نوری مالکی: در صورت کارشکنی طرح "ب" اجرا ‌شود

نوری مالکی: در صورت کارشکنی طرح
چهارشنبه 5 شهريور 1393 - 14:58

نخست وزیر عراق پیشنهاد کرد در صورت کارشکنی فهرست های سیاسی در پارلمان برای تشکیل دولت جدید، طرح "ب" که همان حاکمیت اکثریت سیاسی است، در دستور کار حیدرالعبادی قرار گیرد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از سایت عراقی "سومریه نیوز"، نوری مالکی که در پایان دوره دوم نخست وزیری قرار دارد، پیشنهاد کرد در صورت کارشکنی فهرست های سیاسی در مسیر تشکیل دولت جدید عراق به ریاست حیدرالعبادی، تشکیل دولت بر اساس "حاکمیت اکثریت سیاسی" انجام شود.

مالکی پیشتر نیز زمانی که گروه های سیاسی رقیب وزرای خود را از دولت خارج کرده بودند، تأکید کرده بود در صورت باقی ماندن بحران، دست به تشکیل دولتی از اکثریت سیاسی پارلمان خواهد زد.

مالکی با درخواست از تشکل های سیاسی برای پایین آوردن سقف خواسته های خود تاکید کرد: برخی از این درخواست ها با قانون اساسی در تضاد است.

وی از همه گروه ها خواست از ارائه پیشنهادهای منجر به اختلافات و تقسیم بندی های گوناگون خودداری کنند.

مالکی با انتقاد از اظهارات جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا در خصوص تشکیل دولت فدرال با گرایشات طایفه ای، از وی خواست به قانون اساسی احترام گذاشته و از پرداختن به مسائلی که به ضرر عراق است، پرهیز کند.

وی هم چنین از مردم عراق خواست به اظهارات بایدن واکنش مناسبی نشان دهند.

جمعه گذشته در حالی که حیدرالعبادی رایزنی های خود را برای تشکیل دولت آغاز کرده بود، حادثه کشتار نمازگزاران در مسجد مصعب بن عمیر در استان دیالی باعث بروز اختلافاتی شد.

نوری مالکی درباره کشتار دانشجویان نظامی عراق در پایگاه اسپایکر نیز گفت: کمیته ای برای تعقیب عوامل این جنایت تشکیل داده ایم.

وی هم چنین درخواست کرد با همه گروه های مسلح در عراق با هر عنوانی که دارند، مقابله شود.

حادثه اسپايکر و کشتار دانشجویان نظامی در این پایگاه به دست داعش، زماني رخ داد که داعش بر موصل سيطره يافت و کنترل شهرهايي مانند تکريت را به دست گرفت.

اسپايکر يک پايگاه هوايي مهم در حومه شمالي تکريت است که از گذشته کارکرد آموزشي داشته است. بر اساس اطلاعات موجود، داعش با کمک برخي عناصر نفوذی در منطقه، 2500 دانشجوي غیر مسلح زير 22 سال را به دام انداختند و آنان را به صورت وحشیانه به قتل رساند.

پربیننده ترین خبرها