سید حسن نصرالله در شب عاشورا به میدان آمد + ویدیو

دوشنبه 12 آبان 1393 - 21:10

دبیرکل حزب الله لبنان شامگاه دوشنبه با حضور در جمع پرشور سوگواران عاشورای حسینی (ع) در مجتمع سید الشهدا در ضاحیه جنوبی بیروت، سخنان مهمی را مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، از آغاز ایام محرم امشب برای اولین بار سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم عزاداری در مجتمع سید الشهدا در میان جمعیت صورت گرفت. سخنرانی‌های شبهای قبل به صورت ویدئو کنفرانس پخش شد.

سید حسن نصرالله در ابتدای سخنان خود - که به صورت زنده از شبکه العالم پخش شد - پس از ادای درود و تحیت به پیشگاه باعظمت سرور و سالار شهیدان و یاران باوفای ایشان، به موضوع انتخاب ریاست جمهوری جدید لبنان پرداخت و گفت: از نیروهای سیاسی لبنان می خواهم پرونده ریاست جمهوری را از کشورهای منطقه بگیرند که البته هیچ طرفی در لبنان نیست که خواستار ادامۀ خلأ در ریاست جمهوری باشد و ما در این زمینه هیچ طرفی را متهم نمی کنیم. کشورهای منطقه به ویژه سوریه و ایران هم رابطه ای با پرونده ریاست جمهوری ندارند. سوریه و ایران در ازای تسهیل موضوع ریاست جمهوری لبنان چیزی نمی خواهند. ایران هم به تمام طرف های میانجی گفته که انتخاب ریاست جمهوری، یک مساله داخلی لبنان است.

سید حسن نصرالله با اشاره به شایعاتی که موضوع ریاست جمهوری لبنان را با مذاکرات هسته ای ربط می دهد، تاکید کرد: کسانی که این حرف ها را می زنند، هیچ اطلاعی از مذاکرات هسته ای ندارند، چرا که ایران با بررسی هر گونه پرونده دیگر در کنار پرونده هسته ای خود و باج خواهی از تهران در قالب کنار گذاشتن هم پیمانانش به منظور تسهیل پرونده هسته ای، به شدت مخالف است.

 

* حمایت حزب الله از میشل عون برای ریاست جمهوری

دبیرکل حزب الله ادامه داد: باید تلاش جدی برای انتخاب رییس جمهور صورت گیرد چون اگر فرد دیگری را نامزد کنیم به حذف طایفه مسیحی متهم خواهیم شد. منصفانه نیست از ما خواسته شود از حمایت از نامزد ریاست جمهوری عدول کنیم، به ویژه که نامزد ما برای ریاست جمهوری بهترین فرد در میان مسیحیان از منظر ملی است. نامزد ما کسی است که "حرف اول" نامش، "میشل عون" است!

وی در ادامه درباره اوضاع شهر طرابلس لبنان و موفقیت ارتش در این شهر گفت: خدا شکر می کنم که طرابلس و لبنان را نجات داد. ارتش ضمانت واقعی لبنان و سلامت آن و وحدت و انسجام آن است.‬‎ جایگزینی برای ارتش به جز ارتش برای حفظ امنیت در لبنان نیست.

‫وی تصریح کرد: ارتش توانمندیهای خود را در مناسبت های خود نشان داد و می تواند مسئولیت خود را وقتی حمایت مردمی و سیاسی صورت گیرد، انجام دهد و وقتی که حمایت تسلیحاتی از آن شود.‬‎

دبیرکل حزب الله گفت: انصاف می گوید که عامل دیگر و جدی که باعث شد لبنان و شمال لبنان از این مرحله خطرناک عبور کند، موضع مردم طرابلس و خصوصا مرجعیت های دینی و سیاسی و نیروهای سیاسی و علماء و طائفه سنی لبنان بود و اگر این موضع ملی و قاطع از این مرجعیت ها نبود، اوضاع طرابلس به گونه‌ای دیگر می‌شد.

وی تصریح کرد: باید خصوصا تاکید کنیم که این موضوع نقش تعیین کننده ای در نجات لبنان علیه توطئه طراحی شده علیه آن بود و باید از موضع نخست وزیر و مفتی جمهوری لبنان و همه رهبران سیاسی تقدیر کنیم و در این میان جریان المستقبل نقش خوبی ایفا کردند. درست است که ما اختلاف نظر زیادی در ارزیابی ها و .. در داخل داریم اما اخلاق ما که آن را از پیامبر و ائمه اطهار و صحابه گرفته ایم ایجاب می کند که منصفانه سخن بگوییم. این موضع‌گیری منفعت همه طرابلسی‌ها و جریان المستقبل در وهله اول و همچنین همه لبنانی‌ها بود.

سید حسن نصرالله گفت: درست است ما اختلاف نظر داریم اما اگر می خواهیم کشور را حفظ کنیم و حفاظت کنیم باید با هم گفتمان داشته باشیم.

وی گفت: به همه لبنانی‌ها می گویم که در روزهای اخیر برخی طرف های دوست و هم پیمان گفتمان کردند و گفتند که زمان برای اجرای گفت وگو با جریان المستقبل است و ما آماده گفت‌وگو هستیم و ما نظر داریم و اصل گفت‌وگو و تلاقی با یکدیگر به نفع همگان است. ما آماده این گفت وگو هستیم.

* کمک ایران به ارتش لبنان
دبیرکل حزب الله لبنان درباره جنجال برخی جریانهای لبنانی درخصوص هدیه جمهوری اسلامی ایران به ارتش لبنان گفت: ما از هر کمکی به ارتش لبنان از جمله کمک ایران حمایت می‌کنیم. تصمیم گیری درباره این هدیه بر عهده دولت لبنان است، که اگر دولت این هدیه را قبول کند به سود ارتش و دولت است.
وی خاطرنشان کرد: ایران این هدیه را بدون هیچ پیش شرط یا پولی به لبنان ارائه داده است؛ تهران می‌خواهد به لبنان کمک کند، شما آزاد هستید و می توانید قبول نکنید ولی در این صورت خودتان ضرر می‌کنید.

* بحران کنونی جنگ شیعه و سنی نیست
سید حسن نصرالله با تشبیه اوضاع کنونی خاورمیانه به یک بیماری و تاکید براینکه عدم تشخیص درست مانع از درمان بیماری خواهد شد، تأکید کرد: بحران بزرگی که در جریان است در صورتی که دچار فهم اشتباه شویم حل بحران پیچیده‌تر خواهد بود.
وی ادامه داد: بحران کنونی منطقه، جنگ شیعه و سنی نیست؛ اکنون در لیبی دو محور منطقه‌ای ترکیه و قطر با محور امارت و عربستان درگیر هستند که این دعوای شیعه و سنی نیست؛ در مصر ارتش با شبه نظامیان و در عرصه سیاسی هم دو طرف سیاسی باهم درگیر هستند؛ در سوریه نیز جبهه النصره با گروهی چون جبهه الثوار سوریه در جنگ است، یا در عین العرب درگیری در جریان است که جنگ شیعه و سنی نیست؛ همینطور در عراق هدف قرار گرفتن مسیحیان و ایزدی‌ها ربطی به شیعه و سنی ندارد.
سید حسن نصرالله ادامه داد: آنچه در منطقه جریان دارد دعوایی سیاسی است، که جدای از حق و باطل بودن طرفین باید بدانیم این دعوا مذهبی نیست و سیاسی است.
 

* جنگ شیعیان با سلطه آمریکا و اسرائیل و تکفیریها است
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: جنگ ما شیعیان با اهل تسنن نیست، بلکه با طرح سلطه آمریکا بر منطقه است .. با طرح اسرائیلی و تکفیری‌ها است. 
سید حسن نصرالله خطاب به اهل تسنن و مسیحیان اظهار داشت: ما باید هوشیار باشیم، برخی کشورها اینگونه وانمود می کنند که این جنگ سنی شیعی است تا همه اهل تسنن را به جنگ خود بکشانند. همه در معرض خطر قرار دارند و همگان باید مسؤولیت پذیر باشند.

دبیرکل حزب الله لبنان از مردم این کشور خواست فردا در مراسم عاشورا حضور گسترده و پرشور داشته باشند و افزود: فردا روز فداکاری، روز اخلاص، روز وفاداری، روز ثبات و عزم و شوق است.

سید حسن نصرالله گفت: فردا روز اشک‌های ریزان و حزن دائمی و روز حماسه و الهام است. فردا اباعبدالله الحسین دوباره در پیشگاه جهانیان حاضر می‌شود و از اسلام جدش محمد و از امت اسلامی و موجودیت و کرامت آن دفاع می‌کند و ندای جاویدان خود را سر می‌دهد.

وی  از همه مردم خواست در مراسم دهم محرم در ضاحیه جنوبی بیروت مشارکت گسترده داشته باشند تا با امام  حسین علیه السلام تجدید میثاق کنند و به او قول بدهند که تحت هیچ شرایطی او را رها نخواهند کرد.

نصرالله در پایان تاکید کرد: فردا به جهانیان ثابت خواهیم کرد که ما بالاتر و فراتر از هر تهدید و هر خطر و هر چالشی هستیم.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها