تخریب روابط ریاض - تهران از درون عربستان

تخریب روابط ریاض - تهران از درون عربستان
چهارشنبه 30 مهر 1393 - 20:24

العالم - یک روزنامه عرب زبان از وجود اختلاف در خصوص تقویت روابط با ایران در میان حاکمان عربستان سعودی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، روزنامه " العرب الیوم " نوشت : یک گروه از حاکمان عربستان، در تلاش برای دستیابی تفاهم راهبردی با ایران بودند، اما یک تیم دیگر در حکومت این کشور، قدم در راه نابود کردن این تفاهمات نهاد.

العرب الیوم، در مقاله ای تحت عنوان "عربستان، هدف احتمالی.. اردوغان در تنگنا" افزود : در سایه تحولات میدانی نظامی، چالش های تازه ای در برابر کشورهای منطقه به ویژه عربستان و ترکیه، نمودار شده است. ترکیه، خود را درگیر بحرانی رو به رشد یافته ، زیرا تحولات اوضاع، دقیقاً خلاف خواسته های این کشور در جریان است. شهر "عین العرب" به کانون توجه جهانی تبدیل شد و سیاست ترکیه در برخورد با کردهای منطقه به چالش کشیده شد.

"العرب الیوم" همچنین عربستان سعودی را هدف بعدیِ برنامه مبارزه با تروریسم دانست و هشدار داد که بادها، خلاف جهت ِ آرزوهای اردوغان رئیس جمهوری ترکیه می وزد.

در ادامه این مقاله آمده است: در این میان، عربستان با نقطه ضعف هایی که دارد به کانون توجه دیگری در زمینه مبارزه با تروریسم تبدیل شده است. کنترلِ اوضاع در عراق، یمن و سوریه، از دست عربستان خارج شده ، تاجایی که اکنون عربستان، از جایگاهِ بازیگری تاثیرگذار به هدفی احتمالی تبدیل شده است.

این روزنامه، تاکید کرد: در این میان نبود رویکرد روشن از سوی عربستان سعودی، بر پیچیده تر شدن بحران افزوده است. این کشور، از یک سو درگیر جنگی مستقیم با اخوان المسلمین در سراسر جهان است، اما در عین حال، سیاست هایش در قبال سوریه، هم سوی سیاست های ترکیه بوده که بر پایه حمایت از اخوان المسلمین استوار است. علاوه بر آن، یک گروه از حاکمان عربستان، در تلاش برای دستیابی تفاهمات راهبردی با ایران بودند، اما یک تیم دیگر در حکومت این کشور، قدم در راه نابود کردن این تفاهمات نهاد.26

پربیننده ترین خبرها