یک چهارم آمریکاییها جدایی طلب هستند

یک چهارم آمریکاییها جدایی طلب هستند
شنبه 29 شهريور 1393 - 14:14

هر چند اسکاتلندی های جدایی طلب در همه پرسی استقلال از انگلیس، ناکام ماندند اما گرایش های جدایی طلبانه در میان آمریکایی ها همچنان پا برجاست.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه آمریکایی "هافینگتن پست" بر پایه نظرسنجی جدیدی که خبرگزاری رویترز با همکاری ایپسوس – شرکت متخصص در نظر سنجی در پاریس - انجام داده است، نزدیک به یک چهارم مردم آمریکا موافقت خود را با پایان اتحاد ایالاتهای این کشور و استقلال آن ها از یکدیگر اعلام کرده اند.
بر پایه این نظر سنجی 23.9 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی از ایده جدایی ایالت شان از آمریکا یا به طور جدی حمایت کرده اند و یا به آن گرایش داشته اند. این درحالی است که 53.3 از شرکت کنندگان در نظر سنجی یا به شدت با این ایده مخالفت کرده اند یا به مخالفت با آن گرایش داشته اند.
گرایش جدایی طلبانه بر پایه این نظر سنجی در میان جمهوری خواهان و ساکنان ایالت های روستایی غرب آمریکا بیشتر از دموکرات ها و ساکنان ایالت های شمالی است.
خشم از عملکرد باراک اوباما در رابطه با برخی مسائل - از اصلاح نظام سلامت گرفته تا رونق گرفتن افراطی های "داعش" در عراق و سوریه - در صدر دلایل این گرایش ها عنوان شده است.
برخی از هواخواهان جدایی ایالت های آمریکا اما گفته اند رکود سیاسی دراز مدت واشنگتن آن ها را به این اندیشه واداشته است که اگر ایالت های شان به کشورهایی تبدیل شوند که خود اداره امورشان را به عهده گیرند، وضعیت بهتری نخواهند یافت.
به نوشته هافینگتن البته این گامی است که هیچ ایالتی در آمریکا در 150 سال گذشته از پایان جنگ خونین داخلی در این کشور جرأت مطرح کردن آن را به خود نداده است.
به گفته کارشناسان، افت حمایت مردمی از دولت اوباما، همه پرسی اسکاتلندی ها برای استقلال از انگلیس و نیز فعالیت های کسانی که دولت آمریکا را به تجاوز از اختیاراتش متهم می کنند، عوامل سهیم در افزایش گرایش های جدایی طلبانه در داخل برخی ایالت های آمریکا بوده اند.
مردخای لی، استاد دانشگاه ویسکونس در این باره گفت: به نظر می رسد جنبش های جدایی طلبانه بویژه از زمان انتخاب باراک اوباما رونق یافته اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها