رؤیای مشترک داعش و ترکیه !

رؤیای مشترک داعش و ترکیه !
شنبه 22 شهريور 1393 - 11:18

درحالیکه عناصر گروه تروریستی داعش در جریان یورش به مناطق مختلف سوریه و عراق، تخریب اماکن مقدس و زیارتی و قبور را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند؛ در کمال تعجب قبر "سلیمان پاشا" جد عثمانی‌ها در مناطق تحت کنترل داعش در سوریه همچنان در امنیت کامل قرار دارد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، داعش نه تنها از تخریب قبر جد عثمانیها صرف نظر کرده، بلکه ورود نیروهای ترکیه برای حفاظت از این مکان را تسهیل کرده است.
در ژوئیه 2012 رجب طیب اردوغان در تجمع اعضا و هواداران حزبش برای توجیه دخالت در سوریه گفت: ما نوادگان امپراتوری سلجوقیان و باقیمانده دولت عثمانی هستیم .. حزب عدالت و توسعه، حزبی است که در ریشه‌های عمیق آن روح سلجوقیان و عثمانی‌ها وجود دارد.
اردوغان افزود: ما در مسیر اجداد کشورگشای خود، از آلپ ارسلان تا سلطان محمد فاتح قرار داریم.
آلپ ارسلان پس از رسیدن به قدرت در 1046 میلادی به عنوان دومین حاکم سلجوقی، با کشورگشایی مرزهای خود را توسعه دهد. در آن دوره، پس از ایجاد مدارس نظامی، مذهب مشخصی تدریس و دیگر مذاهب اسلامی تکفیر شدند؛ همچنین اموال بسیاری سرازیر بغداد شد تا فاطمی‌ها تکفیر شوند.
به نظر می‌آید که میراث آلپ ارسلان اکنون به اردوغان رسیده است چرا که ترکیه علاوه بر دخالت در بحران سوریه، اکنون از جریانهای تکفیری و در رأس آنها داعش حمایت می‌کند.
 

* دوستی اردوغان با حامی مالی داعش
"یاسین القاضی" سرمایه دار سعودی اکنون به عنوان یکی از حامیان گروه های تروریستی در دنیا شناخته شده است. رسانه های دنیا و حتی ترکیه وی را حامی مالی داعش و القاعده می دانند.
پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 نام وی و چند نفر دیگر در فهرست تروریستهای بین المللی قرار گرفت به صورتیکه بسیاری از کشورها ورود او را ممنوع اعلام کردند. ترکیه نیز از جمله این کشورها بود.
اما چند ماه قبل رسانه‌های ترکیه رسوایی جدیدی را با تصاویر فاش کردند: دیدارهای اردوغان با یاسین القاضی و دیدارهای طولانی این تروریست با فرزند اردوغان "بلال". عناصر سرویسهای امنیتی ترکیه این موضوع را در چارچوب رسوایی فساد دولت سابق ترکیه فاش کردند. پس از انتشار این خبر، شمار بسیاری از نیروها و عناصر امنیتی به اتهام طرح ریزی کودتا علیه دولت، بازداشت شدند.
اما طبق اظهارات "تیری میسان" روزنامه نگار فرانسوی؛ یاسین القاضی دوست شخصی دیک چنی معاون رئیس جمهور اسبق آمریکا، و رجب طیب اردوغان نخست وزیر سابق و رئیس جمهور کنونی ترکیه است.
القاضی در سال 2012 چهار بار به ترکیه سفر کرد و اردوغان شخصا از او استقبال می کرد؛ البته پس از قطع کردن همه دوربینهای مدار بسته فرودگاه دوم استانبول.
روزنامه "جمهوریت" ترکیه جزئیاتی را از تحقیقات قضایی این کشور درباره این پرونده منتشر کرد. بر اساس گزارش این روزنامه اردوغان، یاسین القاضی را یک سرمایه دار سعودی معرفی کرده که به هدف سرمایه گذاری به ترکیه سفر می کند. اردوغان با اجتناب از توصیف یاسین القاضی به عنوان یک تروریست، می گوید: "همان اندازه که به خودم اطمینان دارم، به آقای القاضی مطمئن هستم؛ او مرد نیکوکاری است."
این روزنامه خاطرنشان کرد که القاضی 12 بار به ترکیه سفر کرده که 7 مورد آن با کمک اردوغان صورت گرفته است؛ چرا که نام وی به عنوان یک تروریست در فهرست افراد ممنوع الورود در فرودگاه های ترکیه ثبت شده است.
جمهوریت با انتشار تصاویری از دیدار یاسین القاضی با اردوغان و همچنین هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه، تأکید کرد: درحالیکه پلیس ترکیه به دنبال القاضی بود، وی با نخست وزیر دیدار می کرد.
بر اساس این گزارش، دیدارهای این افراد با حضور یک سرمایه دار مصری به نام "اسامه قطب" فرزند "محمد قطب" برادر سید قطب از سران اخوانی صورت می گرفت. قطب به همراه پدرش شناسنامه تابعیت ترکیه ای دریافت کرده و همچنان در ترکیه زندگی می کنند.


این نشست‌ها گاهی در منزل "مصطفی لطیف توباس" سرمایه دار ترکیه‌ای در استانبول با حضور فرزند اردوغان و معاذ فرزند یاسین القاضی برگزار می شد.
* حمایت از تروریسم در پوشش امدادرسانی
رسانه‌ها و جریانهای مخالف حزب عدالت و توسعه ترکیه، اردوغان و به ویژه فرزندش بلال را به سوء استفاده از وجود "هیأت نجات و کمک‌های انسانی" (IHH) به عنوان پوششی برای حمایت از گروه های تروریستی متهم کرده‌اند.
در همین رابطه "دیو اموری" روزنامه نگار آمریکایی در صفحه خود در شبکه های اجتماعی گفته است: "یاسین القاضی" شخصا حمایت مالی از این سازمان ترکیه‌ای را برعهده دارد، و این سازمان یکی از شاخه‌های جمعیت "ائتلاف الخیر" است که یوسف قرضاوی بر آن نظارت دارد. جمعیت ائتلاف الخیر در سال 2010 به دلیل ارتباط با گروه های تروریستی در آلمان ممنوع شد و وزارت خارجه آمریکا هم آن را در فهرست سازمانهای تروریستی خارجی قرار داد.
"تیری میسان" روزنامه نگار فرانسوی هم در این باره به محموله سلاح ترکیه اشاره می کند که از طریق مرز به داخل سوریه ارسال شد. یکی از 3 نفری که در این رابطه دستگیر شده است، فاش کرده است که این محموله از سوی جمعیت خیریه وابسته به اخوان المسلمین در ترکیه ارسال شد.
* ترکیه گذرگاه نفت، تروریستها و سلاح داعش
در کنار این مسائل، رسانه‌های ترکیه و حتی دیگر کشورها از نقش ترکیه در انتقال نفت رقه و دیرالزور و موصل و دیگر مناطق تحت کنترل داعش به بازار جهانی خبر داده اند.
"تئودور کارسیک" مدیر پژوهشکده خاور دور و منطقه خلیج فارس تأکید کرده است که داعش روزانه از انتقال نفت، 3 میلیون دلار به دست می‌آورد.
کسانی که به ترکیه سفر کرده‌اند هم از حمایت علنی هواداران دولت ترکیه از داعش خبر می دهند.
در شبکه‌های اجتماعی تصاویر بسیاری از فروش تی‌شرتها و دیگر وسایل با نماد گروه تروریستی داعش در ترکیه منتشر شده است.
در این بین تلویزیون رسمی آلمان فاش کرد که در خیابان الفاتح در شهر استانبول ترکیه، دفتری برای داعش افتتاح شده است که به صورت علنی در حال جمع آوری کمکها برای گروه تروریستی داعش و همچنین جذب مزدوران برای اعزام به سوریه و عراق است.


بر اساس گزارش این شبکه آلمانی، چندین پایگاه و اردوگاه نظامی برای آموزش عناصر داعش در خاک ترکیه وجود دارد که عبارتند از:
1- اردوگاه غازی عنتاب: برای آموزش عناصر داعش.
"اردال عطا" استاندار غازی عنتاب فورا پس از انتشار این خبر از تلویزیون آلمان، آن را در کنفرانسی مطبوعاتی تکذیب کرد. ولی با این حال از دستگیری 19 تن از عناصر اروپایی داعش خبر داد و مدعی شد که این عناصر برای محاکمه به دادگاه تحویل داده شده اند.
2- اردوگاه اوروفا در جنوب شرقی ترکیه: عناصر داعش برای حمله به شهر مرزی کسب سوریه که اغلب ساکنان آن ارمنی هستند، از این اردوگاه خارج شدند.
3- اردوگاه العثمانیه در اضنه در جنوب ترکیه: این اردوگاه نزدیک یکی از بزرگترین پایگاه های هوایی آمریکا در خاک ترکیه قرار دارد. مسأله جالب توجه این است که این اردوگاه به نقطه تقاطع خطوط لوله گازی که از عراق و آسیای میانه می آید، بسیار نزدیک است. این خطوط لوله تا بندر جیهان ترکیه و دریای مدیترانه امتداد یافته است.
4- اردوگاه کرمان در اضنه قرار دارد که البته به استانبول نزدیکتر است.
تری میسان، روزنامه نگار فرانسوی همچنین فاش کرده که ترکیه زمینه نفوذ 5 هزار جنگجوی القاعده به خاک سوریه را فراهم کرده است. این عناصر در خاک لیبی آموزش دیده‌اند.
شبکه سی ان ان هم اواخر سال گذشته میلادی در گزارشی تصویری عملیات نفوذ جنگجویان خارجی به مرزهای سوریه از طریق ترکیه را مستند سازی کرده بود. خبرنگار این شبکه آمریکایی تصاویری را از جنگجویان موریتانیایی، لیبیایی، مصری، سعودی و انگلیسی منتشر کرد که از طریق فرودگاه هاتای به نزدیک مرزهای سوریه منتقل شده بودند.
در این بین، روزنامه نگاران و خبرنگاران ترکیه ای مالنند "اورهان کما چنگیز" و "قدیر گرسل"  از تبدیل مناطق مرزی ترکیه و سوریه به گذرگاهی برای ورود و خروج آسان تروریستها خبر دادند. آنان تأکید کردند که سرویسهای اطلاعاتی ترکیه با این تروریستها همکاری می کنند.
"محرم انجه" نماینده مخالف در پارلمان ترکیه نیز فاش کرده است که "مازن ابو محمد" از سران داعش در آوریل 2014 در یکی از بیمارستانهای دولتی ترکیه بستری شده است. وی عکسهایی را از این تروریست داعشی منتشر کرد.

 

 

پربیننده ترین خبرها