اولین ارتباط علنی اردوغان با صهیونیست‌ها

اولین ارتباط علنی اردوغان با صهیونیست‌ها
يکشنبه 9 شهريور 1393 - 11:17

رئیس جمهور ترکیه با کاردار سفارت رژیم صهیونیستی در آنکارا دست داد؛ اتفاقی که رسانه های این رژیم آن را اولین ارتباط اردوغان با یکی از مقامات اسرائیل پس از 6 سال عنوان می کنند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از "کانال 10" رژیم صهیونیستی، رجب طیب اردوغان در مراسم سالانه "روز پیروزی" با "لوسی لوی سفری" کاردار سفارت رژیم صهیونیستی در آنکارا دست داد.

روابط رژیم صهیونیستی و ترکیه از پایان سال 2008 و اوایل سال 2009 دستخوش تنش شد.

اردوغان که آن زمان نخست وزیر ترکیه بود به سختی علیه حملات رژیم صهیونیستی به غزه موضع گرفت.

در سال 2010 در جریان حمله کماندوهای رژیم صهیونیستی به کشتی ماوی مرمره از ناوگان آزادی غزه و کشته شدن 10 تبعه ترک، اردوغان از قطع شدن روابط ترکیه با این رژیم خبر داد.

پس از اصرار باراک اوباما اوباما رئیس جمهور آمریکا، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از حمله به کاروان آزادی غزه عذرخواهی کرد و پذیرفت که غرامت قربانیان حادثه را بدهد. پس از این روابط ترکیه و اسرائیل به حالت "عادی" بازگشت اما آشکارا هیچگاه به گرمی سابق نشد و اردوغان نیز با هیچ یک از مقامات رژیم اشغالگر قدس دیدار نداشت.

این روابط در حالی ادامه داشت که گفته می شد رژیم صهیونیستی و ترکیه در خفا همکاری های بسیار نزدیکی دارند.

در حال حاضر اردوغان در زمانی با یک مقام رژیم صهیونیستی پس از 6 سال دست داد که دو حادثه جدید روی داده است. نخست، حمله 51 روزه رژیم صهیونیستی به غزه که باعث شهادت بیش از 2 هزار و 100 نفر شد، و اتفاقا اردوغان نیز در هیأت نخست وزیر ترکیه به سختی از این حملات انتقاد کرد؛ و دوم اینکه اردوغان دیگر نخست وزیر ترکیه نیست و اخیرا در اولین انتخابات ریاست جمهوری تاریخ این کشور، پیروز است.

ریاست جمهوری در ترکیه اگرچه سمتی تشریفاتی است اما اردوغان همانطور که به صورت علنی اعلام کرده است، می خواهد با حمایت دو سوم از پارلمان که حامی وی هستند قدرت را به کاخ ریاست جمهوری بازگرداند.

اردوغان وعده داده است که دوران ریاست جمهوری وی، دورانی جدید در عرصه سیاسی ترکیه باشد.

تا سال گذشته هیچ وقت مقامات آنکارا از رژیم صهیونیستی برای شرکت در جشن روز پیروزی دعوت نکرده بودند، اما سال گذشته عبدالله گل رئیس جمهور اسبق ترکیه برای اولین بار پس از سال 2010 و حادثه کشتار فعالان آزادی غزه از لوسی لوی سفری برای شرکت در این مراسم دعوت کرد. کاردار سفارت رژیم صهیونیستی در آنکارا برای دومین بار است که در جشن روز پیروزی ترکیه شرکت می کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها