ادامه بحران "تابعیت" میان بحرین و قطر

ادامه بحران
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 16:58

دولت بحرین بار دیگر اعلام کرد که مقامات قطری با ارائه تابعیت به شهروندان این کشور، توافقنامه دوجانبه منع اعطای تابعیت را نقض کرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، وزارت کشور بحرین، بار دیگر مقامات قطر را به دادن تابعیت به شهروندان بحرینی متهم کرد. این وزارتخانه طی بیانیه ای اعلام کرد: دولت قطر به تعهد خود مبنی بر متوقف کردن ارائه تابعیت به شهروندان بحرینی پایبند نبوده و این در حالی است که گرفتن هرگونه تابعیت از کشورهای خلیج فارس بدون مجوز، غیر قانونی به حساب می آید.

بحرین که خود با اعطای تابعیت به خارجی ها در سطح گسترده، در سال های اخیر در صدد تغییر ترکیب جمعیتی این کشور بوده، اکنون مدعی است که  قطر برخی از خانواده های برجسته و نزدیک به نظام بحرین را تبعه خود کرده و امتیازات زیادی را نیز به آنها ارائه کرده است.

در همین حال روزنامه های بحرینی ˈالایامˈ وˈالوطنˈ با اشاره به بیانیه وزارت کشور بحرین، دولت قطر را مسئول تداوم تابعیت بخشی به بحرینی ها وعدم پایبندی به توافق گذشته دانستند.

به نوشته پایگاه خبری 'صوت المنامة' چایچی مدیر مسئول روزنامه بحرینی 'الایام' با چاپ مقاله ای تحت عنوان "قطر چرا؟؟ از مساله خاک .. به مساله صاحبان آن" نوشت: تابعیت بخشیدن قطر به بحرینی ها همچنان بر اساس برنامه سیاسی و به شکل گزینشی ادامه داشته و هدف اصلی آن تغییر بافت جمعیتی بحرین و اخلال در امنیت و ثبات این کشور به خصوص در سایه تحولات خطرناک منطقه است.

چایچی افزود: قطر با توجه به خسارت های وارده به بحرین به خصوص مسئله تابعیت که در همه زمان وتحت هر شرایطی برای بحرین مسئله حاکمیتی است بازهم ، اصرار به ادامه این عملیات دارد واز آنجا که تابعیت بخشی به بحرینی ها به حاکمیت بحرین مرتبط است و بحرین حق خود می داند که در حفظ حاکمیت خود دست به اقدامات قانونی بزند.

وی اقدام اخیر قطر را بسیار خطرناک و به مثابه عملیات کوچاندن بحرینی ها واخلال در امنیت و ثبات بحرین دانست.

یوسف بن خًلیل مدیر مسئول روزنامه بحرینی "الوطن" هم در مقاله ای با عنوان "بس است قطر!" تاکید کرد: نمی توان در برابر سیاست دولت قطر در خصوص کوچاندن بحرینی ها سکوت کرد زیرا این امر به معضلی در روابط کشورهای حاشیه خلیج (فارس) تبدیل شده و امنیت مشترک کشورهای حوزه خلیج (فارس) را به خطر انداخته است.

وی افزود: منامه، بحرینی ها و قطری ها را دو ملت جداگانه نمی داند، بلکه بر اساس مفهوم شهروند خلیج (فارس) ومشترکات بی نظیر دو کشور در خاورمیانه یک ملت واحد می داند وبه همین دلیل بحرین نیات خیر خود در رابطه با قطر را ارائه داده است اما کسانی هستند که برای این نیت های خیر ارزشی قائل نیستند.

بن خلیل ادامه داد دولت قطر از مشغول بودن بحرین به اوضاع داخلی خود در مدت اخیر سوء استفاده کرده نه تنها درکنار دولت بحرین نماند بلکه اقدام به کوچاندن منظم خانواده های بحرینی کرد واین امر فقط شامل خانواده های بحرینی نیست، بلکه بدون استثنا شامل مردم همه کشورهای حاشیه خلیج (فارس) است.

وی در ادامه مدعی شد: هدف سیاست قطر در خصوص کوچاندن منظم بحرینی ها، تضعیف ارکان جامعه بحرین و اخلال در هویت عربی اصیل بحرین است که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها