موضوعی که باعث تغییر وزیران عربستانی می‌شود

موضوعی که باعث تغییر وزیران عربستانی می‌شود
شنبه 3 آبان 1393 - 16:21

یک روزنامه نگار معروف عربستانی، با تاکید بر ضرورت تغییر اساسی در سیستم اداره این کشور، خاطر نشان کرد: برخی از وزیران، فقط با مرگ قابل برکناری هستند !

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "خالد السلیمان" در برنامه "لقاء الجمعه" که توسط عبدالله المدیفر، از شبکه روتانا پخش می شود، گفت: واقعیت آن است که برخی از سازمان های دولتی با کارشکنی های خود چوب لای چرخ دیگر نهادهای دولتی می گذارند، این نهادها فاقد انسجام با یکدیگر هستند و از شهروندان هم کاملا جدا هستند و این تنها بخشی از دلایل عدم پیشرفت است.
وی افزود: در حالی هر یک از بخش های سیستم باید با همکاری یکدیگر، کل سیستم را به راه بیندازند، در کشور ما، هر کسی برای خود کار می کند و به تنها چیزی که می اندیشد برنامه های خودش است.

السلیمان با بیان این که برخی از وزیران و مسؤولان سعودی در تعامل و برخورد با شهروندان اساسا آن ها را نمی بینند افزود: اگر هم در برخی مواقع آن ها را ببینند، به گونه ای رفتار می کنند که گویی بر سر شهروند منت می گذارند و به او لطف می کنند.

وی درباره مجلس شورای عربستان سعودی نیز اظهار داشت: وظیفه مجلس نظارت است، اما این اتفاق در مجلس شورای عربستان نمی افتد و مشکل از نماینده ها نیست، بلکه از سازوکار مجلس است، با هزار التماس وزیر را برای سؤال به مجلس فرا می خوانند، آن گاه وزیر به جای اطلاعات درست اطلاعات گمراه کننده تحویل نماینده ها می دهد.

السلیمان سپس در خصوص سازوکار انتصاب مسؤولان در عربستان سعودی گفت: شک دارم کسی بتواند سازوکار تعیین اشخاص برای پست ها در عربستان را درک کند.. ما از چگونگی این سازوکار بی خبریم.

وی خاطرنشان کرد: مشکل این است که در نهادهای عربستان، چیزی به اسم فعالیت سازمانی وجود ندارد و تنها رویکرد حاکم، رویکردِ فردمحوری است. هر وزیری که بر سر کار می آید، تلاش می کند دستاوردهای وزیر پیش از خود را از بین ببرد و از صفر شروع کند. هیچ کس سعی نمی کند کارهای نیمه کاره وزیران و مسؤولان سابق را کامل کند، این درحالی است که هزینه و زمانی که پای آن برنامه های نیمه کاره صرف شده است، از عمر و کیسه شهروندان خرج شده است.

این کارشناس سعودی سیستم خدمات رسانی در عربستان سعودی را کاملا قدیمی، فرسوده و ناکارآمد خواند و گفت: سیستم، زمینه ای مساعد برای تنبلی است، هر کس در کار خود شکست بخورد، سر جای خود می ماند و این مساله تولید کنندگان و متخصصان را تشویق نمی کند. اساسا چیزی به اسم شایسته سالاری در عربستان نیست.

وی تاکید کرد: همه سازمان های ما نیازمند بروزسازی هستند، برخی از وزیران هستند که جز با مرگ، تغییر نمی یابند. چرا باید این طور باشد؟ برخی از وزیران در نشست های خصوصی می گویند: "چه وقت خدا ما را از این پست و مسؤولیت های بزرگ نجات می دهد؟ " و این درست نیست، به نظر من برخی مسؤولان در حد و اندازه های پستهایشان نیستند.

السلیمان، فساد را بزرگ ترین دشمن عربستان دانست و گفت: ما هنوز در برابر فساد شکست نخورده ایم اما رو به شکست نهاده ایم؛ فساد، نفوذ شدیدی در دولت و حاکمیت دارد و برخی از مسؤولان سرقتهای میلیاردی می کنند اما این مساله، رسانه ای نمی شود.

26

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها