موج به‌رسمیت شناختن ‌فلسطین، اروپا را درمی‌نوردد

موج به‌رسمیت شناختن ‌فلسطین، اروپا را درمی‌نوردد
سه شنبه 29 مهر 1393 - 22:29

اقدام پارلمان انگلیس در "به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشور مستقل" رژیم صهیونیستی را از تکرار این تجربه در دیگر کشورهای اروپایی به شدت نگران کرده است.

 به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شبکه 1 تلویزیون رژیم صهیونیستی با انتشار گزارشی تاکید کرد: موضوع به رسمیت شناختن کشور فلسطین، به انگلیس و سوئد ختم نمی شود، در حالی که مجلس عوام انگلیس، با اکثریت مطلق آرا، در اقدامی نمادین (که برای دولت الزام آور نیست) فلسطین را به عنوان کشور مستقل به رسمیت شناخت، اکنون بیم آن می رود که این مساله به دیگر کشورهای اروپا نیز سرایت کند.

"اوری نهاری" تحلیل گر اخبار بین المللی شبکه 1 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: در بررسی کشورهایی که به احتمال زیاد، از تجربه پارلمان انگلیس پیروی خواهند کرد، به کشورهایی نظیر ایرلند و اسپانیا می رسیم و آن گاه اصلی ترین مشکل، در خود فرانسه است.

گفتنی است که "لوران فابیوس" وزیر امورخارجه فرانسه درباره احتمال به رسمیت شناختن کشور فلسطین در پارلمان انگلیس به صورت نمادین گفت: ما قصد نداریم در این مجال، نقشی نمادین ایفا کنیم، بلکه می خواهیم مشارکتی واقعی در فرایند صلح داشته باشیم. تاکنون همه بر این باور بودیم که به رسمیت شناختن دولت فلسطین، مرهونِ به ثمر نشستن مذاکرات است. اما با توجه به این که مذاکرات، غیرممکن یا بی نتیجه شده است، فرانسه، باید در چنین شرایطی مسئولیتی که به عهده دارد را به جای آورد.

"اوری نهاری" در ادامه با تاکید بر این که این مساله، حتی از مرزهای اروپا نیز خواهد گذشت، درباره احتمال مطرح شدن این مساله در شورای امنیت گفت: در تاریخ اول ژانویه، اعضای غیردائم شورای امنیت تغییر خواهند کرد و به جای چهار دوست "اسرائیل"، چهار دشمن بر کرسی شورای امنیت خواهند نشست.

وی افزود: یکی از کرسی های اروپا، به ترکیه داده خواهد شد، آنگولا، جای روآندا را خواهد گرفت، ونزوئلا جانشین آرژانتین خواهد شد و کشور مسلمانِ مالزی، جایگزین کرۀ جنوبی خواهد شد.

اوری نهاری در ادامه خاطر نشان کرد: فلسطینی ها برای تشکیل دولت مستقلی که از حمایت شورای امنیت برخوردار باشد، به رأی 9 کشور عضو شورای امنیت نیازمندند و در حال حاضر، فقط هفت کشور آن ها را تأیید می کنند، اما با تغییراتی که در شورای امنیت اتفاق خواهد افتاد، آن ها به راحتی 9 رأی را کسب خواهند کرد و در آن صورت، فقط وتوی آمریکا می تواند "اسرائیل" را نجات دهد.

وی سپس تاکید کرد: اکنون ما با این سئوال مواجه هستیم، آیا آمریکا، این درخواست فلسطینی ها را "وتو" خواهد کرد؟ با توجه به این که تنها 2 سال به پایان ریاست جمهوری دولت کنونی آمریکا بیشتر نمانده است، آنان تمایل دارند که در این مجال، میراثی از خود به جا بگذارند و با توجه به این که نگران دور آتی انتخابات نیستند و در آستانۀ به پایان بردن دورۀ هشت ساله هستند، تعهدی به کسی ندارند و امکان پذیرش این مساله وجود دارد.

اوری نهاری در پایان هشدار داد: اگر هم بخواهند از حق وتوی خود استفاده کنند، باید به این مساله توجه داشته باشیم آخرین باری که آمریکا برای "اسرائیل" از حق وتوی خود استفاده کرد، این کار را بدون هرگونه هزینه ای انجام داد. اما قطعا اگر این بار بخواهد از وتو به نفع "اسرائیل" استفاده کند، این کار هزینه سنگینی برای "اسرائیل" خواهد داشت و فهرستی از شروط تحمیلی را برای "اسرائیل" به دنبال خواهد داشت. به این ترتیب، فکر می کنم که این بار، وزارت خارجه و نخست وزیر "اسرائیل" مرحله بسیار دشوار و پرکاری پیش رو خواهند داشت.

26

 

پربیننده ترین خبرها