فارین پالیسی: قطر آشکارا از جبهه النصره حمایت می کند

فارین پالیسی: قطر آشکارا از جبهه النصره حمایت می کند
جمعه 11 مهر 1393 - 16:33

فارین پالیسی در گزارشی از حمایت آشکار قطر از سازمانهای مندرج در فهرست سازمان های تروریستی وزارت خارجه آمریکا مانند جبهه النصره خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نشریه "فارین پالیسی" بر اساس "اسناد و مدارکی که در اختیار دارد"، از حمایت آشکار قطر از سازمانهای مندرج در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا مانند جبهه النصره خبر داد.

وزارت خزانه داری آمریکا هفته گذشته، دومین شهروند قطری را به دلیل حمایت از یکی از گروه های وابسته به القاعده (جبهه النصره) در سوریه و دیگر کشورها، در فهرست حامیان گروه های تروریستی قرار داد. این در حالی است که وزارت خارجه آمریکاهفته گذشته قطر را بازهم، "هم پیمانی مهم" توصیف کرده بود.

"جین لوییز بروگیر" کارشناس گروه های تروریستی به فارین پالیسی گفت: آمریکا برای نظارت بر حمایت مالی از گروه های افراطی، ابزار لازم را در اختیار دارد، اما داشتن اطلاعات لازم، یک چیز است و واکنش نشان دادن به آن، چیز دیگر. وی افزود: آیا آمریکا حقیقتا می تواند تدابیری علیه کشورهای حامی تروریسم اتخاذ کند؟

بر اساس این گزارش، کنگره آمریکا در سال 2003 میلادی یعنی دو سال پس از حملات 11 سپتامبر، گزارشی درباره موسسه هایی که در پوشش فعالیت های خیریه از گروه های وابسته به القاعده حمایت مالی می کنند، دریافت کرد. در این گزارش، نام موسسه هایی از قطر درج شده است که با پولشویی، زمینه حمایت مالی از تروریسم را فراهم می کردند.

"حسام السوری" نمونه ای از حامیان جنگجویان سوری است که با نظارت دولت قطر از گروه های تروریستی حمایت می کند. بر اساس این گزارش، حسام که مردی سوری و میانسال است، از رستورانی در یک مرکز تجاری سرشناس در دوحه پایتخت قطر گروه های مسلح سوری را مدیریت می کند.

حسام السوری رستوران های زیادی در دوحه دارد و برگزاری جشن های مقامات بلند پایه قطری به عهده اوست و دیپلمات ها، مدیران تجاری عربی و غربی و دیگر مقامات ارشد، مشتریانش هستند.

فارین پالیسی افزود: حسام رئیس یک گروه نظامی مخالف با دولت سوریه است که از سال 2012 فعالیت خود را آغاز کرده است و شمار نیروهایش به 13 هزار نفر می رسد. این گروه تحت مدیریت حسام در نزدیکی شهر دیرالزور در شرق سوریه فعالیت دارد.

وی به فارین پالیسی گفت: بخشی از جنگجویان گروه مسلح موسوم به "ارتش آزاد" هوادار من هستند و یک گروه ورزیده جنگجو در اختیار دارم. 

حسام افزود: اگرچه دارایی های خود را به شکلی جزئی از قطر به دست آورده است اما خالد بن محمد العطیه وزیر خارجه قطر به وی حق آزادی عمل داده است. او تصریح کرد که گروه وی در ابتدا از حمایت مالی قطر بهره مند شده است و برخی دیگر از گروه های مسلح سوری نیز، همچنان از قطر کمک مالی دریافت می کنند.

به نوشته فارین پالیسی، این مرد سوری نمونه ای از یک شبکه گسترده قطری است که از ژنرال های سابق سوری، افراد مسلح طالبان، اسلام گراهای افراطی در سومالی و شورشیان سودانی حمایت می کنند.

قطر در ایجاد بحران امنیتی در منطقه و رشد و توسعه گروه های افراطی، نقش اصلی را برعهده داشته است؛ لیبی و سوریه نمونه ای از دخالت های فاجعه آمیز قطر هستند.

پربیننده ترین خبرها