گزارش خبرنگار العالم از فضای انتخاباتی تونس

گزارش خبرنگار العالم از فضای انتخاباتی تونس
چهارشنبه 7 آبان 1393 - 19:00

تونس (العالم) ـ سران جنبش النهضه تونس تاکید کردند این جنبش با تکیه بر وزنه سنگین فراکسیون خود در مجلس، فعالانه به ایفای نقش سیاسی در کشور ادامه خواهد داد.

آنها همچنین نگرانی هواداران خود از اعمال محدودیت در آزادی ها را تکذیب کردند.
این در حالی است که این حزب پیروزی دشمن سکولار خود یعنی حزب "ندای تونس" را در انتخابات قانونگذاری تایید کرد.
خبرنگار العالم از تونس گزارش داد، تجمع سه شنبه هواداران جنبش النهضه برای نتایج انتخابات نبوده اگرچه این جنبش معمولا رسم دارد برای پیروزی هایش جشن بگیرد، اما حضور انبوه هواداران النهضه برای جشن نیز نبوده، بلکه اشاره ای به وحدت و یکپارچگی این جنبش و اعتماد هواداران به سران خود در زمان برد و باخت های سیاسی بود.

بنابر این گزارش، سران النهضه با شکرگزاری و سپاس از خداوند برای آنچه که داده و گرفته، تسلیم بودن خود را در برابر نتایج انتخابات قانون گذاری نشان دادند که بیانگر پیش افتادن حزب ندای تونس و شکست جزیی النهضه بود و این واقعه در واقع هیچ خللی به جایگاه این جنبش به عنوان بازیگر اصلی در صحنه سیاسی تونس وارد نکرد.
"عبدالحمید الجلاصی" عضو دفتر سیاسی جنبش النهضه در سخنرانی خود در برابر هواداران این جنبش گفت: علیرغم برخورداری ما از کرسی های کمتر در پارلمان اما جنبش النهضه در سال های آتی نقشی اساسی خواهد داشت.
پیروزی حزب ندای تونس در انتخابات پارلمانی تونس، موجب نگرانی هواداران این جنبش اسلامی از بازگشت به چرخه قدیمی و اعمال محدودیت در آزادی ها شد.
"سمیر دیلو" عضو مجلس شورای جنبش النهضه در سخنرانی خود در برابر هواداران این جنبش خاطرنشان کرد: گفته اند ما از اعمال محدودیت در آزادی ها می ترسیم اما ما هیچ نگرانی نسبت به آزادی پس از انقلاب نداریم زیرا مردم تونس به آزادی خود پایبند هستند، آزادی در این کشور ماندنی است.
در مقابل، طرفداران حزب ندای تونس، پس از چندین ساعت سکوت، مراسم جشن برگزار کردند اما رهبران این جنبش از اعلام پیروزی خود هیچ سخنی نگفتند.
"خمیس کسیله" عضو دفتر سیاسی ندای تونس در گفت وگو با العالم در واکنش به پیروزی حزبش اظهار داشت: هنوز نتایج انتخابات رسما اعلام نشده و فرایند انتخابات نیز تکمیل نشده است به همین دلیل پس از انتخابات ریاست جمهوری که قرار است 23 نوامبر آتی برگزار شود، می توانیم درباره دولت و احزاب تشکیل دهنده آن سخن بگوییم.
بنا بر این گزارش، پس از اعلام نتايج اوليه انتخابات پارلماني تونس، جنبش النهضه به ریاست راشد الغنوشي پيروزي حزب رقيب و سكولار ندای تونس را در انتخابات پارلماني پذيرفت و خواستار تشكيل دولت وحدت ملي شد.
انتخابات پارلمانی تونس روز یکشنبه 4 آبان ماه تحت تدابیر شدید امنیتی در این کشور برگزار شد.
حدود 5 میلیون نفر در تونس حایز شرایط لازم برای مشارکت در انتخابات پارلمانی بودند. رای دهندگان در این انتخابات 217 نماینده را برای پارلمان جدید این کشور انتخاب کردند.
یک هزار و 300 حزب و  نامزد مستقل در انتخابات پارلمانی تونس با همدیگر رقابت کردند.
قرار است نتایج رسمی انتخابات قانون گذاری تونس عصر امروز ،چهارشنبه، اعلام شود.
tt-29-06:30

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها