بمب ساعتی اختلاف قطر وشورای همکاری درنقطه صفر

بمب ساعتی اختلاف قطر وشورای همکاری درنقطه صفر
چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 14:43

با نزدیک شدن به پایان مهلت قطر برای اجرای توافقنامه ریاض، این کشور از سوی همسایگان عرب خود در معرض انزوای سیاسی قرار گرفته است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، در صورت خودداری قطر از اجرای مفاد توافقنامه ریاض، کشورهای عربستان، امارات و بحرین اقدامات تنبیهی در قبال این کشور انجام خواهند داد که به صورت گروهی و تدریجی خواهد بود.
روزنامه "الحیات" چاپ لندن نوشت: این اقدامات به تدریج و با کاهش سطح مشارکت دیپلماتیک این کشور آغاز خواهد شد، و در نهایت به تعطیلی سفارت قطر در این کشورها و توقف دیدارهای رسمی دوطرفه منجر خواهد شد.
به نظر می رسد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بعد از 30 سال از ایجاد این شورا، قرار است شاهد تغییرات زیادی در مسیر خود باشند زیرا مهلتی که از سوی وزرای خارجه کشورهای عضو این شوار که برای اجرای مفاد توافقنامه ریاض به قطر داده شده بود، فردا، پنجشنبه، به پایان می رسد.
هفته گذشته وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با وساطت کویت در جده نشستی برگزار کردند که طی آن قطر عمل به مفاد توافقنامه ریاض را پذیرفت.
ظاهرا قرار است کشورهای عربی حوزه خلیج فارس این بار اقدمات گروهی و هماهنگ تری علیه دوحه اتخاذ کنند تا این کشور را در انزوای سیاسی قرار دهند.
عبدالخالق عبدالله استاد علوم سیاسی دانشگاه امارات در این باره گفت، بحران میان کشورهای عربی خلیج فارس از دیدارهای چند جانبه مسوولان در ماههای اخیر میان پایتخت شش کشور قابل تشخیص بود و این تحرکات دیپلماتیک متعدد نشانگر پیچیده شدن مشکل این کشورها با قطر بوده است.
وی تاکید کرد، دوحه اخوان المسلمین را هم پیمان استراتژیک خود می داند، در حالی که سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس این گروه را تهدیدی برای خود بر می شمارند که این دو دیدگاه، قطر را در برابر سایر اعضای شورا قرار داده است.
استاد علوم سیاسی در دانشگاه امارات گفت: ائتلاف ترکیه- قطر در حال حاضر بسیار قوی است و این هم پیمانی ادامه خواهد داشت زیرا حول محور گروه اخوان المسلمین تشکیل شده و هر دو دولت روابط تشکیلاتی و عقیدتی با این گروه دارند و حتی رابطه با آن را به داشتن رابطه با عربستان و سایر کشورهای عضو شورای همکاری ترجیح می دهند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها