پیامد همه پرسی مردم بحرین برای آل خلیفه+ویدیو

جمعه 30 آبان 1393 - 10:41

لندن، العالم ـ کشور بحرین با برگزاری همه پرسی مردمی در آستانه مرحله جدیدی در تکمیل جنبش انقلابی 14 فوریه سال 2011 میلادی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ناظران می گویند که همه پرسی مردمی در بحرین تحت شعار «با رای خود سرنوشتت را تعیین می کنی» رژیم بحرین را بیش از دعوت به سرنگونی، نگران می کند. این شعار از آنجا نشات گرفته است که ارکان و پایه های موفقیت همه پرسی مردمی درباره تعیین سرنوشت بیشتر فراهم است. 

این درحالی است که همزمان با قصد احزاب و جمعیت های مخالف و انقلابی بحرین برای برگزاری همه پرسی مردمی که از امروز آغاز می شود، رژیم بحرین نیز درصدد برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای شهر در فردا شنبه است. احزاب و جمعیت های مخالف و انقلابیون بحرینی خواستار شرکت مردم در همه پرسی مردمی و عدم شرکت در انتخابات پارلمانی رژیم بحرین شده اند زیرا این انتخابات را صوری و ناعادلانه می دانند که خواسته های ملت بحرین را برآورده نمی کند.

حقوقدانان برجسته بحرین با تاکید بر اصل آزادی شهروندان در ابراز نظر و شرکت یا عدم شرکت در فرآیند انتخابات تاکید کردند: تحریم انتخابات پارلمانی و شهرداری امری قانونی است.

ارکان و پایه های موفقیت همه پرسی مردی درباره تعیین سرنوشت در بحرین و تضمین رای «آری» فراهم است. در این میان باید این امر را یادآور شد که کمیته مردمی ناظر بر همه پرسی مردمی با سازمان ملل در این زمینه تماس داشته است و این کمیته، سند و پشتوانه ای قوی برای ملت بحرین به منظور برخورداری از حق تعیین سرنوشت به شمار می رود.

ناظران می گویند که با توجه به همزمان بودن همه پرسی با انتخابات پارلمانی که گروه های مخالف آن را تحریم کرده اند، امکان موفقیت این تحرک بسیار بالاست. گروه های مخالف با اقدام خود، هدف این انتخابات مبنی بر ترویج یک دموکراسی واهی و خیالی را به شکست کشاندند. رژیم بحرین در مقابل افکارعمومی بین المللی از یک دموکراسی ساختگی سخن می گوید و حال احتمال دارد که دروغین بودن درخواست رژیم برای گفتگو و تغییر، برای همه برملا شود.

در مجموع باید گفت که همه پرسی نشانی از یک مرحله بسیار مهم است که پاسخی دموکراتیک به برگزاری انتخابات پارلمانی غیردموکراتیک به شمار می رود. این همه پرسی همچنین تاکیدی بر این امر است که انتخابات واقعی و مشروع همانی است که ملت در آن حاکم و نماینده خود را تعیین می کنند.

اقدام مخالفان بحرینی در اعلام تحریم انتخابات، اقدامی بسیار نیکو بود... زیرا دعوت به چنین همه پرسی، خاندان حاکم در یک پادشاهی کوچک را تحت فشار قرار داده و آن را در مقابل انتخاب های مردم که تصمیم گرفتند به نفع میهن و نه به نفع خاندان حاکم رای بدهند، در تنگنا قرار داده است.

قاسم الهاشمی عضو اتحادیه مخالفان بحرین در گفتگو با شبکه خبری العالم، درباره همه پرسی مردمی در بحرین همزمان با انتخابات پارلمانی و شهرداری گفت: اهمیت این همه پرسی در دو مساله نهفته است؛ نخست سلب مشروعیت رژیم است زیرا درحالی که رژیم به شدت دنبال اثبات مشروعیت خود است اما مخالفان با طرح خود چنین مشروعیتی را از او سلب می کنند. 

الهاشمی افزود: مساله دوم نشان دادن رویکرد واقعی مردم بحرین است که آیا خواهان تداوم و بقای این رژیم هستند و یا می خواهند خود نظام حاکم را تعیین کنند...

02:00 - 11/21 - IMH

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها