هیات سعودی در قطر به دنبال چیست؟

هیات سعودی در قطر به دنبال چیست؟
پنج‌شنبه 6 شهريور 1393 - 11:54

العالم ـ منابع آگاه خلیج فارس، سفر غیر منتظره هیات سعودی به دوحه را فشار به امیر قطر برای دخالت نکردن در امور داخلی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای عربی اعلام و اولتیماتوم نهایی به این کشور ارزیابی کردند.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، منابع آگاه در کشورهای حوزه خلیج فارس تاکید کردند که سفر هیات سعودی به دوحه یک سفر دوستانه برای دیدار با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، به منظور متقاعد کردن وی برای دوری کردن از دخالت در امور داخلی کشورهای عربی است و این که در غیر این صورت تحریم های بسیاری علیه آن اعمال خواهد شد و در راس آنها اخراج قطر از شورای همکاری خلیج فارس که در سال 1981 تاسیس شد و نیز اخراج دیپلماتهای قطر وبستن مرزها بر روی این کشور خواهد بود.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت که هدف از سفر هیات بلند پایه سعودی به دوحه مربوط به موضع کشورهای حوزه خلیج فارس نسبت به قطر و به منظور حفظ یکپارچگی در جهان عرب است.

شاهزاده سعود فیصل بن عبدالعزیز وزیر خارجه عربستان و شاهزاده خالد بن بندر رییس دستگاه اطلاعاتی و شاهزاده محمد بن نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور عربستان در آخرین تلاش برای متقاعد کردن قطر به پایبندی به توافق، قبل از اتخاذ تصمیماتی دردناک و در راس آنها اخراج دوحه از شورای همکاری خلیج فارس، به دوحه سفر کردند.

وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای حل وفصل بحران قطر با کشورهای عربستان، امارات و بحرین یک هفته به دوحه مهلت دادند. این درحالی است که خالد عطیه وزیر خارجه قطر در 23 آوریل در کویت اعلام کرده بود که بحران کنونی بدون کوتاه آمدن هر یک از طرفین، به پایان رسیده و برادران ما در شورای همکاری خلیج فارس، سفیران خود را به دوحه بازخواهند گرداند.

قرار است که وزرای خارجه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس روز شنبه آینده برای بررسی تحولات اوضاع در عراق، سوریه، لبنان و حملات اسراییل به غزه و اعلام موضع نهایی در برابر قطر نشستی در جده برگزار کنند.

عربستان، امارات و بحرین در روز پنجم ماه مارس گذشته سفرای خود را از دوحه فراخواندند و قطر را به دخالت در امور داخلی  خود و بهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از جریانهای اسلامی سیاسی متهم کردند.

قطر یکی از حامیان مالی اخوان المسلمین در مصر و گروه های نزدیک به اخوان در کشورهای بهار عربی به شمار می آید؛ در حالی که عربستان و اغلب کشورهای حوزه خلیج فارس از مقامات جدید مصر که حکومت اسلام گراها را سرنگون کردند.

پربیننده ترین خبرها