جنبش فتح از پیمان اسلو عقب نشینی می کند

چهارشنبه 30 مهر 1393 - 12:44

شورای انقلابی جنبش فتح به کمیته مرکزی خود اختیار داد که از پیمان اسلو عقب نشینی کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شورای انقلابی جنبش فتح که پارلمان این جنبش به شمار می آید، در پایان نشست های خود در رام الله به کمیته مرکزی که وظیفه فرماندهی جنبش را بر عهده دارد، اختیار داد که از پیمان اسلو با رژیم صهیونیستی عقب نشینی و همه روابط رسمی و تعهداتی را که در نتیجه این پیمان با اشغالگران برقرار کرده است، لغو نماید.

"عبدالله عبدالله" عضو شورای انقلابی جنبش فتح در گفت و گو با شبکه خبری العالم گفت: در سایه به بن بست رسیدن مذاکرات نباید دیگر به تعهداتی که در پیمان اسلو برای ما تعیین شده عمل کنیم.

اعضای کمیته مرکزی که اینک توپ در زمین آنهاست به خوبی از عواقب ناشی از این تصمیم که مسئولیت آن به عهده جنبش فتح خواهد بود، آگاهند، اما در عین حال معتقدند که راهی جز این باقی نمانده است.

"نبیل شعث" عضو کمیته مرکزی این جنبش به العالم گفت: این تصمیم به معنای رویارویی با اشغالگران خواهد بود. درست است که این مواجهه، خشونت آمیز نیست، اما برای تشکیلات خودگردان، دولت و ملت فلسطین هزینه هایی در پی خواهد داشت. در هرصورت ما نمی توانیم نسبت به اوضاع کنونی بی تفاوت باشیم.

ناظران معتقدند تصمیم شورای انقلابی جنبش فتح، تلاشی برای بازیابی محبوبیت سابق این جنبش است.

"حلمی الاعرج" نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطینی به العالم گفت: گروههای مختلف فلسطینی پیش از این خواستار دخالت فتح برای مقابله با رژیم صهیونیستی شده بودند، اما رئیس تشکیلات خودگردان و سایر اعضای این تشکیلات، چنین اقداماتی را زودهنگام می دانستند.

پیمان اسلو یا بیانیه اعلام اصول اولویت‌های موقت دولت خودگردان، اولین توافق مستقیم سازمان آزادیبخش فلسطین با رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. این پیمان در پی انتفاضه اول فلسطین منعقد شد. این قرارداد گزینه مذاکرات را در مقابل مقاومت خلق کرد و زمینه تشکیل دولت خودگردان را فراهم کرد.

در 13 سپتامبر 1993 در واشنگتن این پیمان با حضور یاسر عرفات، رئیس وقت سازمان آزادیبخش فلسطین، اسحاق رابین  نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی و بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا امضا شد. سند این پیمان همچنین توسط محمود عباس، شیمون پرز، وارن کریستوفر از سوی آمریکا و آندره کوزیرف از جانب روسیه امضا شد.

پربیننده ترین خبرها