پژوهشگران غربی می گویند:

عربستان مسئول ترویج افراط گرایی در جهان

عربستان مسئول ترویج افراط گرایی در جهان
پنج‌شنبه 1 آبان 1393 - 21:23

العالم - دو پژوهشگر انگلیسی، عربستان را مسئول ترویج افکار افراطی در جهان دانسته و درباره نفوذ وهابیت در میان طبقه متوسط جوامع غربی هشدار می دهند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "یاسمین علی بای براون" روزنامه نگار و کارشناس مسائل مرتبط با نژاد، دین و سیاست و "رضا اصلان" عالم دینی و نویسنده کتاب "افراطی"، عربستان سعودی را عامل افراطی گری در سراسر جهان می دانند.

براون در گفتگو با یکی از شبکه های تلویزیونی آمریکا گفت: چند ماه پیش چنین دیدگاهی نداشتم؛ اما امروزه می توانم بگویم که احتمالا ما درباره میزان نفوذ افراطی گری در جوامع مان ناکام بوده ایم. دلیل این امر نیز نه تنها داعش بلکه اندیشه وهابی گری است که حتی به طبقات متوسط انگلیس، اروپا و آمریکای شمالی نیز نفوذ کرده است.

وی افزود: ما در انگلیس باید نقش دولت های غربی را که با سکوت درباره اقدام های عربستان در زمینه افراطی گری نقش داشته اند، بیان کنیم. از این رو، جدال امروز از تلاش آمریکا، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی برای ممانعت از نفوذ جریان افراطی به جوامع اروپایی، ریشه دارتر و عمیق تر است.

وی درباره ادعای ولید بن طلال شاهزاده عربستانی مبنی بر تلاش این کشور برای مقابله با افراطیون اظهار تردید کرد و گفت: از مدارس، مساجد و گروههای ترویج کننده وهابیت تکفیری حمایت مالی می شود و با توجه به اینکه کسی مانع آنها نیست اقدام های خود را انجام می دهند و من نگران آن هستم حتی افرادی که دارای افکار اسلامگرایانه مترقی هستند، کم کم آن را کنار گذاشته و به وهابیت روی آورند.

شیخ رضا اصلان دیگر پژوهشگر امور مرتبط با گروه های افراطی بر این باور است که جریان های سلفی و وهابی به طور برنامه ریزی شده ای کل جهان اسلام را هدف قرار داده اند و انگلیس برای جلوگیری از انتشار این ایدئولوژی عربستانی بخصوص در مناطق فقیر جهان از جمله خاورمیانه، افغانستان و جنوب آسیا اقدامی نکرده است. از این رو، باید برای حمایت از اکثریت قریب به اتفاق افکار اسلام گرایان که مخالف ایدئولوژی مذکور هستند، اقدام کنیم.

اصلان با اشاره به ضرورت تفاوت قائل بودن میان داعش و اسلام به عنوان یک دین مستقل، و همچنین تفاوت میان افراطیون و سایر مسلمانان گفت: داعش خودش را یک نظام اسلامی می داند، اما اقدام به کشتار مسلمانان می کند و مخالفانش مسلمانان هستند. از این رو، هویت این تشکیلات هیچ ارتباطی با دین اسلام ندارد.

پربیننده ترین خبرها