آشتی در حومه دمشق و بازگشت آوارگان + فیلم

جمعه 31 مرداد 1393 - 20:16

آشتی در منطقه بسیمه و "حی القدم" در حومه دمشق باعث شد تا عناصر مسلح سلاح خود را تحویل دهند و آوارگان به خانه بازگردند.

"حسام زیدان" خبرنگار شبکه العالم گزارش داد، در پی توافق نامه آشتی در حی القدم در حومه دمشق، افراد مسلح سلاح های خود را تحویل ارتش سوریه دادند. علاوه بر این کمیته هایی از اهالی منطقه برای جلوگیری از ورود مجدد تروریست ها به این منطقه تشکیل شد.

این توافق نامه شامل 35 بند است که بین افراد مسلح، ساکنان منطقه و ارتش سوریه به امضا رسیده است. در حی القدم شماری از آوارگان به خانه های خود بازگشتند و برخی دیگر برای اسکان دائم به خانه هایشان سر زدند تا مقدمات لازم را فراهم کنند.

از سوی دیگر ارتش سوریه یک کاروان کمک های غذایی در میان ساکنان این شهرک توزیع کرد.

یک پیرمرد سوری پس از بازگشت به خانه اش به خبرنگار العالم گفت: از خوشحالی دیشب اصلا خوابم نبرد.خدا را شکر می گویم که آشتی انجام شد تا ما به منزلمان بازگردیم به ویژه اینکه فرزندانم نیز آواره هستند. قبلا باور نمی کردیم که این توافق انجام شود. اما به لطف خدا، با خانواده ام به خانه و کاشانه مان بازگشته ایم.

یک زن اهالی شهرک "القدم" نیز با اظهار خوشحالی فراوان از بازگشت به خانه اش گفت: ما از بیش از یک سال و نیم پیش منتظر این توافق آشتی بودیم و امیدواریم که نتیجه آن به خیر و صلاح همگان باشد و وضعیت به شرایط قبل از بحران بازگردد و شاهد امنیت، ثبات و زندگی آرام برای همه مردم باشیم.

از سوی دیگر، تلاش ها برای آشتی در شهرک بسیمه در منطقه "وادی بردی" در حومه دمشق نیز به امضای توافق نامه ای میان ارتش سوریه، کمیته ملی آشتی و ساکنان منطقه رسید؛ براساس این توافق وضعیت افراد مسلح پس از تحویل سلاح هایشان بررسی خواهد شد. همچنین، پیگرد قضایی حدود 300 فرد مسلح نیز خاتمه خواهد یافت.

از سوی دیگر کمیته ملی آشتی، کلید "تونل" بسیمه را که متعلق به اداره آب منطقه عین الفیجه است، تحویل گرفت و براساس توافق، کمیته مذکور مسؤول انجام هرگونه اقدام امنیتی در داخل تونل خواهد بود.

در همین راستا، ارتش سوریه کلیه تسهیلات لازم برای موفقیت آشتی در این شهرک را فراهم کرده است که این امر به طور گسترده ای به نتیجه بخش بودن مصالحه در شهرک ها و روستاهای منطقه وادی بردی تا منطقه زبدانی کمک خواهد کرد.

آشتی ملی در شهرک بسیمه واقع در منطقه وادی بردی باعث جلوگیری از نفوذ تروریست ها به شهر دمشق و حومه آن از طریق تونل های آبرسانی خواهد شد و از سوی دیگر، زمینه تأمین آب دمشق از چشمه "الفیجه" را به صورت مداوم و ایمن فراهم خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها