شمارش معکوس برای شکست داعش در عراق

شمارش معکوس برای شکست داعش در عراق
دوشنبه 3 آذر 1393 - 12:59

با توجه به موفقیت های نظامی یگان های ارتش عراق در جبهه های مختلف به ویژه در استان های صلاح الدین ، الانبار و دیالی، پیش بینی می شود شکست های دیگری در انتظار گروه تروریستی داعش باشد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پس از پاکسازی مناطق مهم و راهبردی سعدیه و جلولاء در استان دیالی عراق اکنون این سؤال مطرح می شود که آیا شمارش معکوس برای شکست طرح داعش در عراق آغاز شده است؟ این سوال شاید بعد از گسترش نفوذ سریع این گروه در اوایل تابستان گذشته و اشغال بخش های وسیعی از این کشور و نزدیک شدن به بغداد، به ذهن بسیاری خطور نکرده باشد. اما امروز بعد از یک سری شکست های قابل توجه این گروه در چند استان عراق، این سوال منطقی و بلکه بدیهی شده است.

تحولات اخیر خبرهای خوشی برای عراقی ها به ویژه در رابطه با استان دیالی به همراه داشته است تا جایی که نیروهای عراقی و بسیج مردمی توانستند دو منطقه سعدیه و جلولاء را به طور کامل از دست عناصر داعش آزاد کنند. 

منابع میدانی عراقی گفتند پیشروی ارتش و بسیج مردمی بعد از عملیات تدریجی که با بازپس گیری روستاها و مناطق اطراف این دو منطقه از جمله اردوگاه کوبرا نزدیک جلولاء و وارد شدن تلفات سنگین به افراد مسلح داعش آغاز شد، صورت گرفت. در این حملات دویست نفر از افراد مسلح داعش کشته یا زخمی شدند.  

گروه داعش در نیمه اول امسال کنترل جلولاء و سعدیه و چند منطقه این استان را در اختیار گرفته بود.

ارتش عراق و گروههای حامی آن در هفته های اخیر عملیات گسترده ای برای آزادسازی مناطق این استان با حمایت نیروهای پیشمرگه از سمت شرق به راه انداختند و این عملیات دیروز یکشنبه با تسلط بر این دو منطقه به اوج خود رسید.

منابع میدانی تاکید کردند مناطق جلولاء و سعدیه بعد از ورود ارتش و نیروهای بسیج مردمی از گروههای مختلف از چند محور همزمان با ورود نیروهای پیشمرگه از سمت شمال، بازپس گرفته شد و در نهایت این منطقه بعد از هلاکت دهها نفر از افراد مسلح داعش و فرار افراد باقیمانده، به طور کامل احاطه شد.

بازپس گیری مناطق جلولاء و سعدیه بعد از ورود یگان های ارتش به مناطق العظیم شمال دیالی قابل انتظار بود.

این منابع افزودند این دو منطقه مهم ترین پایگاههای افراد مسلح در این استان به شمار می رفت و سقوط آن ها پیامدهای زیادی برای روند عملیات علیه داعش در سایر استان ها خواهد داشت به ویژه اینکه ارتش تهدید را از بعقوبه مرکز این استان دور کرده است.

اهمیت تحولات میدانی در دیالی، نگاهها را از موفقیت های نظامی یگان های ارتش در جبهه های مختلف به ویژه در استان های صلاح الدین و الانبار دور نکرد. نیروهای عراقی اخیرا توانستند بیجی را بازپس بگیرند و محاصره پالایشگاه آن را که بزرگترین پالایشگاه در این کشور به شمار می رود بشکنند. در استان الانبار نیز یگان های ارتش و بسیج مردمی به منطقه هیت نزدیک تر می شوند.

ترس و نگرانی داعش از تکرار شکست جرف الصخر، باعث شد طی روزهای اخیر به رمادی مرکز الانبار حمله کند، تا روحیه افراد مسلح خود را بالا ببرد؛ اما در آنجا نیز یگان های ارتش و افراد عشایر موفق شدند تلاش های این گروه را برای تسلط بر این شهر به شکست بکشانند، این مساله باعث شد این گروه کشتارهای بیشتری علیه عشایر این استان از جمله عشیر البونمر مرتکب شود.  

تابستان داعش با آغاز زمستان به پاییز تبدیل شد؛ و اطلاعات بدست آمده نشان می دهد روند شکست این گروه در عراق آغاز شده و بیش از حد انتظار و پیش بینی، به سوی شکست های روزافزون پیش می رود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها