خیز داعش برای اعلام "امارت اسلامی" در آفریقا

خیز داعش برای اعلام
دوشنبه 10 شهريور 1393 - 19:41

العالم - گزارش سازمان‌های اطلاعاتی غربی و برخی رسانه‌ها بیانگر آن است که گروهک تروریستی داعش برای اعلام امارت "اسلامی" در کشورهای مغرب عربی آماده می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری العالم، شبکه تلویزیونی المیادین، در گزارشی از تحرکات سران گروهک تروریستی داعش در منطقه مغرب عربی برای اعلام تشکیل امارت به اصطلاح اسلامی خبر داد و اعلام کرد: داعش به همان سرعت که جان انسان ها را می گیرد، برای گسترش نفوذ خود در لیبی تلاش می کند.

المیادین می افزاید: گزارش های منابع غربی درباره نفوذ فزاینده داعش در لیبی هشدار دهنده است؛ به نظر می رسد که داعش تلاش می کند جبهه دوم خود را به دور از خاورمیانه و منطقه خلیج فارس باز کند؛ اعلام امارت باصطلاح اسلامی در لیبی، تونس و الجزایر به پایتختی تونس هدف داعش است.

این گزارش می افزاید: سازمان عدالت و توسعه مغرب اعلام کرده داعش تماس با اعضای گروه های سلفی در تونس، الجزایر، مغرب و آفریقا و گروه القاعده در شمال آفریقا را آغاز کرده تا با تشکیل امارت مورد نظر خود، کنترل مرزهای تونس با الجزایر را در دست بگیرد؛ داعش در لیبی زمینه خوبی برای گسترش نفوذ خود دارد، زیرا دولت مرکزی قدرتمندی در طرابلس وجود ندارد. مقدار زیاد سلاح در لیبی و حضور جوانانی با اندیشه های سلفی جهادی زمینه خوبی برای فعالیت داعش است.

روزنامه "البلاد" چاپ الجزایر نیز از توافق گروه انصار الشریعه لیبی با تروریست های داعش برای انتقال شماری از این تروریست ها به لیبی و تونس با هدف حمایت از عملیات انصار الشریعه خبر داد.

پیشتر بنیاد مطالعات "رند" آمریکا در گزارش خود هشدار داده بود که گروه موسوم به دولت اسلامی برای انتقال فعالیت های تروریستی خود به منطقه مغرب عربی آماده می شود تا با القاعده در مغرب اسلامی رقابت کند. این گزارش به خطر تروریسم در لیبی، تونس، نیجر، مالی و الجزایر اشاره می کند.

در گزارش المیادین خاطر نشان شده که به اعتراف منابع غربی، حضور داعش در کشور لیبی فقط به اندکی "زمان" نیاز دارد.

بر اساس گزارش منابع غربی، تندروهای به ظاهر جهادی از لیبی و تونس به کشورهایشان بازگشته اند تا شاخه های داعش در شمال آفریقا را تشکیل دهند؛ سازمان های اطلاعاتی مصر، تونس و الجزایر نیز در نشست های فشرده چند روز گذشته خود خطر گسترش داعش را بررسی کرده اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها