انتقاد از کیفیت خدمات حج در عربستان ممنوع است!

انتقاد از کیفیت خدمات حج در عربستان ممنوع است!
دوشنبه 14 مهر 1393 - 21:31

العالم - واکنش گوینده شبکه یک تلویزیون عربستان به یادداشت های انتقادی "محمد العریفی" مبلغ عربستانی درخصوص نامطلوب بودن خدمات "قطار مشاعر" و سایر خدمات در حج امسال، باعث جنجال در شبکه‌های اجتماعی شد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری العالم و به نقل از سایت اینترنتی "سی ان ان"، گوینده شبکه یک تلویزیون عربستان، یادداشت های انتقاد آمیز منتشر شده در شبکه اجتماعی تویتر مبنی بر بروز مشکلات در قطار مشاعر را به باد انتقاد گرفت و گفت: «اگر این قبیل انتقادات از جانب دشمنان مطرح می شد، قابل تحمل بود، اما مطرح شدن آن از جانب شخصی با این جایگاه و موقعیت، اقدامی نادرست و پلید است»!

العریفی در صفحه خود در تویتر نوشته بود: "قطار مشاعر حج امسال بدتر از سال گذشته بود.. شکایت حجاج زیاد بود، بی انظباطی و ناهماهنگی در زمانبندی ها، توقف های مکرر و بدون علت، خرابی آسانسورها و پله های برقی و .. از جمله مشکلاتی بود که به وفور مشاهده شد.

در همین حال کاربران شبکه های اجتماعی نیز در واکنش به انتقاد تند مجری عربستانی از العریفی، یادداشت هایی از این دست در صفحات خود نوشتند:

- محمد العریفی با انتقاد از خدمات وضعیت خدمات در مراسم حج، خائن به کشور لقب گرفته است.. خدا بهتون عقل بده!

- برخی از مشکل تقدیس حکام، نظام ها و...رنج می برند، ای کاش این غیرت را در هنگام تعرض به دین نشان دهند!

- "من مخالف العریفی هستم، اما این که شبکه ای داخلی به تریبونی برای ناسزا گفتن به وی تبدیل شود، قابل تحمل نیست و عامل این ناسزا گفتن ها باید مجازات شود، زیرا لیاقت این سمت را ندارد".

گفتنی است، کشور عربستان که بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است و به اعتراف مراکز پژوهشی سعودی، از حج و عمره نیز درآمدی معادل فروش نفت دارد، در بسیاری از بخشهای خدماتی حج و عمره همچنان از شیوه های قدیمی استفاده می کند. از جمله این که توسعۀ فرودگاه مدینه منوره پس از سالهای طولانی، همچنان ناتمام مانده و اغلب پروازهای حج و عمره باید به جده منتقل، و از آنجا زائران با اتوبوس به مدینه برگردانده شوند! یا در کشوری بیابانی که (در مقایسه با کشورهای کوهستانی) هزینه ساخت راه آهن بسیار اندک است، هنوز راه آهن وجود ندارد و انتقال حجاج میان شهرهای مکه و مدینه با اتوبوس انجام می شود و طرح های گران قیمت احداث راه آهن در این کشور هم بیشتر به یک "شوخی" شبیه است.

به عنوان نمونه، در سال های اخیر پروژه "قطار مشاعر مقدسه" که با طول حدود 10 کیلومتر، مکه را به عرفات متصل می کند به بهره برداری رسیده که به دلیل محدودیت ظرفیت، تا کنون فقط حجاج شش کشور شورای همکاری خلیج فارس امکان استفاده از آن را داشته اند و همچنان به روال صد سال گذشته، در ایام تشریق صف های طویل از اتوبوس های حمل حجاج، در ترافیک بی پایان گرفتار می شوند؛ و یا هنگام جابجایی با اتوبوس از مدینه به مکه، همچنان از خود می پرسند: چرا عربستان راه آهن ندارد؟!

پربیننده ترین خبرها