اعتراف آمریکا به شکست در پروژه "مخالفان میانه رو" در سوریه

اعتراف آمریکا به شکست در پروژه
پنج‌شنبه 1 آبان 1393 - 17:43

العالم - لئون پانتا وزیر دفاع اسبق و رئیس پیشین دستگاه اطلاعات مرکزی این کشور می گوید، آمریکا در ایجاد و آموزش "مخالفان میانه رو" در سوریه شکست خورده و باید مانع پیدایش گروه تروریستی داعش می شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پانتا در گفتگو با روزنامه "براووی" کشور چک، گفت: در زمان حاضر آمریکایی ها دچار دستپاچگی فراوانی شده اند و در چنین وضعیتی چگونه می توانند نیروی معتدلی را به وجود بیاورند که به طور همزمان با داعش و ارتش سوریه بجنگد؟ در ماههای آینده مشخص خواهد شد که این امر ممکن است یا خیر.

پانتا افزود: عده ای در آمریکا بر این باورند که این امر از طریق ایجاد نوعی روابط با دولت سوریه ممکن است. اما من شخصا بر این باورم که تحقق این امر دشوار است.

وزیر دفاع اسبق آمریکا تصریح کرد: در سال 2012 به باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا درباره همکاری با شماری از گروه های مخالف پیشنهاد دادم، اما وی نگران آن بود که سلاح های آمریکا به دست چه گروه هایی می رسد و در آن زمان می دانستیم که در هرج و مرج حاکم بر سوریه، شمار زیادی گروه مخالف وجود دارند و می دانستیم که القاعده و سایر گروههای افراطی نیز در سوریه حضور دارند. از این رو باید از آنچه در سوریه اتفاق می افتد به شکل بهتری اطلاع پیدا می کردیم؛ زیرا حوادث مذکور منجر به تشکیل گروهک تروریستی داعش شد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، ماه گذشته اذعان کرد که این کشور در زمینه ارزیابی میزان خطر گروههای تروریستی مسلح در سوریه مرتکب اشتباه شده است و پیش بینی نمی کرد که بحرانی شدن وضعیت سوریه منجر به تسهیل ظهور گروههای افراطی مسلح خطرناک از جمله داعش شود. از سوی دیگر، عناصر کارکشته القاعده که ارتش های آمریکا و عراق آنها را از این کشور بیرون رانده بودند توانستند در سوریه گردهم آیند و گروه جدید و خطرناک داعش را به وجود بیاورند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها