نگاه روزنامه های انگلیس به حمایت ریاض و دوحه از تروریسم

نگاه روزنامه های انگلیس به حمایت ریاض و دوحه از تروریسم
پنج‌شنبه 8 آبان 1393 - 13:47

العالم ـ چند روزنامه انگلیسی در چاپ امروز (پنجشنبه) موضوع روابط دو کشور عربستان و قطر با گروه های تروریستی در منطقه را از زاویه های مختلف بررسی کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، امروز (پنج شنبه) چند روزنامه انگلیسی، از زوایه های مختلف به بررسی روابط عربستان و قطر با گروه های تروریستی پرداخته و نوشته اند: کشورهایی که تا دیروز حامی تروریست ها بودند، امروز برای مقابله با داعش به همپیمانی با غرب روی آورده اند.

روزنامه دیلی تلگراف در مقاله ای به قلم "پیتر اوبورن" نوشت: انگلیس، عربستان را ایجاد کرد؛ از این رو عربستان در کانون توجه سیاست های بریتانیا در خاورمیانه قرار دارد و هم پیمانی با آن در مقابله با "جمال عبدالناصر" و اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان و پس از آن با رژیم صدام در عراق، هم پیمانی ارزشمندی بوده است.

اوبورن می افزاید: از مهمترین نشانه های سیاست خارجی فعلی انگلیس، ائتلاف با اسلام سنی افراطی و نادیده گرفتن عدم تسامح آن با ضعیف ترین نهادهای دموکراسی و حقوق بشر است و انگیزه ما در این خصوص، پول، منافع تجاری، نفت و در بسیاری موارد طمع ورزی های شخصی است.

روزنامه تایمز نیز در گزارشی با عنوان "کامرون قطر را برای توقف کمک های مالی به تروریست ها ترغیب می کند"، با قلم "لورا پیتل" خبرنگار امور سیاسی خود آورده است: قطر از جمله کشورهای خلیج فارس است که برای چندین سال اقدام برخی شهروندان ثروتمند خود در حمایت مالی از گروههای تروریستی را نادیده گرفت.

به گفته این روزنامه، اینک وظیفه شاهزاده جوان آن است که همراه با حفظ آبرو، روندی که این کشور در طول دوران پدرش دنبال می کرده، تغییر دهد؛ اقدام رهبران اخوان المسلمین در ترک دوحه نیز در همین راستا صورت گرفت که به دنبال آن شاهد وعده شاهزاده قطری به اهدای یک میلیارد دلار برای بازسازی و عمران غزه شدیم.

پربیننده ترین خبرها