جاسوسی آمریکا از اسد علیه داعش!

جاسوسی آمریکا از اسد علیه داعش!
شنبه 10 آبان 1393 - 22:13

یک نشریه آمریکایی نوشت: سازمان سیا به خاطر ناتوانی از جمع‌آوری اطلاعات درباره داعش در سوریه، با شنود مکالمات مقامات دولت دمشق، از اطلاعات نظام سوریه درباره داعش برای هدایت عملیات خود علیه این گروه استفاده می‌کند.

ه گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم،  نشریه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا با توجه به محدودیت‌های پیش‌روی آن در زمینه جمع‌آوری اطلاعات در سوریه، جاسوسان آمریکایی از یک منبع دیگر برای جمع‌آوری اطلاعات درباره عناصر مسلح داعش بهره برده‌اند که عبارت است از ارتباطات نظام سیاسی سوریه به ریاست جمهوری بشار اسد.

به نوشته این نشریه، مقامات کنونی و سابق آمریکایی مطلع از این اقدامات گفته‌اند که ایالات متحده در ابتدا زیرساخت‌های جاسوسی خود را برای نظارت بر نظام سیاسی سوریه مستقر کرد؛ اما این زیرساخت، اطلاعات غیرمنتظره‌ای درباره عناصر وهابی جهادی را نیز در اختیار آن‌ها گذاشت که به هدایت عملیات نظامی آمریکا در عراق و سوریه یاری رساند.

روزنامه آمریکایی مدعی شد: پیگیری ارتباطات شنود شده نشان دهنده حجم و گسترده ارتباطاتی است که آمریکا باید در مورد یک دشمن زیرک خود، آن‌هم در کشوری که روابط خصمانه‌ای با واشنگتن دارد، به دست آورد. این اقدام همچنین نشان دهنده مشکلاتی است که مقامات آمریکایی در تشخیص اهداف خود و ارزیابی عملیات نظامی تحت رهبری این کشور خاصه در سوریه دارند.

مقامات رسمی آمریکایی همچنین گفته‌اند که این عملیات در شرایطی به پیش رفته است که شبه‌نظامیان داعش در واکنش به حملات هوایی آمریکا، استفاده از تلفن‌های همراه و کاربرد ارتباطات رادیویی را متوقف کرده‌اند که منجر به کاهش حجم سیگنال‌های ارتباطی شده است که ایالات متحده می‌تواند از این گروه جمع‌آوری کند.

به نوشته وال استریت ژورنال، ایالات متحده روابط دیپلماتیکی با سوریه ندارد و سازمان سیا نیز به علت خطرات امنیتی وارد این کشور نشده است که در مجموع توان این کشور برای جمع‌آوری اطلاعاتی که در عراق و سایر کشورها به دست می‌آورد را محدود کرده است.

بر این اساس، ایالات متحده از گفتگوهای مقامات سوری در مورد حرکات و وضعیت جنگجویان داعشی که خودشان نیز در حال مبارزه با آن‌ها هستند، جاسوسی می‌کرده‌اند. اطلاعات به دست آمده توسط جاسوسان آمریکایی به ایالات متحده کمک کرد تا از تغییر اهداف راهبردی آگاه شده و تصمیمات آن‌ها در زمینه اهداف نظامی را هدایت کرد.

با این حال، برنامه‌ریزان نظامی آمریکایی همچنان اعتماد کاملی به ارتباطات رهگیری شده نداشته و با تردید با این اطلاعات برخورد می‌کنند. مقامات آمریکایی عنوان داشته‌اند که از این اطلاعات در وهله اول برای تأیید دیگر گزارش‌های اطلاعاتی - آن‌هایی که از منابع آشکار و محرمانه به دست آمده است - استفاده می‌شود.

در همین زمینه یک مقام آمریکایی در یک نشست توجیهی در مورد تهیه گزارش‌های رسانه‌ای در زمینه اطلاعاتی اظهار داشت که "این یک منبع در بین بسیاری دیگر است."وی افزود که تأیید اطلاعات کسب شده از نظام سیاسی سوریه - که حتی شامل مکالمات تلفنی خصوصی مقامات این نظام است - به سختی انجام می‌شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها