قطر پس از پایان مهلت شورای همکاری چه می‌کند؟

قطر پس از پایان مهلت شورای همکاری چه می‌کند؟
چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 18:11

جده، العالم - رییس "مرکز مطالعات راهبردی و حقوقی خاورمیانه" معقتد است که قطر تنها با برنامه‌ریزی و زمانبندی برای اجرای مصوبات توافقنامه ریاض، می‌تواند از کشورهای شورای همکاری مهلت بیشتری بگیرد.

"انور عشقی" به شبکه خبری العالم، گفت: از قطر انتظار می رود که به تعهدات خود در توافقنامه ریاض پایبند باشد. این تعهدات شامل پایان دادن به برنامه ریزی برای برهم زدن ثبات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی است.

رییس مرکز مطالعات راهبردی و حقوقی خاورمیانه که مرکز آن در جده است، افزود: رهبری قطر نمی تواند با آزادی کامل برخورد کند و شورای همکاری خلیج فارس این وضعیت را درک کرده و به قطر مهلت کافی داده است. اما قطر فقط یک فرصت بیشتر ندارد تا برای اجرای تصمیمات توافقنامه ریاض زمانبندی و برنامه ریزی کند و اگر 3 کشور عربی حوزه خلیج فارس با آن موافقت کنند، قطر می تواند مهلت خود را تمدید کند.

6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در تاریخ 17 آوریل در شهر ریاض به توافقی برای پایان دادن اختلافات 3 کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین با قطر دست یافتند. این 3 کشور در 5 مارس سفرای خود را از دوحه فراخواندند و قطر را به دخالت در امور داخلی خود و پیگیری سیاست‌ بی‌ثبات سازی منطقه متهم کردند. مهلت قطر برای اجرای توافق ریاض امروز چهارشنبه پایان می یابد.

عشقی درباره ابزارهای عربستان برای اعمال فشار بر قطر گفت: عربستان ابزارهای سیاسی و اقتصادی علاوه بر تحریم در اختیار دارد و از این ابزارها برای اعمال فشار بر دوستان است می کند نه اقدامی برای نفوذ یک کشور بر کشور دیگر و هدف این است که قطر به تعهدات خود عمل کند.

وی تاکید کرد که عربستان و شورای همکاری خلیج فارس تحت هیچ شرایطی قطر را به عنوان یک کشور عضو حوزه خلیج فارس از دست نخواهند داد؛ اما در عین حال نمی خواهند قطر ثبات خاورمیانه را بهم بزند.

رییس مرکز مطالعات راهبردی و حقوقی خاورمیانه اظهار داشت: کشورهای حوزه خلیج فارس می خواهند هر کشوری از آزادی تصمیم گیری برخوردار باشد. حوادثی که روی داده و عدم پایبندی قطر به تعهداتش نشان می دهد که تصمیم گیری سیاسی در قطر تحت تاثیر گروه هایی در داخل و نیز برخی کشورهاست. از این رو هدف ما از این تدابیر، استقلال قطر و آزادی تصمیم گیری در این کشور است.

عشقی تصریح کرد: اخوان المسلمین بر نهادهای تصمیم گیرنده قطر مسلط هستند و دولت نمی تواند از این قید و بندها رها شود.

پربیننده ترین خبرها