استقلال اسکاتلند؛ آزمون سرنوشت برای انگلیس + عکس

استقلال اسکاتلند؛ آزمون سرنوشت برای انگلیس + عکس
پنج‌شنبه 27 شهريور 1393 - 14:47

لندن (العالم) – همه پرسی استقلال استکاتلند درحالی از صبح امروز (پنجشنبه) آغاز شد که کمپین های مخالفان و موافقان جدایی اسکاتلند از بریتانیا، همه تلاش خود برای جلب آرای شهروندان به کار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار العالم از لندن، مردم اسکاتلند با شرکت در این همه پرسی تصمیم مهمی را اتخاذ می کنند که نه تنها سرنوشت کشور خود بلکه سرنوشت آینده بریتانیا را نیز رقم خواهند زد.
درصورت رای مثبت اسکاتلندی ها به جدایی کشورشان از بریتانیا، انگلیس بخش مهمی از خاک خود را از دست می دهد، بنابراین، اسکاتلندی ها در معرض یک آزمون و انتخاب سرنوشت ساز و تاریخی هستند.
"الکس سالموند" وزیر اول دولت محلی اسکاتلند دراین باره گفت: اسکاتلند در شرف ساختن تاریخ خویش قرار دارد و همه نگاه ها متوجه آن است و آن چه را در همه پرسی خواهیم دید، آزمون دموکراسی در زمینه دستیابی به استقلال است.
این درحالیست که دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، که منصب وی درصورت استقلال اسکاتلند، درمعرض خطر قرار خواهد گرفت، خواهان رای منفی مردم اسکاتلند به همه پرسی جدایی این کشور از بریتانیا شده و درباره پیامدهای استقلال هشدار داده است.
وی گفت که استقلال تنها تلاشی برای جدایی نیست، بلکه طلاقی دردناک است و درصورتی که اسکاتلند به همه پرسی رای مثبت دهد، "پادشاهی متحد بریتانیا" تجزیه خواهد شد.
کامرون خطاب به رای دهندگان در اسکاتلند افزود: "از شما می خواهم که این خاندان را متلاشی نکنید".
سران احزاب اصلی انگلیس متعهد شدند که درصورت رای منفی اسکاتلندی ها به همه پرسی، اختیارات بیشتری به این منطقه داده شود، که حامیان استقلال آن را کافی ندانستند.
"کريس بامبري" نویسنده و تحلیلگر مسایل سیاسی به خبرنگار شبکه العالم گفت: به نظر می رسد که استقلال برای کسانی که آن را ضربه ای برای امپراطوری بریتانیا به شمار می آورند، مساله ای خطرناک باشد.

وی افزود: استقلال به خاطر یک قومیت یا نژاد نیست، بلکه با هدف تشکیل جامعه ای عادلانه تر و با انصاف تر است.

" كريس دويل " نویسنده و تحلیلگر مسایل سیاسی به خبرنگار العالم تأکید کرد: نظرسنجی ها نشان می دهد که اختلاف زیادی میان آرای موافقان و مخالفان همه پرسی درباره جدایی اسکاتلند از بریتانیا وجود ندارد با این حال، آرای افراد مردد به شدت تحت تاثیر میزان استقبال مردم از همه پرسی است و نتیجه این رفراندم هرچه باشد روز جمعه مشخص خواهد شد.
عزت الزفتاوی خبرنگار العالم از لندن گزارش داد، نفس انگلیس در سینه حبس شده و نتیجه همه پرسی، زلزله ای سیاسی ایجاد خواهد کرد و تصویری جدید از نقشه بریتانیا را ترسیم خواهد کرد.
همه پرسی استقلال اسکاتلند از کشور بریتانیا از ساعت ۷ بامداد به وقت محلی (۶ به وقت گرینویچ) در روز پنجشنبه، ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر) آغاز شده است و تا ساعت ۲۲ ادامه خواهد داشت.
آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از نزدیک بودن آرای موافقان و مخالفان استقلال این سرزمین و درصد قابل توجهی از کسانی بوده است که تا انجام نظرسنجی هنوز در مورد پاسخ خود در این رفراندوم تصمیم نهایی را نگرفته بودند.
رای‌دهندگان در این همه‌پرسی باید به این سئوال که "آیا اسکاتلند باید یک کشور مستقل باشد" پاسخ "آری" یا "نه" خواهند داد.
منابع رسمی گزارش کرده‌اند که نزدیک به چهار میلیون و سیصد هزار تن، حدود ۹۷ درصد از افراد واجد شرایط برای رای دادن، ثبت نام کرده‌اند و به این ترتیب، انتظار می‌رود تعداد بی‌سابقه‌ای از مردم اسکاتلند در این رای‌گیری شرکت کنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها