گسترش اعتراض به نژادپرستی پلیس در آمریکا

گسترش اعتراض به نژادپرستی پلیس در آمریکا
سه شنبه 4 آذر 1393 - 22:10

العالم - با گذشت بیش از سه ماه از کشته شدن مایکل براون، جوان سیاه پوست آمریکایی در شهر فرگوسن، و تبرئه پلیس قاتل این جوان، بار دیگر اعتراض ها در آمریکا علیه پلیس و نژادپرستی از سرگرفته شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شهر فرگوسن در ایالت میسوری روز سه شنبه 25 نوامبر شاهد اعتراض های گسترده ای بود و در دیگر شهرهای بزرگ آمریکا و در راس آنها نیویورک، شیکاگو و واشنگتن، در همبستگی با مردم این شهر، تحرکات اعتراض آمیز مشابهی برپا شد.

برافروخته شدن خشم ساکنان فرگوسن

به گزارش پایگاه خبری راشا تودی ، مایکل براون جوان سیاه پوست 18 ساله در روز روشن به دست دارین ویلسون افسر پلیس در فرگوسن در حومه شهر سانت لویس در 9آگوست گذشته کشته شد.

وی متهم به سرقت یک پاکت سیگار بود. براون قبل از مرگ محاکمه نشد و حتی تحت بازداشت پلیس قرار نگرفت. سیاه پوستان 70 درصد از ساکنان شهر فرگوسن را که 21 هزار نفر جمعیت دارد، تشکیل می دهند؛ با این حال در مقابل 50 نفر سفید پوست از نیروهای پلیس این شهر، فقط سه سیاه پوست در پلیس خدمت می کنند. پلیس تا مدتها هویت افسر ضارب را مخفی نگه داشته بود؛ اما شاهدان عینی از همان ابتدا تاکید کردند که وی سفیدپوست بوده است.

نتایج آزمایشهای اولیه حاکی از نبود نشانه های باروت بر روی جسد براون بوده است بدین معنا که وی با تیراندازی از راه دور کشته شده است. این حادثه خشم ساکنان شهر را برانگیخت و منجر به اعتراض های مردم و رویارویی آنها با پلیس شد.

باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا، در 14 اگوست خواستار برقراری آرامش در فرگوسن شد قبل از اینکه جی نیکسون استاندار میسوری در 18 همان ماه نیروهای گارد ملی را در منطقه مستقر کند. این اعتراض ها دولت امریکا را به فکر بازنگری در سلاح های نیروهای پلیس و نیز تعیین قوانینی برای کاهش تسلیح نیروهای پلیس واداشت، همچنین دولت امریکا به این فکر افتاد تا در قوانینی که پس از 11 سپتامبر 2001 وضع شد و طی آن به نیروهای پلیس اختیارات گسترده برای مقابله با تروریسم داده شد، بازنگری شود.

هزاران امریکایی در 15 آگوست در خاکسپاری مایکل براون مشارکت کردند. اوباما نیز 3 نفر را به عنوان نماینده کاخ سفید برای حضور در مراسم تدفین این جوان سیاه پوست فرستاد.

اعتراض ها ضد خشونت پلیس و تبعیض نژادی

صدها امریکایی اواخر ماه اگوست در واشنگتن و نیویورک و دیگر شهرها در اعتراض به کشته شدن براون و افرادی دیگر به دست پلیس تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان پارچه نوشته ای در همبستگی با ساکنان فرگوسن حمل می کردند. همچنین بر دیگر پارچه نوشته ها چنین عبارتهایی نوشته شده بود: "پلیس تروریست نژادپرست را بازداشت کنید"، "عدالت برای مایکل براون"، "پلیس در این کشور نباید هر 48 ساعت یک شهروند سیاه پوست را بکشد" و "پلیس مسلح استبداد را تضمین می کند". تظاهرکنندگان شعار می دادند که "زندگی سیاه پوستان بی ارزش نیست" و "دستانمان را بالا می گیریم....شلیک نکنید".

اعتراض های گسترده و درگیری های شدید علیه خشونت پلیس و تبعیض نژادی و برای درخواست برقراری عدالت در امریکا در فرگوسن و دیگر شهرها طی ماههای گذشته ادامه یافت به گونه ای که موجب شد اریک هولدر وزیر دادگستری امریکا استعفا دهد.

گفتنی است که هولدر در سال 2008 نخستین سیاه پوستی بود که به منصب وزارت دادگستری امریکا رسیده بود. اعتراض ها در ایالت میسوری آمریکا علیه تبعیض نژادی و خشونت پلیس در 11 اکتبر از سرگرفته شد به گونه ای که حدود 5 هزار نفر به خیابان های شهر سانت لویس آمدند.

در فرگوسن هزاران نفر در اعتراض های 13 اکتبر مشارکت کردند که 42 نفر به اتهام نقض نظم عمومی و 6 نفر دیگر نیز به اتهام ایجاد اخلال در تردد و سرپیجی از دستوارت پلیس دستگیر شدند.

مایکل براون...نفر بعدی کیست؟

داستان مرگ مایکل براون که موجب برانگیختن اعتراض های شدید در امریکا در ماه های گذشته شد، تازگی ندارد؛ زیرا حوادث مشابهی قبل و حتی بعد از این حادثه فاجعه بار در فرگوسن رخ داده است.

شمار زیادی از نیروهای سفید پوست پلیس نیویورک در 17 ژوئیه گذشته اریک گارنر 43 ساله را به قتل رساندند؛ گارنر متهم به فروش غیرقانونی سیگار، هنگام بازداشت تلاش کرد تا در مقابل نیروهای پلیس مقاومت کند.

در نوار ویدیویی مربوط به این حادثه نشان داده شد گارنر که مردی چاق و مبتلا به بیماری آسم بود چند بار به زحمت و با صدایی گرفته به ماموران پلیس التماس می کند که گلوی وی را رها کنند زیرا نمی تواند نفس بکشد. اما نیروی پلیس بی توجهی می کند تا اینکه گارنر بیهوش و در بیمارستان مرگ وی اعلام می شود.

فقط چندروز پس از مرگ مایکل براون در فرگوسن جوان سیاه پوست دیگری نیز در محلی که کمتر از 7 کیلومتر از محل قتل براون فاصله داشت، کشته شد.

در 8 اکتبر نیز یک جوان امریکایی سیاه پوست در ایالت میسوری به دست افسرسفید پوست پلیس کشته شد.

واندریک مایرس 18 ساله با شلیک 17 گلوله افسر پلیس از پای درآمد. ماجرا از این قرار بود که افسر پلیس سه جوان از جمله مایرس را دید که از جلوی او می گریختند. وی مایرس را تعقیب و به سمت او شلیک کرد.

در پی این حوادث، بیش از 200 تظاهرکننده در اعتراض به خشونت پلیس علیه سیاه پوستان امریکا، جاده اصلی در منطقه سانت لویس شو در ایالت میسوری را بستند.

نگرانی فعالان حقوق بشر

نهادهای حقوق بشر و نهادهای بین المللی از خشونت پلیس امریکا، استفاده مفرط از زور توسط نیروهای پلیس علیه معترضان مسالمت آمیز و نیز بازداشتها از جمله بازداشت روزنامه نگاران و همچنین از اعمال تبعیض نژادی ابراز نگرانی کردند.

توربیون یاگلند، دبیر کل شورای اروپا در ماه آگوست تاکید کرد که اقدامات پلیس امریکا نقض حقوق بشر به شمار می آید و از مقامات خواست تا توجه خود را به اوضاع اقتصادی و اجتماعی که منجربه آمدن معترضان به خیابان ها شده است، معطوف کنند.

کشته شدن مایکل براون جوان سیاه پوست و دیگر افراد توسط پلیس امریکا میزان خشونت پلیس و تبعیض نژادی علیه ساکنان سیاه پوست را نشان داد که همچنان در جامعه امریکا در حاشیه قرار دارند و از فقر و بیکاری و پایین بودن سطح آموزش و خدمات اجتماعی رنج می برند و به نظر می رسد که با به قدرت رسیدن یک رییس جمهوری سیاه پوست در آمریکا طی نزدیک به شش سال گذشته ، وضعیت سیاه پوستان تغییر زیادی نکرده است.

تکرار حوادث قتل سیاه پوستان و تبرئه ویلسون، افسر قاتل مایکل براون، اخیرا سوالات بسیاری درباره جانبداری دستگاه امنیتی و قضایی در امریکا مطرح کرده است و این در حالی است که مقام های این کشور به خود اجازه می دهند به بهانه دفاع از حقوق بشر در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت کنند.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها