و آشتی را برقرار کند زیرا این اقدام از ما در برابر خطرات موجود محافظت می کند؛ خطراتی که اولین کسانی که بهای آن را می پردازند، اهالی عرسال هستند.
وی افزود: در هر منطقه اختلالات و ناآرامی هایی وجود دارد که باید در آنجا  آشتی تحقق یابد و تمام رهبران و مراجع و نیز احزاب برای تحقق آن تلاش کنند.
* حل و فصل پرونده آوارگان سوری
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در خصوص حل و فصل پرونده آوارگان سوری نیز باید با سوریه همکاری کرد زیرا همه قبول دارند که این موضوع مهم و خطرناک است، اما باید پرسید راه حل آن چیست؟ و برای حل آن منتظر چه هستیم؟
دبیر کل حزب الله ادامه داد: دلیلی برای لجبازی وجود ندارد، بلکه باید با برادران سوریه گفت‌وگو کرد و ما به دور از کنفرانس های مطبوعاتی تحریک آمیز، آماده حل این موضوع هستیم.
 

"ارتش لبنان با امکانات موجود قادر به کنترل تمام مرزها نیست"


وی گفت: اگر این موضوع را جدی بگیریم خواهیم دید که مشکل آوارگان از طریق نشستن بر سر میز گفت‌وگو با نظام سوریه، حل و فصل می شود و آنجا می توانید بگویید که از نظام سوریه چه می خواهید و با مسؤولان در مورد پرونده آوارگان صحبت کنید و سپس موضوع مرزها را مطرح کنید زیرا قطعنامه 1701 چیزی برای عرضه ندارد و ارتش لبنان با امکانات موجود قادر به کنترل تمام مرزها نیست.
* تصمیم گیری در پرونده ریاست جمهوری از خارج ممنوع
سید حسن نصرالله در مورد انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت همه می دانند که برای حل این موضوع باید با چه کسی صحبت کنید. در داخل  جریان هشت مارس هیچ یک از ما میانجی نیست بلکه گروهی هستیم که از نامزدی محدود حمایت می کنیم و هر کس در این خصوص بحثی دارد می داند با چه کسی باید گفت‌وگو کند و به هر حال نباید منتظر ماند در خصوص این موضوع از خارج تصمیم گیری شود.
وی تاکید کرد: این مجموعه افکار اولیه ای است که آن را مطرح کرده و قابل بحث و بررسی می دانیم و بر این باوریم که همه ما باید به دنبال بررسی و رایزنی جدی و مسئولانه بوده و آماده جانفشانی باشیم، ما در این نبرد شهید و مجروح داده ایم و چیزی را از ملت و مقدسات خود دریغ نمی کنیم، زیرا این نبرد بر سر شرافت است و ما آماده ایثار در آن هستیم.
دبیر کل حزب الله لبنان گفت: اگر لبنانی ها در این خصوص منتظر اجماع ملی بماندند، بی تردید اسرائیل وارد بیروت و طرابلس می شود و من به همه می گویم که داعش و کسانی که  پشت آن هستند، می توانستند به سادگی آن را شکست دهند زیرا بخشی از نبرد، تضیف روحیه است.
* آماده مبارزه هستیم
وی تصریح کرد: این طرح را می توان با مسؤولیت پذیری همه، ناکام گذاشت اما اگر سرمان را زیر برف فرو ببریم، پیروزی نصیب داعش وحامیان آن می شود از همین رو  همه را به اتخاذ موضع ملی و عربی و مسئولیت پذیری فرامی خوانم، زیرا همه ما قدرت و شایستگی محافظت از کشور را داریم و می توانیم آن را قدرتمند و سرافراز نگاه داریم و مساجد و کلیساهای آن را حفظ کنیم .
سید حسن نصرالله همچنین اظهار داشت: هر کس از مسؤولیت‌های خود شانه خالی کند، ما هرگز از وظایف خود فرار نخواهیم کرد و به هیچ نقطه ای از دنیا مهاجرت نخواهیم کرد، بلکه در کشور باقی مانده و سر خود را بالا نگاه خواهیم داشت و اگر مجبور شویم، مبارزه کرده و پیروز می شویم و به شهادت می رسیم. اکنون آماده مبارزه ایم زیرا وطن با خطر روبه رو است و با مبارزه خون شهیدانی را که در چنین روزهایی به شهادت رسیده اند حفظ می کنیم.

 

 

پربیننده ترین خبرها