چه کسانی از داعش نفت می خرند؟

چه کسانی از داعش نفت می خرند؟
يکشنبه 4 آبان 1393 - 14:24

نفت یکی از منابع تامین مالی گروه تروریستی داعش است، که اکنون مناطق قابل توجهی از سوریه و عراق را اشغال کرده است.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، پایگاه اینترنتی "القدس العربی" در گزارشی اعلام کرد، مراکز مالی بین المللی درآمد داعش از تولید نفت را سالانه 800 میلیون دلار معادل روزانه حدود 2 میلیون دلار تا قبل از آغاز حملات هوایی ائتلاف ارزیابی کرده اند.
کارشناسان نفتی می گویند داعش هفت چاه نفت و دو پالایشگاه در شمال عراق و شش چاه نفت از 10 چاه نفت سوریه به ویژه در استان دیر الزور را در اختیار دارد.
چاه نفت القیاره قبل از سیطره داعش بر این چاه و پالایشگاه نزدیک آن که تولیدش روزانه 16 هزار بشکه بود و پالایشگاه دیگر در کسک در شمال غرب موصل روزانه هفت هزار بشکه نفت خام سنگین تولید می کرد.
منابع عراقی خاطرنشان کردند، داعش در هفته های اخیر نفت را از القیاره به تصفیه خانه هایش در سوریه ارسال کرد تا از آن گازوییل و بنزین با کیفیت پایین تولید و آن را در موصل و الانبار بفروشد.
عدی الخدران، فرماندار الخالص در استان دیاله عراق، گفت: داعش روزانه بیش از 100 تانکر نفت خام مسروقه از چاه های حمرین را بارگیری و به کرکوک، موصل یا سوریه به منظور فروش آن به تجار از ملیت های مختلف صادر می کند که قیمت هر تانکر فقط 4 هزار دلار است.
داعش به شش چاه نفت در دیر الزور و تصفیه خانه های کوچک، چاه نفتی العمر در شرق البصیره و شمال شرق المیادین در استان دیر الزور سیطره دارد.
فالح العیساوی، معاون استاندار الانبار گفت: داعش مشتقات نفتی منطقه البوکمال سوریه را در الانبار و موصل می فروشد.
وی افزود: منبع مشتقات نفتی و چاه های تحت سیطره داعش به ویژه در مناطق مرزی با عراق است.
العیساوی ادامه داد: داعش تصفیه خانه های ابتدایی برای پالایش نفت خام احداث کرده است به همین علت صدها تانکر حامل مشتقات نفتی از طریق مرزهای باز با سوریه وارد استان های الانبار و موصل عراق می شوند.
مقام های عراقی خاطرنشان کردند، نفت خام چاه های النجمه موصل از طریق قاچاقچیان به تجار ترکیه به بهای حدود 25 دلار برای هر بشکه فروخته می شود.
مجله آلمانی "اشپیگل" نوشت: داعش 14 چاه نفت در سوریه و عراق را تحت کنترل دارد و نفت این چاه ها در تصفیه خانه های کردها که البته غیر قانونی است، پالایش می شود.
نفت تنها منبع درآمد داعش نیست بلکه منابع درآمد دیگری مانند سرقت و فروش آثار باستانی سوریه و عراق، اخذ مالیات، سیطره بر اموال، خودروها و تجهیزات موجود در بانک ها و ادارات دولتی و همچنین طرف های متخاصم دارد.

حمایتهای مالی و تسلیحاتی برخی کشورها نیز از منابع مهم داعش برای تأمین هزینه های این گروه تروریستی به شمار می آید.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها