مداخله نظامی آمریکا در سوریه آغاز شد + فیلم

سه شنبه 1 مهر 1393 - 07:23

پنتاگون از انجام نخستین عملیات هوایی آمریکا و همپیمانانش در سوریه خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که به همراه همپیمانانش نخستین حمله هوایی را به مواضع گروه داعش در سوریه انجام داده است.
"جان کربی" سخنگوی پنتاگون اظهار داشت که این عملیات به وسیله جنگنده و موشکهای تام هاوک انجام شده است.
وی به مکان انجام این عملیات اشاره ای نکرد، ولی روزنامه "نیویورک تایمز" اعلام کرد، رقه که مقر داعش در مرزهای سوریه و عراق است، در این عملیات هدف قرار گرفت.

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که طرف آمریکایی دیروز به نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که علیه داعش در رقه عملیات انجام خواهد داد.

"علی حیدر" وزیر آشتی ملی سوریه پیش از این در واکنش به تصمیم آمریکا برای انجام عملیات در سوریه گفته بود: دولت دمشق هرگونه اقدام آمریکا در سوریه بدون هماهنگی قبلی با دمشق را تجاوز تلقی می کند.

"علی حیدر" خاطرنشان کرده بود که طرف های غربی برای مقابله با گروهک تروریستی داعش باید با دولت سوریه هماهنگی کنند و هر اقدام نظامی علیه داعش باید با موافقت سوریه باشد.

"الکساندر لوکاشویچ" سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در واکنش به این طرح گفته بود: هرگونه حمله هوایی به سوریه، در صورتی که بدون موافقت شورای امنیت صورت گیرد، به منزله تجاوز به کشور سوریه و نقض آشکار قوانین بین المللی خواهد بود؛ و مقابله با گروهک تروریستی داعش باید بر اساس رعایت قوانین بین المللی و محترم شمردن حق حاکمیت سوریه صورت گیرد.

این دیپلمات ارشد روس با تاکید بر این که تروریست ها در سوریه، فرقی با همتایان خود در عراق ندارند، خاطر نشان کرده بود: آمریکا خطر تروریسم را در عراق به رسمیت شناخت، اما این کار را زمانی انجام داد که تروریست ها مناطقی از عراق را اشغال کرده بودند.

در بیانیه پنتاگون به هم پیمانان آمریکا در این حمله اشاره ای نشده است اما روزنامه نیویورک تایمز تأکید کرد که چند کشور عربی در این عملیات هوایی شرکت داشتند، خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک مسؤول آمریکایی فاش کرد که عربستان، امارات، اردن و بحرین در این حملات شرکت داشتند.

.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها