رد پای شرکت انگلیسی در جاسوسی از فعالان بحرینی

رد پای شرکت انگلیسی در جاسوسی از فعالان بحرینی
سه شنبه 22 مهر 1393 - 16:16

فعالان بحرینی تأکید کردند که دولت بحرین با استفاده از برنامه جاسوسی یک شرکت انگلیسی، به ایمیل و رایانه فعالان نفوذ کرده است.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این موضوع دیروز در کنفرانسی در لندن درباره پرونده معروف به «رسوایی بحرین گاما» که به جاسوسی الکترونیکی از شماری از فعالان بحرینی مربوط می شود، مطرح شد.

"ادریانل امیدیس" مسؤول برگزار کننده این کنفرانس تاکید کرد، شرکت «گاما» متهم به جاسوسی از فعالان، در جاسوسی از برنامه «فیشر» استفاده کرده است.

وی با اشاره به اینکه دولت بحرین به ایمیل و رایانه همه فعالان نفوذ کرده است، افزود: این شرکت در سال 2012 صادرات برنامه های جاسوسی به دولت را انکار کرده است در حالی که جاسوسی در قانون انگلیس جرم محسوب می شود.

امیدیس از مقامات انگلیس خواست در این زمینه تحقیق کنند.

از سوی دیگر "موسی عبد علی" فعال بحرینی در این کنفرانس گفت که در سال 2006 به عنوان پناهنده به انگلیس رفته است.

وی با اشاره به اینکه در بحرین فعالیت های حقوق بشری داشته است، خاطرنشان کرد که در بحرین شکنجه شده و به او هشدار داده شده است که در مقابل سفارت بحرین در لندن تظاهرات نکند.

عبد علی گفت، دولت آل خلیفه با استفاده از برنامه فیشر به رایانه او در زمانی که در انگلیس حضور داشته، نفوذ کرده است.    

"جعفر الحسابی" دیگر فعال بحرینی گفت در سال 2010 به بحرین سفر کرده و شش ماه بازداشت بوده و در این مدت شکنجه شده است.

وی خاطرنشان کرد که دولت آل خلیفه او را هنگامی که در انگلیس بود زیر نظر داشت، و بعد از نفوذ دولت به رایانه و ایمیل او، در لندن احساس امنیت نمی کند.

در این حال سعید الشهابی دبیرکل جنبش احرار بحرین گفت که یکی از دوستانش در پارلمان انگلیس، نفوذ دولت بحرین به رایانه او را به او اطلاع داده است.

الشهابی افزود، زمانی که این نماینده به او اطلاع داد از ایمیل او تصاویر مستهجن ارسال می شود، سعید الشهابی ابراز تعجب کرد تا اینکه واقعیت ماجرا و رسوایی جاسوسی مشخص شد.

الشهابی اظهار داشت: دولت آل خلیفه در حق او مرتکب جرم شده است.

ادریانل امیدیس برگزار کننده این کنفرانس گفت: جاسوسی نقض قانون انگلیس به شمار می رود و این شرکت (شرکت «گاما») نمی تواند جاسوسی را انکار کند و اگر سازمان های مربوطه معتقد باشند که دلایل ومدارک کافی است، این موضوع از نظر قضایی پیگیری خواهد شد.  

وی اقدام این شرکت به صادرات برنامه های جاسوسی به رژیم معروف به نقض حقوق بشر را محکوم کرد.

در این کنفرانس نمایندگان تعدادی از روزنامه های جهانی و شبکه های تلویزیونی از جمله روزنامه ایندیپندنت، میدل ایست، شبکه بی بی سی، پرس تی وی و العالم حضور داشتند.

یادآور می شود چند ماه پیش دادگاه اداری انگلیس اعلام كرد كه شركت انگلیسی بین‌المللی «گاما» به صورت غیرقانونی، برنامه‌های جاسوسی الكترونیكی به كشورهایی مانند بحرین، اتیوپی، مصر و تركمنستان كه ناقض حقوق بشرهستند، صادر كرده است.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها