یک گرم چربی اشباع نشده اضافی چه تاثیری بر حافظه دارد؟

یک گرم چربی اشباع نشده اضافی چه تاثیری بر حافظه دارد؟
پنج‌شنبه 6 آذر 1393 - 16:49

تحقیقات جدیدی که در کنفرانس هفته گذشته انجمن قلب آمریکا ارایه شد، حاکی از تأثیر منفی چربی های غیراشباع در حافظه انسان است.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، طبق این تحقیقات، عده ای از دانشمندان رژیم غذایی و خون هزار فرد سالم را بررسی کردند و 104 کاغذ به آنها نشان دادند که روی کاغذها چند کلمه نوشته شده بود و متوجه شدند افرادی که غذای آنها حاوی مقدار زیادی چربی اشباع نشده است، کلمات کمتری را به یاد می آورند ولی افرادی که غذای آنها دارای چربی اشباع نشده کمتری است، کلمات بیشتری را به یاد می آورند.

نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که هر گرم چربی اشباع نشده اضافی باعث فراموش کردن 76 کلمه از مجموع کلمات موجود در 104 کاغذ شد و فردی که بیشترین مقدار چربی اشباع نشده را مصرف کرده، فقط 10 درصد از کل کلمات را به یاد می آورد.

تحقیقات سال های 2012 و 2013 نیز نشان داد که غذاهای مملو از چربی اشباع نشده تأثیر سوء در حافظه زنان می گذارد.

هر چند محققان دلایل کافی برای اثبات رابطه مستقیم بین چربی های اشباع نشده و حافظه در دست ندارند، ولی به شدت معتقدند که مصرف مقدار زیادی از چربی های اشباع نشده یکی از علل تخریب سلول های مغزی می تواند باشد.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که مصرف روزانه چربی اشباع نشده نباید بیشتر از 2 گرم باشد و مصرف غذاهای صنعتی مشکلاتی را برای سلامت انسان به وجود می آورد.

اداره غذا و داروی آمریکا شرکت های تولید کننده مواد غذایی را ملزم به درج مقدار چربی های اشباع نشده تولیدات خود بر روی بسته ها و قوطی ها کرده که همین امر شرکت ها را مجبور به کاستن مقدار چربی های اشباع نشده تولیدات خود کرده است.

محققان معتقدند که مصرف غذاهای دارای چربی های اشباع نشده باعث چاقی و کاهش عمر می شود.

چربی های اشباع نشده در واقع چربی های خوب یا کم ضرر هستند که بایستی ۲۰ تا ۳۰ درصد کالری مورد نیاز شبانه روزی ما را تشکیل دهند.

چربی اشباع شده یا جامد، بدترین نوع چربی می باشد زیرا باعث بالا رفتن کلسترول خون، ایجاد گرفتگی عروق ومشکلات قلبی فراوان می شود .از طرفی مصرف چربی های اشباع شده باعث سنگینی، رخوت و سستی در بدن می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها