تركيه در سراشيبي انزوا

تركيه در سراشيبي انزوا
شنبه 1 آذر 1393 - 11:51

انزواي تركيه در سايه رياست جمهوري رجب طيب اردوغان روز به روز بيشتر مي شود.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، تركيه ظرف يازده سال كه اردوغان نخست وزير اين كشور بود به عنوان قدرتي در عرصه بين الملل ظاهر شد و مذاكراتي براي پيوستن به اتحاديه اروپا آغاز كرد و حضور ديپلماتيك قدرتمندي در آفريقا يافت، اما طي دو سال اخير تحولاتي روي داد كه جايگاه اين كشور را در معرض تغيير قرار داد، به گونه اي كه اكنون كشورهاي دوست خود را از دست داده است.
سایت عربی بی بی سی در گزارشی تأکید کرد: ماه گذشته در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در خصوص انتخاب اعضاي غير دایم شوراي امنيت راي گيري صورت گرفت. تركيه با اطمينان تصور مي كرد كه يكي از كرسي هاي شوراي امنيت را از آن خود خواهد كرد، اما در برابر اسپانيا و نيوزلند بازنده شد.

این موضوع در واقع این واقعه سيلي محکمی بود که به صورت اردوغان زده شد.

اردوغان ماه اگوست گذشته به عنوان رئيس جمهور كشورش انتخاب شد.
بنابر این گزارش، واپسگرايي تركيه از زمان آغاز تحولات و انقلاب در برخی كشورهاي عربي آغاز شد. اين كشور در اين تحولات به گروه اخوان المسلمين در مصر پشت گرم بود و در سوريه نيز انتظار داشت نظام سوریه در سريع ترين زمان ممكن سقوط كند.
اما شرایط اکنون به گونه ای دیگر رقم خورده؛ تركيه حالا در مصر سفير ندارد و اردوغان عملکرد "عبدالفتاح سيسي" رییس جمهور مصر  را محكوم و او را به عنوان ظالم غيرمنتخب توصيف كرد.
تركيه در دام كابوس سوريه افتاد و به علت اين كه به تندروهاي بيگانه اجازه عبور از مرزهايش را به سوريه داد، مورد انتقاد شديد بين المللي قرار گرفت.

از سوي ديگر، روابط ترکیه با ايران، عراق و عربستان سعودي تضعيف شد. همچنين از حجم روابط ترکیه با كشورهاي ديگر مانند آمريكا نيز كاسته شد.
افزون بر اين، دولت اين كشور در داخل نيز با چالش هايي مواجه است. تظاهرات گسترده سال 2013 در حادثه پارك "گزي" در استانبول نيز سبب تغيير سياست هاي اردوغان نشد و وی تظاهركنندگان را مشتي هرج و مرج طلب توصيف كرد.
علاوه بر اين، موضوع فساد اطرافيانش نيز از جمله مسایلي بود كه بر جايگاه او تاثير گذاشت.
با وجود همه انتقادهايي كه از سياست هاي او صورت گرفته است، اردوغان همچنان به سياست هايش ادامه مي دهد و به خواست نخبه ها و شخصيت هاي برجسته اعتنایی نمي كند و اين سبب شده است تا اين كشور روز به روز در سراشيبي انزوا قرار گيرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها