وزیر خارجه سوریه:

"برای نابودی تروریسم، با دمشق هماهنگ باشید"

دوشنبه 3 شهريور 1393 - 14:43

وزیر خارجه سوریه از آمادگی این کشور برای همکاری منطقه‌ای و بین المللی در زمینه مبارزه با تروریسم خبر داد و گفت: هرگونه تلاش جهت مقابله با تروریسم باید با هماهنگی دولت سوریه باشد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "ولید معلم" در جمع خبرنگاران گفت: سوریه در زمینه مبارزه با تروریسم و اجرای قطعنامه شورای امنیت (ضد داعش)، آماده همکاری در سطح منطقه‌ای و بین المللی است.
معلم اظهار داشت: سوریه همواره خواستار خشکاندن ریشه‌های تروریسم بوده و درباره گسترش آن هشدار داده است؛ ولی کسی به این درخواستها توجه نکرده است.
وی با تأکید بر ضرورت توقف حمایت از تروریسم، افزود: سوریه از قطعنامه شورای امنیت ضد داعش استقبال می‌کند و به آن پایبند است.

"اسنادی داریم که نشان می‌دهد چه کسی از تروریسم در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند"

ولید معلم با اشاره به اظهارات یکی از سرکرده‌های داعش در روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" مبنی بر همکاری گسترده ترکیه با این گروه تروریستی، اظهار داشت: آیا این همکاری در چارچوب قطعنامه شورای امنیت درمبارزه با تروریسم صورت می‌گیرد؟!
وزیر خارجه سوریه گفت: جامعه بین الملل را به انجام مسؤولیتهای خود برای اجرای قطعنامه شورای امنیت و مبارزه با تروریسم فرا می‌خوانیم.
وی تأکید کرد: اسنادی داریم که نشان می‌دهد چه کسی از تروریسم در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند.

وزیر خارجه سوریه همچنین در واکنش به سربریدن خبرنگار آمریکایی در این کشور به دست داعش گفت: قتل فولی خبرنگار آمریکایی را به شدت محکوم می کنیم.
به گفته وی، برای هرگونه تلاش جهت مقابله با تروریسم، باید با دولت سوریه هماهنگی شود. 

* هرگونه حمله باید با هماهنگی دولت سوریه باشد

ولید معلم درباره آمادگی سوریه برای همکاری دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی در زمینه مبارزه با تروریسم، گفت: اجرای قطعنامه شورای امنیت در زمینه مبارزه با تروریسم، باید از طریق دولت سویه انجام شود.
وزیر خارجه سوریه تأکید کرد: خطر داعش و جبهه النصره به عراق و سوریه محدود نمی‌شود و به کل منطقه امتداد خواهد یافت.

"از سوی کشورهای همسایه هیچگونه پایبندی برای اجرای قطعنامه شورای امنیت در زمینه مبارزه با تروریسم، احساس نکرده‌ایم"

وی خاطرنشان کرد: از سوی کشورهای همسایه هیچگونه پایبندی برای اجرای قطعنامه شورای امنیت در زمینه مبارزه با تروریسم، احساس نکرده‌ایم.
ولید معلم اظهار داشت: اگر تصمیم به انجام حملاتی هوایی ضد تروریسم در خاک سوریه باشد، ما برای همکاری و هماهنگی آماده هستیم... اگر تفکر تروریستی و منابع و ریشه‌های تروریسم خشکانده نشود، قطعنامه شورای امنیت در زمینه مبارزه با تروریسم در حد نوشته‌ای بر روی کاغذ باقی خواهد ماند.
ولید معلم تأکید کرد: برای مبارزه با تروریسم، باید بر فعالیت سیاسی جدی و همکاری با دولت سوریه و همکاری مشترک بین المللی تأکید کرد.

وزیر خارجه سوریه گفت: باید به خواست و اراده مردم سوریه که پای صندوق‌های رأی گیری اعلام شد، احترام گذاشت.
معلم ادامه داد: 5 کشور شرکت کننده در نشست جده، برای مبارزه با تروریسم باید از خودشان شروع کنند.
وزیر خارجه سوریه اظهار داشت: هر کاری که موجب کم رنگ شدن تأثیر تفکرات وهابی شود خوب است؛ ولی اقدامات کنونی برای مقابله با گروه‌های تروریستی کافی نیست.

* حضور گروه های تروریستی در مرزهای ترکیه با عراق و سوریه

"5 کشور شرکت کننده در نشست جده، برای مبارزه با تروریسم باید از خودشان شروع کنند"

وی با اشاره به حضور گروه های تروریستی در مرزهای ترکیه با عراق و سوریه گفت: روابط ترکیه با کشورهای عربی به شدت تخریب شده است.
ولید معلم تأکید کرد: هر کشوری که به دنبال همکاری با سوریه در زمینه مبارزه با تروریسم است، باید از مواضع دوگانه دست بکشد.

وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه حملات هوایی به تنهایی برای مقابله با داعش کافی نیست، تأکید کرد: هرگونه عملیات هوایی در سوریه باید با هماهنگی با دولت سوریه انجام شود؛ در غیر این صورت آن را تجاوز به شمار خواهیم آورد.
ولید معلم با تأکید بر اینکه هنوز جدیتی در زمینه اجرای قطعنامه شورای امنیت ضد داعش احساس نشده است، گفت: در روزهای آینده جدیت جامعه جهانی در مبارزه با تروریسم و اجرای قطعنامه شورای امنیت مشخص خواهد شد.
ولید معلم گفت: هر کسی که ضد سوریه سلاح به دست بگیرد، تروریست است.

"هیچ تفاوتی بین تروریسم جبهه النصره و تروریسم اسرائیل در غزه وجود ندارد"

* تغییری در مواضع عربستان صورت نخواهد گرفت

وزیر خارجه سوریه همچنین خاطرنشان کرد: فکر نمی کنم تغییری در مواضع عربستان سعودی صورت بگیرد.
وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار العالم درباره ارتباط سوریه با کشورهای دیگر گفت: هماهنگی با دوستان تقریبا به صورت روزانه صورت می گیرد.
ولید معلم گفت: هیچ تفاوتی بین تروریسم جبهه النصره و تروریسم اسرائیل در غزه وجود ندارد.

* سوریه مرکز ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم است

ولید معلم اظهار داشت: اگر جامعه جهانی در مبارزه با تروریسم جدیت داشته باشد، سوریه مرکز ائتلاف بین المللی برای مبارزه با تروریسم است.
معلم ادامه داد: اسنادی را به شورای امنیت برای قرار دادن جبهه النصره در فهرست گروه‌های تروریستی، ارسال کردیم؛ و این اسناد درباره همکاری‌های عملیاتی برخی طرفها با داعش و جبهه النصره است.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها