شرط ایتالیا برای ارائه کمک تسلیحاتی به کردستان عراق

شرط ایتالیا برای ارائه کمک تسلیحاتی به کردستان عراق
چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 21:31

"ماتیو رنتزی" نخست وزیر ایتالیا روز چهارشنبه پس از دیدار با مقامات دولت عراق، به اقلیم کردستان سفر کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ماتیو رنتزی نخست وزیر ایتالیا روز چهارشنبه در دیدار با نوری مالکی همتای عراقی اش که روزهای پایانی دوره صدارتش را می گذراند، بر حمایت ایتالیا از حفظ حاکمیت عراق و لزوم نظارت دولت این کشور بر کمک های تسلیحاتی به منطقه کردستان عراق تاکید کرد و نظارت دولت مرکزی را شرط ارائه سلاح به کردستان دانست.

نخست وزیر ایتالیا درسخنان خود به مواضع محافظه کارانه بغداد در قبال تجهیز منطقه کردستان عراق به سلاح از سوی برخی کشورهای غربی اشاره کرد.

رنتزی خواستارهمکاری و هماهنگی بیشتر دو کشور و لزوم پایبندی بغداد به راهکارهای دموکراتیک در روند سیاسی کشور شد و از انصراف مالکی برای نامزد شدن دور سوم نخست وزیری اش قدردانی کرد.

نوری مالکی نیز ضمن تاکید بر لزوم گسترش روابط دوجانبه گفت: دو کشور در زمینه های اقتصادی به خصوص در بخش انرژی، تسلیحات و آموزش نظامیان همکاری خوبی دارند و امکان توسعه بیشتر این روابط وجود دارد.

وی از نقش ایتالیا درحمایت از عراق، و ارائه کمک های انساندوستانه به آوارگان و همکاری در مبارزه با تروریسم قدردانی کرد و خواستار اجرای قطعنامه شورای امنیت در مجازات حامیان گروه های تروریستی شد.

وی گفت دموکراسی درعراق با وجود نوپا بودن آن، درحال پیشرفت است و هرچقدر هم درخصوص موضوعات مختلف، اختلاف وجود داشته باشد، این اختلافات را به شیوه دموکراتیک حل و فصل خواهیم کرد.

مالکی گفت که درهر جایگاه و مقامی که باشد، از دولت جدید عراق حمایت می کند.نخست وزیران عراق و ایتالیا درخصوص تحولات کنونی منطقه گفتگو و بر لزوم همکاری برای تعامل با اوضاع تاکید کردند.

ماتیو رنتزی همچنین با حیدرالعبادی مامور تشکیل کابینه جدید و هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق به طور جداگانه دیدار و با آنان درباره تحولات سیاسی و امنیتی و توسعه همکاری های دو کشور درمقابله با تروریسم و از بین بردن منابع حمایت های مالی، سیاسی و رسانه ای از تروریست ها گفتگو و تبادل نظر کردند.

نخست وزیر ایتالیا پس از این دیدارها در بغداد برای مذاکره با مسئولان منطقه کردستان عراق به اربیل رفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها