تغییر موضع عربستان درباره سوریه

تغییر موضع عربستان درباره سوریه
چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 10:30

روزنامه لبنانی الاخبار از تحولات جدید در نقشه آینده منطقه با حضور بشار اسد رئیس جمهور سوریه در قدرت نوشت و گمانه‌زنی‌هایی را درباره نزدیک شدن موضع عربستان، روسیه و مصر درباره سوریه مطرح کرد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "هیام القصیفی" در یادداشتی در روزنامه الخبار لبنان نوشت:
با توجه به نگرانی‌ها درباره پیشروی گروه داعش‌ به غرب، برخی اطلاعات حاکی از تغییر دیدگاه عربستان سعودی در قبال بشار اسد رئیس جمهور سوریه، است، و این امر گمانه‌زنی‌هایی درباره رئیس جمهور آینده لبنان مطرح کند.
زمانی که سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی سوم ماه ژوئن گذشته در شهر سوچی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و با حضور سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه او دیدار و گفتگو کرد، اطلاعاتی درباره جزئیات این دیدار منتشر نشد و فقط اعلام شد که محور این دیدار درباره بحران های منطقه خاورمیانه، مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با غرب و قیمت نفت بود؛ اما به گفته منابع آگاه ،اخیرا اطلاعات شایان توجهی درباره این دیدار منتشر شده است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مذاکراتش با پوتین برای اولین بار درباره اقدامات احتمالی روسیه برای حل بحران سوریه با وجود بشار اسد رئیس جمهور این کشور در قدرت گفتگو کرده است.
بر اساس گزارش های موجود، پس از دیدار ماه ژوئن و طرح موضوع داعش و توسعه دامنه آن، سرگئی لاوروف 21 ژوئن برای تکمیل مذاکرات سوچی عازم ریاض شد و همزمان مسکو برای ارائه هواپیماهای سوخوی به نوری مالکی نخست وزیر عراق در چارچوب قرارداد گذشته اعلام آمادگی کرد.
بر اساس اطلاعات موجود، لاوروف در این دیدار تاکید کرده بود که همکاری با دولت نوری مالکی به ضرر تفاهم هایی نخواهد بود که در دیدار پوتین با سعود الفیصل حاصل شده بود.
درباره مصر نیز، روز به روز مشخص می شد که روابط عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور با آمریکا به ویژه با توجه به موضع واشنگتن درباره شیوه برکناری مرسی رئیس جمهور قبلی این کشور، بیش از آنکه در در چارچوب اتحاد با واشنگتن باشد، روابط از روی ضرورت است.
از سوی دیگر، رئیس جمهور مصر انعطاف بیشتری درباره مسکو نشان داد و در همین چارچوب هفته پیش با پوتین دیدار و درباره بحران سوریه گفتگو کرد. در این خصوص مسکو مطلع شده بود که موضع عبدالفتاح سیسی درباره بشار اسد جدی نیست.
اطلاعات موجود حاکی است که در محافل دیپلماتیک سخنان زیادی درباره پیام های رد و بدل شده بین عبدالفتاح سیسی و بشار اسد وجود دارد.
بر اساس این اطلاعات، عبدالفتاح سیسی به عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس اطلاع داده است که واشنگتن در حمایت از مخالفان سوریه جدی نیست و اقدام برای ایجاد منطقه مورد حمایت در جنوب سوریه-که دربرگیرنده گروه های به اصطلاح میانه‌رو مخالفان باشد- در آینده ای نزدیک تحقق نخواهد یافت؛ به ویژه اینکه مخالفان به سلاح های سنگین دست نیافته اند. همچنین، بشار اسد از نظر رئیس جمهور مصر در حال پیروزی بر گروه های مخالف است.
بر اساس این اطلاعات، نقطه مشترک موضع عربستان سعودی و مصر درباره سوریه نگرانی درباره پیشروی داعش است؛ که در حال از بین بردن مرزهای مشترک بین کشورها از جمله سوریه و عراق بر اساسا توافقنامه سایکس پیکو است.
اگر این گمانه زنی ها درست باشد، منطقه در برابر تحولات جدیدی در خصوص روابط عربستان با نظام سوریه خواهد بود و در این بین لبنان نیز شاهد تحولات جدیدی در خصوص انتخاب ریاست جمهورجدید و نقش دمشق در این خصوص خواهد بود.
بر این اساس، گروه چهارده مارس درباره ویژگی های جدیدی برای رئیس جمهور آینده در برابر امور و مقتضیاتی خواهد بود که بر اساس آن رئیس جمهور جدید لبنان یا باید مورد پذیرش نظام سوریه باشد یا وارد گفتگو با آن شود.
در این بین، سعد الحریری، رئیس جریان چهارده مارس لبنان نیز در برابر مواضعی خود بود که به طور مستقیم بر روابطش با متحدان  مسیحی و اهل تسننش تاثیرگذار خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها