بازگشایی گذرگاه مرزی ایران و عراق پس از سی سال

بازگشایی گذرگاه مرزی ایران و عراق پس از سی سال
پنج‌شنبه 8 آبان 1393 - 11:20

العالم - یک مسئول استان دیاله در شرق عراق از بازگشایی یکی از گذرگاههای مرزی میان عراق و ایران پس از سی سال تعطیلی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم به نقل از " آزاد حميد شفی" رئیس شورای شهر منطقه مندلی در 90 کیلومتری شرق بعقوبه گفت هیات دولتی و رسمی از ایران و عراق گذرگاه " سومار – کندلی " در مرز ایران و عراق را بازگشایی کردند.

این گذرگاه از بیش از 30 سال پیش درنتیجه جنگ دهه هشتاد قرن گذشته بسته شده بود.

شفی افزود که این گذرگاه علاوه بر حمایت از توسعه اقتصادی در مناطق وسیعی از دیاله ، برای هزاران نفر از افراد بیکار فرصت های کاری فراهم می کند و به روند فعالیت تجاری میان عراق و ایران توسعه می بخشد.

وی برلزوم اختصاص بخشی ازواردات این گذرگاه برای بازسازی منطقه مندلی که طی سال های طولانی درحاشیه قرار گرفته است، و نیز اختصاص بخشی ازدرآمد واردات برای از بین بردن بیکاری و فقر تاکید کرد.

شفی گفت که گشایش گذرگاه سومار-مندلی نوید بخش توسعه اقتصادی است و شروع مبادلات تجاری از این گذرگاه ، فعلاً انجام نمی شود تا زمانی که مراحل اداری توسط مسئولان ذیربط کامل شود.

گذرگاه " سومار-مندلی " در مرزعراق و ایران پس از تحمیلی عراق علیه ایران بسته شد و این وضع به مدت سی سال ادامه داشت.

در استان دیاله در شرق عراق و درمرز با ایران ، گذرگاهی مرزی به نام المنذریه وجود دارد که با توجه به کثرت رفت و آمدهای تجاری از دو طرف، دارای اهمیت راهبردی است و این گذرگاه همچنین از مهم ترین گذرگاه های مرزی است که زائران عتبات مقدسه در عراق و نیز کالاها از طریق آن وارد عراق می شود.

پربیننده ترین خبرها